Portuguese-Libras illustrated bilingual thematic dictionary for school use: an entry proposal based on Pedagogical Lexicography
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9511.v45p231-264Keywords:
Pedagogical Lexicography, Dictionary, Libras, Deaf Education, PNLDAbstract
This paper is a scientific investment in defense of Pedagogical Lexicography of sign language. This is a documental research, of qualitative approach and exploratory nature, whose primary goal was to present a prototype of microstructure for a dictionary for school use, which matches the reality, specificity and linguistic needs of deaf students in the first year of elementary education. For this, we analyzed the characteristics of type 1 dictionaries selected by the Edital of PNLD/2012 - Dictionaries, and then, considering the absence of works of this nature for children in Brazil, we took as reference three dictionaries of three sign languages of distinct nationalities, which were analyzed and served as a basis for the organization of the prototype. The analysis was based on the guiding criteria for the evaluation of dictionaries in the Edital.
Downloads
References
BRASIL, Lei nº 10.436 de 24 de abril de 2002. Disponível em:https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm#art1. Acesso em: 24.02.2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Brasília: Ministério da Educação, acesso 13/06/2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld
CAPPELLINI, M. T. ET AL. Escola e família: uma relação de corresponsabilidade na educação bilíngue para surdos. InterLetras, vol. 11, n. 36, Grande Dourados (UNIGRAN-InterLetras), nov/dez/jan/fev/mar/abr/mai 2022-2023: 1-15. Disponível em: https://www.unigran.br/dourados/interletras/conteudo/artigos/12.pdf?v=36. Acesso em: 16 jun. 2023.
CARVALHO, O. L. de S.; MARINHO, M. L. Contribuições da lexicografia ao contexto educacional bilíngue de surdos. In: SALLES, H. M. M. L. (org.) Bilinguismo dos surdos: questões linguísticas e educacionais, cap.5, GO: Cânone, 2007: 119-142, ISBN: 85-87635-53-0.
CORREIA, M. Os dicionários portugueses. Alfragide: Editorial Caminho, 2009.
KRIEGER, M. da G. Dicionário de língua: um instrumento didático pouco explorado. In: TOLDO, Claudia Stumpf (Org.). Questões de Linguística. Passo Fundo: UPF Editora, 2003: 70-87.
KRIEGER, M. Políticas públicas e dicionários para escola: o Programa Nacional do Livro Didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Cadernos de Tradução, v.2, n.18: 235-252, 2006.
KRIEGER, M. (2012). Dicionários escolares e ensino de língua materna. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 41(1), 169–180. Recuperado de https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1224
LEFFA, V. J. Aspectos externos e internos da aquisição lexical. In: LEFFA, Vilson J. (Org.). As palavras e sua companhia; o léxico na aprendizagem. Pelotas, 2000, v. 1: 15-44
PERLIN, Gladis; STROBEL, Karin. Fundamentos da educação de surdos. Florianópolis, 2006.
PNLD - 2012. Dicionários com direito à palavra: dicionários em sala de aula. Ministério da Educação Secretaria de Educação Básica. Brasília. 2012
RANGEL, Egon de O. “Dicionários escolares e políticas públicas em Educação: a relevância da proposta lexicográfica". In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, Marcos (orgs.). Dicionários Escolares: politícas, formas e usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
QUADROS, R. M. Libras. Linguística para o ensino superior;5. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.
SECADI/MEC; Grupo de Trabalho, designado pelas Portarias nº 1.060/2013 e nº 91/2013 do MEC/SECADI. Relatório sobre a Política Linguística de Educação Bilíngue - Língua Brasileira de Sinais e Língua Portuguesa. Brasília, 2014.
SOUZA, Joyce C. Dicionários bilíngues português-Libras no ensino para surdos: usos e funções. 2020. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
Souza, J. e ALMEIDA, G. Leis, políticas educacionais e dicionários: o que isso tem ajudado (ou não) a educação bilíngue de surdos no Brasil? In: FRANCISCO, G. S. A. M. LIBRAS: linguística, educação, ciência e saúde, vol. I. Curitiba: Editora CRV, 2023.
STUMPF, M. R. Aprendizagem de escrita de língua de sinais pelo sistema SignWriting:línguas de sinais no papel e no computador. 2005. Tese (Doutorado em Informática na Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2005.
TEIXEIRA, M. C. A designação de “Lexicografia Pedagógica”. Interfaces. Vol. 6, n. 3 (dezembro): 29-35, 2015.
ZAVAGLIA, C.; NADIN, O. L. Lexicografia Pedagógica. Domínios de Lingu@gem | Uberlândia | vol. 12, n. 4 | out. - dez. 2018
ZAVAGLIA, C.; NADIN, O. L. Lexicografia Pedagógica. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4: 1921–1933, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-1. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/46698. Acesso em: 13 jun. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Saulo Zulmar Vieira, Jaqueline Boldo, Joyce Cristina Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution BY-NC-SA que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).