Weaving the network of cultural and science capitals in science museums in Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-02672024v32e16

Keywords:

Science Museums, Cultural Capital, Science Capital, Cultural Leisure, Interest in Science

Abstract

Museums are places for potentially promoting emotions and creating memories from the experiences they provide. In this regard, this article investigates why people visit science museums, intending to unveil the public’s diversity and facilitate the understanding of their interests and motivations for this cultural practice. Data were collected by means of a printed and self-applied questionnaire filled out by adult visitors over 30 years old during visits to five science museums located in the metropolitan region of Rio de Janeiro, Brazil. Based on the concepts of cultural capital, science, interest and motivation, the applied analytical approach was qualitative and quantitative aided by the Collective Subject Discourse method. The findings bring contributions to the field of public and cultural leisure studies. Processes of acquiring, expanding and transmitting these forms of capital to children, family, and friends emerge from the discourses during interaction with exhibitions and educational and 
dissemination activities offered by science museums. This understanding can help to develop museum strategies to attract and retain their spontaneous visiting public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mônica Santos Dahmouche, Museu Ciência e Vida

    Doutora em Física pela Universidade de São Paulo (USP São Carlos), docente da Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Cecierj), da Especialização em Divulgação e Popularização da Ciência e do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COC-Fiocruz), integra a equipe científica do Museu Ciência e Vida, pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: monicacecierj@gmail.com.

  • José Sergio Damico, Museu da Vida Fiocruz

    Mestre em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca (ENSP-Fiocruz), pesquisador do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus (Museu da Vida Fiocruz) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sergiodamico27@gmail.com.

  • Sonia Mano, Museu da Vida Fiocruz

    Doutora em Ciências pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC-Fiocruz), docente da Especialização em Divulgação e Popularização da Ciência e do Mestrado em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da Casa de Oswaldo Cruz (COCFiocruz), pesquisadora do Núcleo de Estudos de Público e Avaliação em Museus 
    (Museu da Vida Fiocruz) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sonia.mano@fiocruz.br.

  • Sibele Cazelli, Museu de Astronomia e Ciências Afins

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), pesquisadora da Coordenação de Educação em Ciências (Museu de Astronomia e Ciências Afins-MCTI) e do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: sibelecazelli@gmail.com.

  • Andréa Fernandes Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Museu Nacional

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), educadora da Seção de Assistência ao Ensino do Museu Nacional (MNUFRJ), docente do Departamento de Estudos e Processos Museológicos da Escola de Museologia (Unirio) e pesquisadora do Observatório de Museus e Centros de Ciência e Tecnologia (OMCC&T). E-mail: andrea@mn.ufrj.br.

References

ARCHER, Louise; DEWITT, Jennifer; WILLIS, Beatrice. Adolescent boys’ science aspirations: masculinity, capital, and power. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 51, n. 1, p. 1-30, 2014. DOI: 10.1002/tea.21122.

ARCHER, Louise et al. Science aspirations, Capital and family habitus: how families shape children’s engagement and identification with science. American Educational Research Journal,Washington, DC, v. 49, n. 5, p. 881-908, 2012. DOI: 10.3102/0002831211433290.

ARCHER, Louise et al. “Science capital”: a conceptual, methodological, and empirical argument for extending bourdieusian notions of capital beyond the arts. Journal of Research in Science Teaching, Chapel Hill, v. 52, n. 7, p. 922-948, 2015. DOI: 10.1002/tea.21227.

BENNETT, Tony et al. Culture, class, distinction. Abingdon: Routledge, 2009.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2015.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007a. p. 39-64.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Escritos de educação. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2007b. p. 71-79.

BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.

CAMARERO-IZQUIERDO, Carmen; GARRIDO-SAMANIEGO, María José; SILVA-GARCÍA, Rebeca. Generating emotions through cultural activities in museums. International Review on Public and Nonprofit Marketing, London, v. 6, p. 151-165, 2009. DOI: 10.1007/s12208-009-0032-y.

CATANI, Afrânio et al. (org.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

CAZELLI, Sibele et al. Conhecer para contar: o público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 379-408, 2022. DOI: 10.52192/1984-3917.2022v15n2p379-408.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2019.

COSTA, Andréa Fernandes et al. Memórias dos visitantes do Museu Nacional: lembranças que não se apagam. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 31, p. 1-43, 2023. DOI: 10.11606/1982-02672023v31e18.

DAHMOUCHE, Mônica Santos et al. Agora são elas: a presença das mulheres no público de museus de ciência do Rio de Janeiro. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, p. 1-25, 2023. DOI: 10.19132/1808-5245.29.125255.

DAHMOUCHE, Mônica Santos; PIRES, Andrea Maia Gonçalves; CAZELLI, Sibele. O Museu Ciência e Vida investiga seu público: professores. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-22, 2020. DOI: 10.1590/1983-21172020210115.

FALK, John Howard. The role of emotions in museum-going. In: MAZZANTI, Paolo; SANI, Margherita (ed.). Emotions and learning in museums. Berlin: NEMO, 2021. p. 55-60.

GOMES, Christiane Luce (org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LEFÈVRE, Fernando. Discurso do sujeito coletivo: nossos modos de pensar, nosso eu coletivo. São Paulo: Andreoli, 2017.

LEIVA, João; MEIRELLES, Ricardo (org.). Cultura nas capitais: como 33 milhões de brasileiros consomem diversão e arte. Rio de Janeiro: 17Street, 2018.

LOPES, Romilda Aparecida. Vamos ao museu hoje? Lazer e educação em visitas mediadas. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos do Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

MANO, Sonia Maria Figueira et al. Interesses e discursos sobre a ciência: a expectativa da população que não frequenta museus de ciência. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 413-437, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245274.413-437.

MANO, Sonia Maria Figueira et al. Museus de ciência e seus visitantes no início do século XXI: estudo longitudinal da visitação espontânea de cinco instituições da cidade do Rio de Janeiro. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 30, p. 1-48, 2022. DOI: 10.1590/1982-02672021v30e3.

MASSARANI, Luísa et al. O papel das emoções na visita de adolescentes ao Aquário Marinho do Rio de Janeiro. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología Y Sociedad – CTS, Buenos Aires, v. 17, n. 49, p. 39-67, 2022. Disponível em: https://tinyurl.com/2ycbwk6y. Acesso em: 22 set. 2023.

MAZZANTI, Paolo. Emotions inside/out museums. In: MAZZANTI, Paolo; SANI, Margherita (ed.). Emotions and learning in museums. Berlin: NEMO, 2021. p. 6-23.

MORETTONI, Marina Marins. Museus, lazer e turismo cidadão: um diálogo interdisciplinar. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 80-94, 2018. Disponível em: https://tinyurl.com/3j9v49ru. Acesso em: 27 set. 2023.

ZIMMERMAN, Heather; PERIN, Suzanne; BELL, Felipe. Parents, science, and interest. Museums & Social Issues, Abingdon, v. 5, n. 1, p. 67-86, 2010. DOI: 10.1179/msi.2010.5.1.67.

Published

2024-07-03

Issue

Section

Museums

Funding data

How to Cite

DAHMOUCHE, Mônica Santos; DAMICO, José Sergio; MANO, Sonia; CAZELLI, Sibele; COSTA, Andréa Fernandes. Weaving the network of cultural and science capitals in science museums in Rio de Janeiro. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 32, p. 1–31, 2024. DOI: 10.11606/1982-02672024v32e16. Disponível em: https://periodicos.usp.br/anaismp/article/view/216514.. Acesso em: 22 jul. 2024.