Encantamento do rosto: poses e retratos de cinema
DOI:
https://doi.org/10.1590/S0101-47142010000100006Keywords:
Cinema, Actresses, Eliane Lage, Companhia Cinematográfica Vera Cruz, Cinematográfica Brasil FilmesAbstract
The purpose of this article is to describe a set of photographs of Eliane Lage (1928-), a movie actress featured in Caiçara, Ângela, Sinhá Moça and Ravina - the first three produced by Companhia Cinematográfica Vera Cruz (1950-1954), and the fourth by Cinematográfica Brasil Filmes. Companhia Cinematográfica Vera Cruz aspired to be one of the largest film producers in Brazil and, accordingly, its Advertising Department set out to establish Eliane Lage as a great movie star, like those in the world's dominant movie industries. This paper brings to light some photographs which, coupled with information published in the press, were intended to tell the public at large who Eliane Lage was by exploring extensively certain aspects of her "biography", such as her privileged background, her denial of stardom, her detachment, her passion for her husband, and her love of nature. The picture selection includes: a photo essay by the architect Gregori Warcharchik; studio marketing photographs; snapshots taken by photographers at the time; and pictures that are part of the actress's personal collection.Downloads
Downloads
Published
2010-06-01
Issue
Section
Material Culture Studies
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
How to Cite
MACIEL, Ana Carolina de Moura Delfim. Encantamento do rosto: poses e retratos de cinema . Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 179–205, 2010. DOI: 10.1590/S0101-47142010000100006. Disponível em: https://periodicos.usp.br/anaismp/article/view/5529.. Acesso em: 22 apr. 2025.