Outlining a Definition of Brazilian Tragedy: Nelson Rodrigues’ Álbum de família Meets the Modernism of the 1970s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.196121

Keywords:

Nelson Rodrigues, Tragedy, Brazilian Modernism, Family

Abstract

This work aims to analyze, by critical and close reading, three Brazilian dramas set in two historical moments of modernist ebullience – both happening in Brazil in the 20th century – and which had in common the subject of the family. From that, the aim was to map the particularities of what could be a Brazilian tragedy, when compared with other dramatic forms that later flourished on national soil. The dramas are Álbum de família (1945), by Nelson Rodrigues, the tonal axis of the analysis proposed here – from it will come an attempt to define tragic drama –, Em família (1970), by Oduvaldo Vianna Filho, and Hoje é dia de Rock (1971), by José Vicente.

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Author Biography

  • Mariana Toledo Borges, Universidade Estadual de Campinas

    Mariana Toledo Borges é doutoranda em Teoria e História Literária no Instituto de Estudos da Linguagem – IEL/Unicamp. É mestra em Sociologia pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas – IFCH/Unicamp, onde investigou as intersecções entre alguns conceitos psicanalíticos de Sigmund Freud e a obra teórica de Guy Debord. Possui licenciatura em Letras pela mesma universidade. Atualmente, desenvolve pesquisa em que procura explorar a possibilidade e a especificidade de uma “tragédia brasileira” na dramaturgia modernista de Nelson Rodrigues, pensando a dialética do trágico em solo nacional dentro do conflito sociológico entre o progresso e o atraso, bem como a formação de uma mitologia brasileira a partir das peças do autor. Além da Teoria Crítica, seus interesses de pesquisa incluem Literatura Brasileira, Psicanálise, Marxismo e Teoria do Valor.

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Published

2022-08-31

Issue

Section

Public Call | Brazilian Modernity

How to Cite

Borges, M. T. (2022). Outlining a Definition of Brazilian Tragedy: Nelson Rodrigues’ Álbum de família Meets the Modernism of the 1970s. ARS, 20(45), 434-469. https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2022.196121