CHILDHOOD SOCIOLOGY AND THEATER GAMES: territories of a theatrical pedagogy

Authors

  • Sidmar Silveira Gomes Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p58-67

Keywords:

, Theater and childhood, Childhood sociology, Theater game

Abstract

This paper reports an experience of approach to parts of the text of William Shakespeare’s Romeo and Juliet by means of Viola Spolin’s theater games and traditional games. This experience, having children as its subjects, aims at the emergence of their ways of being and of their position of culture subject, as shown by the childhood sociology studies.

Downloads

Author Biography

  • Sidmar Silveira Gomes, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Departamento de Artes Cênicas - ECA/USP - Pedagogia do Teatro

References

CORSARO, W. A. A reprodução interpretativa no brincar de faz-de-conta das crianças. Educação, Sociedade e Cultura. N. 17, p. 113-134, 2002.

______. The Socilogy Of Childhood. Thousand Oaks: Pine Forge, 1997.

HUIZINGA, Joan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.

SARMENTO, Manuel. As Culturas da Infância Nas Encruzilhadas da Segunda Modernidade. Braga, 2004. Disponível em

SARMENTO, Manuel; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. (Org.). Estudos da Infância: Educação e Práticas Sociais. Petropolis, RJ: Vozes, 2009.

SHAKESPEARE, William. Romeu e Julieta. Santiago do Chile: Editora Lord Cochrane, 1988.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2001.

Published

2014-12-08

Issue

Section

Artigos (Articles)

How to Cite

Gomes, S. S. (2014). CHILDHOOD SOCIOLOGY AND THEATER GAMES: territories of a theatrical pedagogy. Revista Aspas, 4(2), 58-67. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p58-67