Lessons Lessons on Refusal in Anthropology: Mauro Almeida and the Task of Permanent Decolonization of An(thropo)logical Thought
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v32i2pe214672Abstract
As the author himself announces, unsuspecting individuals might find the heterogeneous gathering presented here strange, but Mauro Almeida is generous in guiding us through a reading program capable of connecting his reflections over the past decades, of a sophisticated intellectual who nonetheless views the world from the battleground of political struggles for socio-environmental rights with rubber tappers, riverine dwellers, and indigenous peoples in the Amazon Rainforest. Among the potential lessons to be gleaned from the reading of the work, there is the refusal of an anthropology that does not position itself adjacent to politics, where ontological wars do not separate "theory from practice."
Downloads
References
ALBERT, Bruce. 1995. “Anthropologie apliquee ou “anthropologie impliquee" Ethnographie, minorites et developpment”. In Les aplication de l’anthropologie: un essai du reflexion colletive depuis de la France organizado por Jean Francois Bare, 87-118. Paris: Editions Khartala.
ALBERT, Bruce. 2014. “‘Situação Etnográfica’ e movimentos sociais. Notas sobre o trabalho de campo pós-malinowkiano”. Campos – Revista de Antropologia UFPR, 15, no.1: 129-144. http://dx.doi.org/10.5380/campos.v15i1.42993.
ALBERT, Bruce; KOPENAWA, David. 2023. O espírito da floresta. São Paulo: Cia das Letras.
ALMEIDA, Mauro B. W. 2021. Caipora e outros conflitos ontológicos. SãoPaulo: Ubu Editora.
CARIAGA, Diógenes E. 2019. Relações e diferenças: a ação política kaiowá e suas partes. Tese (Doutorado) –Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
CARIAGA, Diógenes E. 2019. “Em nossas próprias armadilhas: ‘artefatos’ antropológico sem contexto”. Entre Rios, 2, no.1: 10-23. https://doi.org/10.26694/rer.v2i1.9275
CLASTRES, Pierre. 2003. A sociedade contra o Estado. São Paulo: Cosac&Naify.
CARNEIRO DA CUNHA, Manuela; ALMEIDA, Mauro W. B. 2002. Enciclopédia da Floresta. O Alto Juruá: praticas e conhecimentos das populações. São Paulo: Cia das Letras.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. 2012. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. Vol.5. São Paulo: Editora 34.
ESBELL, Jaider. 2019. Redes de Alianças Afetivas. Acessado em 21 jul. 2023: http://www.jaideresbell.com.br/site/2019/02/23/redes-de-aliancas-afetivas/
KELLY, Jose. 2016. Sobre a antimestiçagem. Florianópolis: Cultura e Barbárie.
LATOUR, Bruno. 2016. “Del Realpolitik al Dingpolitik –o de como hacer las cosas publicas”. Acta Sociologica, no. 71:13-50. https://doi.org/10.1016/j.acso.2017.06.005
LATOUR, Bruno. 2009. Jamais fomos modernos. Ensaios em Antropologia Simétrica. São Paulo: Editora 34.
LEVI-STRAUSS, Claude. 2017. Antropologia Estrutural. Vol.I. São Paulo: Ubu Editora.
NIMUENDAJU, Curt U. 1987. As lendas de criação e destruição de mundo como fundamentos da religião guarani. São Paulo: Editora HUCITEC.
SZTUTMAN, Renato. 2013. A potência da recusa –algumas lições ameríndias. Sala Preta, 13, no.1: 163-182. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v13i1p163-182
VILLELA, Jorge M.; VIEIRA, Suzane A. 2020. “Introdução”. In Insurgências, ecologias dissidentes e antropologia modal organizado por Jorge M. VILLELA e Suzane A. VIEIRA, 11–33, Goiânia: Editora da Imprensa Universitária.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. 2019. A antropologia perspectivista e o método da equivocação controlada. Aceno - Revista de Antropologia do Centro-Oeste, 5, no. 10: 247-264. https://doi.org/10.48074/aceno.v5i10.8341
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Campo (São Paulo, 1991)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted