Literacies for Global Citizenship

Authors

  • Isabel Maria Ribeiro Ferin Cunha Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p183-198

Keywords:

Literacy, Information Disorder, Media Ecosystem, 21st Century, Literacy for Global Citinzenship

Abstract

This text discusses the relevance and principles of the concept of literacies for global citizenship.  After describing historically, the emergence and framing the literacy concept in the sixties of the last century, the factors that impel its expansion in a global world are  addressed. The understanding of reading the world is described, as the ability to seek, aggregate and interpret information, from multiple sources and devices, with the aim of understanding phenomena and situations. It is argued that the objective of global citizenship should address all social groups, identified by their own characteristics and deserving of specific approaches. The methodology used is supported by the bibliographic review and the essayistic and exploratory nature of the explanation is assumed.

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Author Biography

  • Isabel Maria Ribeiro Ferin Cunha, Universidade de Coimbra

    Licenciada em História pela Faculdade de Letras de Lisboa (1974), Mestra (1984) e Doutora (1987) em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, Brasil e Pós-Doutorada em França (CNRS, 1991). Foi professora da Universidade de São Paulo de 1983 a 1991 e da Universidade Católica de Lisboa, 1992-2002. É atualmente Professora Associada com Agregação da Universidade de Coimbra. Foi vice-presidente do Centro de Investigação Media e Jornalismo (2004-2006) e tem coordenado alguns projetos aprovados pela Fundação Ciência e Tecnologia/Portugal. Coordenou de 2003 a 2007 uma equipa de investigação que desenvolveu com o apoio do Alto Comissariado para a Imigração e Minorias Étnicas (ACIME) o Projeto Media, Imigração e Minorias Étnicas. Coordena desde 2006 a secção portuguesa do projeto internacional Observatório de Ficção Ibero-Americano. Integra o projeto Inclusão e Participação Digital desenvolvido pela Universidade Nova de Lisboa, Universidade do Porto e Universidade de Austin no Texas /EUA (2009-2011). As suas áreas de interesse são: Análise dos Media (Imprensa e Televisão); Públicos, Audiências e Receção; Ficção Televisiva (Telenovelas e Séries) e Comunicação Política

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Published

2022-11-28

How to Cite

Cunha, I. M. R. F. . (2022). Literacies for Global Citizenship . Comunicação & Educação, 27(2), 183-198. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p183-198