Do museu à reportagem à sala de aula: a transposição didática de reportagens baseadas em fontes museológicas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i2p49-63Keywords:
Museums, Journalism, Didactic transposition, Peer observation of teaching, Higher educationAbstract
This article intended to record, with peer observation of teaching, the use of journalistic stories based on the dialogue with museums (either focused on History/Archaeology and/or Natural History) as an educational practice that takes place within the classroom, thus contributing to the understanding of this process of multiple didactic transpositions. To achieve this goal, the literature review discussed the social/educational role that museums and journalism play in articulation with school education. Two sessions of observation were carried out: one during a class on History of Brazil, whose theme was decolonization, and another in a class on Biology, whose theme was the role humans play in the loss of biodiversity. As a result, note that the use of journalistic stories allowed teachers to extrapolate their curricula, thus including discussions focused on contemporary socially acute topics.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 23, p. 62-74, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/drzj7WstvQxKy7t5GssT4mk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRIGGS, Asa; BURKE, Peter. Uma história social da mídia: de Gutenberg à internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2004.
CARNEIRO, Alexandra. Sobre as práticas de observação docente – o uso de instrumentos de registo para a observação em parceria da sala de aula. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Lisboa, v. 16, p. 55-79, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2016.3421. Acesso em: 15 jan. 2023.
CAVALCANTI, Cecilia Carrossini Bezerra; PERSECHINI, Pedro Muanis. Science museums and the popularization of science in Brazil. Field Actions Science Reports, [s. l.], n. 3, p. 1-10, 2011. Disponível em: https://journals.openedition.org/factsreports/1085. Acesso em: 22 jul. 2021.
CHEVALLARD, Yves. Sobre a teoria da transposição didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 1-14, 2013.
FALASCHI, Rafaela Lopes et al. Museus de ciência: do reconhecimento e conservação da biodiversidade à divulgação científica. Simbio-Logias, Botucatu, v. 4, n. 6, p. 12-23, 2011. Disponível em: https://www1.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/MuseusdeCienciaReconhecimentoConservacaodaBiodiversidade.pdf. Acesso em: 22 jul. 2021.
FERNANDEZ, Fernando. Extinções: naturais ou causadas por nós? ((o))eco, [s. l.], 13 ago. 2008. Disponível em: https://oeco.org.br/colunas/19268-extincoes-naturais-ou-causadas-por-nos/. Acesso em: 30 abr. 2023.
KOLBERT, Elizabeth. O que perdemos com a extinção dos animais. National Geographic, [s. l.], 23 out. 2019. Disponível em: https://www.nationalgeographicbrasil.com/animais/2019/10/o-que-perdemos-com-extincao-dos-animais. Acesso em: 30 abr. 2023.
MARANDINO, Martha. Educação em Museus de História Natural: possibilidades e desafios de um programa de pesquisa. In: CONGRESO INTERNACIONAL SOBRE INVESTIGACIÓN EN LA DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS, 7., 2005, Granada. Anais […]. Granada: [s. n.], 2005. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/edlc/edlc_a2005nEXTRA/edlc_a2005nEXTRAp48edumus.pdf. Acesso em: 1 maio 2023.
MARCONDES, Maria Inês. A observação nos estudos de sala de aula e do cotidiano escolar. In: MARCONDES, Maria Inês et al. (org.). Metodologias e técnicas de pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2010. p. 25-35.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Dinossauros no campus: uma viagem ao passado pré-histórico do estado de São Paulo. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba, v. 3, n. 6, p. 44-56, 2020. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r6/dinossauros-pre-historia-sao-paulo-brasil.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Megafauna no campus: uma viagem ao passado pré-histórico do estado de São Paulo. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba, v. 4, n. 7, p. 86-96, 2021. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r7/paleontologia-dinossauros-sao-paulo.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Práticas educativas voltadas ao letramento científico: Mapeamento da utilização do jornalismo de CT&I como material didático numa universidade comunitária de São Paulo. Quaestio – Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, SP, v. 24, p. e022031, 2022a. DOI: 10.22483/2177-5796.2022v24id4916. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4916. Acesso em: 21 out. 2022.
PROFETA, Guilherme Augusto Caruso. Preenchendo as lacunas da história: uma nova vida para o acervo arqueológico dos povos originários de Sorocaba. Uniso Ciência/Science @ Uniso, Sorocaba, v. 5, n. 10, p. 84-103, 2022b. Disponível em: https://uniso.br/unisociencia/r10/povos-originarios-sorocaba-historia.pdf. Acesso em: 15 jan. 2023.
REIGOTA, Marcos. O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense, 1994.
ROBERSON, William. Peer observation and assessment of teaching: a resource book for university faculty, administrators, and students who teach. El Paso: UTEP Center for Effective Teaching and Learning: Instructional Support Services, 2006. Disponível em: https://www.utep.edu/faculty-development/_Files/docs/utep_peer_observation_booklet.pdf. Acesso em: 7 fev. 2023.
SOUSA, Jorge Pedro. Uma história breve do jornalismo no Ocidente. [S. l.]: Biblioteca On-Line de Ciências da Comunicação, 2008. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-uma-historia-breve-do-jornalismo-no-ocidente.pdf. Acesso em: 30 abr. 2023
TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo. Florianópolis: Insular, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guilherme Augusto Caruso Profeta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.