Public higher education in Roraima in times of technological mobility
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v29i1p165-181Keywords:
Higher education, Amazon, Technological mobility, Educommunication, InnovationAbstract
This study aims to analyze public higher education in Roraima in the 21st century from the perspective of technological mobility, its transformations, vulnerabilities, and potential in the construction of a new Amazon. This qualitative exploratory investigation belongs to a PhD thesis in education in a network format with nine universities in the Legal Amazon. Its research locus involved the graduation courses of the three public higher education institutions in Roraima. Results were obtained by interviews with undergraduate deans and questionnaires that were sent to professors and students. This study evinced that technological mobility becomes, as innovation, fundamental for universities, in a technological, digital, and ubiquitous context.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Carlos Augusto Almeida; VIEIRA, Anderson Luiz Nogueira. Tecnologia móvel: uma tendência, uma realidade. 2011. In: WORKSHOP DE REDES NA UNIVERSIDADE ESTÁCIO DE SÁ, 2., 2011, Luiz de Fora. Anais […]. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: https://arxiv.org/pdf/1105.3715. Acesso em: 17 jun. 2024.
ARAMUNI, João Paulo. C.; MAIA, Luiz Claudio Gomes. O impacto da Tecnologia da Informação no ensino superior: desafios da ubiquidade na aprendizagem estudantil. Educação & Tecnologia, Belo Horizonte, v. 22, n. 3, p. 44-57, 2017.
BANDEIRA, Karolina; ALFANO, Bruno. Censo da Educação Superior: apenas um em cada quatro jovens de 18 e 24 anos entrou na faculdade no Brasil. O Globo, Rio de Janeiro, 10 out. 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2023/10/10/censo-educacao-superior-754percent-dos-jovens-de-18-a-24-anos-nao-acessam-a-faculdade-no-brasil.ghtml. Acesso em: 28 fev. 2024.
BARBOSA, Débora. Nice Ferrari.; BARBOSA, Jorge Luis Victória. Aprendizagem com Mobilidade e Aprendizagem Ubíqua. In: SAMPAIO, Fabio. F.; PIMENTEL, Mariano; SANTOS, Edméa. (org.). Informática na Educação: games, inteligência artificial, realidade virtual/aumentada e computação ubíqua. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. DOI: 10.29286/rep.v31ijan/dez.13919.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2022. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf. Acesso em: 28 fev. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 17 jun. 2021
DASSOLER, Maiara dos Santos; GIACOMAZZO, Graziela Fátima. Dispositivos móveis na educação: reflexões a partir de pesquisas no contexto escolar. Saberes Pedagógicos, Criciúma, v. 3, n. 2, 2019.
GOMES, Sandra Maria de Morais. A educomunicação em tempos de mobilidade tecnológica na Amazônia: o Ensino Superior público de Roraima e os processos de inovação. 2023. Tese (Doutorado em Educação na Amazônia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, Boa Vista, 2023.
IBGE | CIDADES@ | Roraima | Panorama. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rr/panorama. Acesso em: 20 out. 2020.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. PNAD Contínua 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/17270-pnad-continua.html?edicao=36982&t=resultados. Acesso em: 28 fev. 2024.
IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI 2019-2023). Boa Vista: IFRR, 2013.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo do Ensino Superior 2022. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 28 fev. 2024.
LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência, o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Ed. 34, 1992.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 18, p. 51-61, 2000. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61
MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. DOI: 10.5216/revufg.v20.63438.
RAMOS, André Luiz Santa Cruz; GUTERRES, Thiago Martins. Lei de Propriedade Industrial comentada: Lei 9.279, de14 de maio de 1996. Salvador: Jus Podivm, 2016.
SANTAELLA, Lucia. Comunicação ubíqua – repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Ed. Paulus, 2013. DOI: 10.7213/1981-416X.17.055.AO01.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, p. 12-24, 2000.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 15-26, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26v
SOARES, Ismar de Oliveira. Mas, afinal, o que é, Educomunicação? São Paulo: Universidade de São Paulo, [2016]. Disponível em: http://www.usp.br/nce/?wcp=/aeducomunicacao/texto,2,231,25. Acesso em: 14 jul. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE RORAIMA. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI 2021-2025). Boa Vista: UFRR, 30 dez. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandra Maria de Morais Gomes, Leila Baptaglin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.