A litte roof set up in the desert or the literary criticism of Tamara Kamenszain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%25p

Keywords:

Tamara Kamenszain, Criticism, Poetry, Roof, Women

Abstract

This article proposes how the construction of a space for women writers in literary criticism takes place. To this end, we will follow Tamara Kamenszain, an Argentine poet and essayist, who questions in her book Chicas en tiempos suspendidos (2022) – which we will read as a hybrid of poetry and feminist criticism – the difference that guarantees bards a secure and comfortable place in the canon. Based on what Tamara shares in her writings about the paths of her first publication as a critic, with the book El texto silencioso (1983), as well as her relationship with this textual genre that comes to her under the weight of laws and judgment, we will develop the foundation of a new place, the precarious little roof set up in the desert that she will propose in the book Solos y solas (2005). This roof has the particularity of being unstable, as it is located not only in the desert, but also inside an outside, producing a radical exteriority in the field of literary thought. But this exteriority has the ethic of bringing together the difference, the dissidents, a gesture that Tamara is committed to as she opens up her writing to the field of the other, ensuring they have the possibility of saying something.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANZALDÚA, G. “Falando em línguas: uma carta para mulheres de terceiro mundo”. In: ANZALDÚA, G. A vulva é uma ferida aberta. Rio de Janeiro: A bolha editora, 2021.

ASTUTI, A. “Óyeme, mi oíme: Tamara Kamenszain. La novela de la poesía reunida”. Caracol, Revista do Programa de Pós-Graduação em Língua Espanhola e Literaturas Espanholas e Hispano-Americanas da FFLCH, USP, São Paulo, n.5, p. 300-305, 2012.

CIXOUS, H. O riso da Medusa. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2022.

DURAS, M. Escrever. Belo Horizonte: Relicário, 2021

FOFFANI, E. “Prólogo. Tamara Kamenszain: La poesía como novela luminosa” (2012). In: KAMENSZAIN, T. La novela de la poesía. Poesía reunida. Ciudade Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2019.

KAMENSZAIN, T. “El texto silencioso (1983)”. In: KAMENSZAIN, T. Historias de amor (Y otros ensayos sobre poesía). Buenos Aires: Paidós, 2000.

KAMENSZAIN, T. “El ghetto de mi lengua”. In: MOLLOY, S. Poéticas de la distancia. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2006.

KAMENSZAIN, T. La boca del testimonio: lo que dice la poesía. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2007.

KAMENSZAIN, T. La extraña familia. [Entrevista concedida a Enrique Foffani]. Página 12 [on-line], 2010. Disponível em: <https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/libros/10-4034-2010-10-24.html> Acesso em: 10 nov. 2023.

KAMENSZAIN, T. La novela de la crítica [Entrevista concedida a Irina Garbatsky]. Bazar Americano, ano XI, n. 49, nov.-dez, 2012. Disponível em: <http://bazaramericano.com/reportajes.php?cod=24&pdf=si> Acesso em: 23 out. 2023.

KAMENSZAIN, T. Fala poesia. Rio de Janeiro: Azougue, 2015

KAMENSZAIN, T. “Bordado e costura do texto (1983)”. In: KAMENSZAIN, T. Fala poesia. Rio de Janeiro: Azougue, 2015

KAMENSZAIN, T. El libro de Tamar. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2018.

KAMENSZAIN, T. “La casa grande (1986)”. In: KAMENSZAIN, T. La novela de la poesía. Poesía reunida.Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2019.

KAMENSZAIN, K. “Solos y solas (2005)”. In: KAMENSZAIN, T. La novela de la poesía. Poesía reunida.Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2019.

KAMENSZAIN, T. La novela de la poesía. Poesía reunida.Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2019.

KAMENSZAIN, T. Livros pequenos. Rio de Janeiro: Papéis Selvagens, 2021.

KAMENSZAIN, T. Garotas em tempos suspensos. São Paulo: Círculo de poemas, 2022.

KANZEPOLSKY. A. “As línguas do luto”. In: O gueto/ O eco da minha mãe. Rio de Janeiro: 7Letras, 2012.

MAGALHÃES, D. “Ler, no corte, o que está prestes a nascer: Chicas en tiempos suspendidos de Tamara Kamenszain”. eLyra, n.18, 2021

PRADO, E. La ficción teórica en la obra de Héctor Libertella. 2015. 204 f. Mestrado (dissertação em letras) - Universidad Nacional de Mar del Plata. Facultad de Humanidades. Departamento de Letras, Argentina, 2015.

VIDAL, P. “Posfácio. E no entanto e no entanto: o livro das chicas de Tamara”. In: KAMENSZAIN, T. Garotas em tempos suspensos. São Paulo: Círculo de poemas, 2022.

WOOLF, V. Um teto todo seu. São Paulo: Tordesilhas, 2014.

Published

2024-06-14

How to Cite

Azevedo, M. M. de P., & Pinto, T. . (2024). A litte roof set up in the desert or the literary criticism of Tamara Kamenszain. Revista Criação & Crítica, 38, 174-197. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%p