The Laughter of Ana Cristina Cesar: Poetry Between Body and Text

Authors

  • Maria Beatriz Thibes Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%25p

Keywords:

Hélène Cixous, Ana Cristina Cesar, Roland Barthes, language, reality, body

Abstract

The article seeks to contemplate critical poetry, or the criticism present in the poetry of Ana Cristina Cesar. The strong presence of an intimate scene in her poetics, which calls, summons the reader to read a confession and, at the same time, leaves them with the open threads of reading, the open threads of life itself, of the body itself. It is this tension between language and reality, literature and life, the body of the poem and the body of the author (the author herself) that interests us here. Tensions (games) created in and through language, which seduce and (dis)orient the reader, the body of the reader (the reader herself). It seduces and sustains the game (the pleasure) that is writing, reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Aula (1977). Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 2013.

AYER, Maurício. Poema como partitura, leitor como performer: outro corpo em outro tempo. In: Alea, Rio de Janeiro, vol. 21/1, pp. 75-91, jan-abr. 2019.

BARTHES, Roland. Prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 2015.

BASTOS, Mariana Cobuci Schmidt. Sob o signo da paixão: uma leitura de “A teus pés", de Ana Cristina Cesar. São Paulo, 2018.

CESAR, Ana Cristina. A teus pés. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

CESAR, Ana Cristina. Crítica e Tradução. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

CESAR, Ana Cristina. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2022.

GALVÃO, Raquel Machado. Michel Riaudel sobre Ana Cristina Cesar. In: Literatura e Sociedade, São Paulo: USP/FFLCH/DTLLC, nº 32, pp. 172-184, jul/dez 2020.

MALUFE, Annita Costa. Intimidade sem sujeito: Ana C. e a desmontagem do diário e da carta. In: Matraga, Rio de Janeiro, v.16, n.25, jul./dez. 2009.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022 p. 12. Sexto é um neologismo a partir da aglutinação das palavras “texto” e “sexo”, associando sexo feminino e escrita textual.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982.

SISCAR, Marcos. Ciranda da poesia: Ana Cristina Cesar. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011. ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção e leitura.

Published

2024-06-14

How to Cite

Thibes, M. B. (2024). The Laughter of Ana Cristina Cesar: Poetry Between Body and Text. Revista Criação & Crítica, 38, 217-235. https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.i38p%p