FATAL VICTIMS OF SALAZARISM: REALITY AND FICTION IN THE BAY OF THE DOGS 'BEACH (1982), DE JOSÉ CARDOSO PIRES

Authors

  • Denise Rocha Universidade Federal do Ceará, FortalezaUNILAB

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v10i20p97-119

Keywords:

Literatura portuguesa, José Cardoso Pires, Balada da Praia dos Cães, história, polifonia

Abstract

The aim of the study is to present the various facets of reality and fiction of beach crime of Guincho (1960) - the assassination of captain Almeida Santos, one of the leaders of the Coup de la Sé (1959) to overthrow Salazar 's dictatorship - the Portuguese public opinion and that motivated the writing of the Ballad of the Beach of the Dogs (1982), of Jose Cardoso Pires. The polyphonic narrative, which will be analyzed according to Hutcheon and Todorov's reflections, evokes the atmosphere of fear and violence in Lisbon, and reveals the rupture of established paradigms of the novel, merging varied records: police files, reports and reports with jargon and forensic legal research and medicine; texts and intertexts: explanatory footnotes on the biography of characters and historical events, news from newspapers, leaflets, etc.

Keywords: Portuguese literature; José Cardoso Pires; Ballad of the Beach of the Dogs; history; fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Denise Rocha, Universidade Federal do Ceará, FortalezaUNILAB

    Licenciatura e Doutorado em Letras, UNESP, Assis

    Geschichte und Deutsche Philologie, Magister Artium, Ruprecht-Kars-Universität Heidelberg

     

References

BALADA DA PRAIA DOS CÃES, 19 jan. 2012. [Acórdão da Secção Criminal do Supremo Tribunal de Justiça de 2 de maio de 1962]. Disponível em: <http://malomil.blogspot.com/2012/01/acordao-da-seccao-criminal-do-supremo.html>. Acesso em: 18 mai. 2018.
CARDOSO PIRES, José. Balada da Praia dos Cães: Dissertação sobre um crime. 8ª. ed. Lisboa: Círculo de Leitores, 1983.
HUTCHEON, Linda. Historicizando o pós-moderno: a problematização da história. In: ¬¬¬¬-______. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. de .Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.
JOSÉ CARDOSO PIRES. Entrevista. Expresso, Lisboa, p. 1 e 2, 20 dez. 1997.
_______. O meu romance é uma valsa de conspiradores. Entrevista a Antonio Mega Pereira. Jornal das Letras, Lisboa, ano II, n. 47, p. 2 - 4, 7 dez. 1982.
MARGATO, Izabel. O uso político da memória na ficção de José Cardoso Pires. Revista Semear, 10, 2004. Disponível em: <
http://www.letras.puc-rio.br/unidades&nucleos/catedra/revista/10Sem_07.html>. Acesso em: 7 de abril 2018.
MENESES, Filipe Ribeiro. Salazar: biografia definitiva. Trad. de Teresa Casal. São Paulo: Leya, 2011.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. 12ª ed. ver. e ampl. São Paulo: Cultrix, 2004.
PIMENTEL, Irene. O Golpe da Sé. Blog, 19 de abril de 2010. Disponível em:
<http://irenepimentel.blogspot.com.br/2010/04/o-golpe-da-se.html>. Acesso em: 7 de abril 2018.
SECCO, Lincoln. A Revolução dos Cravos e a crise do império colonial português: economias, espaços e tomadas de consciências. São Paulo: Alameda; USP; FAPESP; Instituto Camões/ Cátedra Jaime Cortesão, 2004.
SENA, Jorge de. Editorial: Dois cadáveres, Portugal Democrático, Lisboa, p. 1, abril 1960. Disponível em: <http://www.letras.ufrj.br/lerjorgedesena/port/antologia/declaracoes-publicas/texto.php?id=98>. Acesso em: 7 de abril de 2018.
SEIXO, Maria Alzira. A palavra do romance: Ensaios de genologia e análise. Lisboa: Livros Horizonte, 1986.
TODOROV, Tzvetan. Tipologia do romance policial. In: ______. As estruturas narrativas. Tradução s.n. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1970. p. 93-104.

Published

2018-12-31

How to Cite

Rocha, D. (2018). FATAL VICTIMS OF SALAZARISM: REALITY AND FICTION IN THE BAY OF THE DOGS ’BEACH (1982), DE JOSÉ CARDOSO PIRES. Revista Desassossego, 10(20), 97-119. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v10i20p97-119