“I am solid, and I have (or am) a work”: Herberto Helder and the ambition to be a poem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p22-46

Keywords:

Poetry, Herberto Helder, Portugueses poetry, Author, Self portrait

Abstract

This article aims to present a hypothesis about authorship in Herberto Helder's poetry. In some poems and also in some of his reflective works in prose, it is possible to perceive the possibility that the poet's participation in his poems, although not confessional, may have a biographical character. Besides that, the poet's misanthropy (in his vow of silence started in 1968) would be an indication of his desire to speak only through his work; a desire to be a poem. The apprehension of Herberto Helder's poetry, thereby, would show the blurred glimpse of a self-portrait.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Constance von Krüger de Alcântara e Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutoranda em Teoria da Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil.

References

ALVES, Clara Ferreira. Louvor e simplificação de Herberto Helder. Revista Expresso, p. 10, 17 dez. 1994. Disponível em: <http://www.citi.pt/cultura/literatura/poesia/

helder/nao_nin.html>. Acesso em: 19 fev. 2018.

ANGLADA, Carolina. O poema é um animal: obscuros bestiários de Herberto Helder. 2014. 129 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

BAPTISTA, Abel Barros. A formação do nome: duas interrogações sobre Machado de Assis. Campinas: Editora Unicamp, 2003.

BEAUJOUR, Michel. Miroirs d’encre: rhétorique de l’autoportrait. Paris: Éditions du Seuil, 1980.

BENJAMIN, Walter. Infância em Berlim. In: Rua de mão única. Tradução de Rubens Rodrigues Torres Filho e José Carlos Martins Barbosa. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 71-142. (Obras Escolhidas II).

BRAZ, Paulo. O que vemos, ao ler Herberto Helder: algumas notas. Revista da Rede Internacional Lyracompoetics, v. 6, nº 10, p. 71-89, 2015.

BUESCU, Helena Carvalhão. Herberto Helder: uma ideia de poesia omnívora. Diacrítica, v. 23, nº 3, 2009, p. 49-63. Disponível em: <http://ceh.ilch.uminho.pt/publicacoes/Diacr%C3%ADtica_23-3.pdf>. Acesso em: 7 dez. 2018.

DAL FARRA, Maria Lúcia. Posfácio. In: HELDER, Herberto. O corpo o luxo a obra. São Paulo: Iluminuras, 2000. p. 149-157.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem queima. In: Falenas: ensaios sobre a aparição, 2. Lisboa: KKYM, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

FERREIRA, Vergílio. Conta corrente: nova série III. Lisboa: Bertrand, 1994a.

FERREIRA, Vergílio. Conta corrente: nova série IV. Lisboa: Bertrand, 1994b.

GUEDES, Maria Estela. A obra ao rubro de Herberto Helder. São Paulo: Escrituras, 2010.

GUEDES, Maria Estela. Herberto Helder: poeta obscuro. Lisboa: Moraes Editores, 1979.

GUSMÃO, Manuel. Anonimato ou alterização. SemeaR, nº 4, 1998.

HELDER, Herberto. Apresentação do rosto. Lisboa: Ulisseia, 1968.

HELDER, Herberto. As turvações da inocência. Luzes da Galiza, 4 dez. 1990. Disponível em: <https://www.publico.pt/2015/03/24/ficheiro/as-turvacoes-da-inocencia-20150324-170603>. Acesso em: 7 dez. 2018.

HELDER, Herberto. Cinemas. Revista Relâmpago, Lisboa, nº 3, p. 7-8, 1998.

HELDER, Herberto. Doze nós numa corda. Lisboa: Assírio & Alvim, 1997a.

HELDER, Herberto. Edoi lelia doura: antologia das vozes comunicantes da poesia moderna portuguesa. Lisboa: Assírio & Alvim, 1985.

HELDER, Herberto. Em minúsculas. Porto: Porto Editora, 2018.

HELDER, Herberto. Entrevista. Inimigo Rumor, Rio de Janeiro: 7Letras, nº 11, 2º sem. 2001.

HELDER, Herberto. Exclusivo e fictício: uma forma recortada do mundo. Folha de S.Paulo, São Paulo, 25 abr. 2004. Entrevista concedida a João Almino. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs2504200412.htm>. Acesso em: 7 dez. 2018.

HELDER, Herberto. Letra aberta. Porto: Porto Editora, 2016a.

HELDER, Herberto. O corpo o luxo a obra. São Paulo: Iluminuras, 2000.

HELDER, Herberto. Os passos em volta. Lisboa: Assírio & Alvim, 1980.

HELDER, Herberto. Os passos em volta. Rio de Janeiro: Tinta-da-China Brasil, 2016b.

HELDER, Herberto. Ou o poema contínuo. São Paulo: A Girafa Editora, 2006.

HELDER, Herberto. Ouolof. Lisboa: Assírio & Alvim, 1997b.

HELDER, Herberto. Photomaton & Vox. Porto: Assírio & Alvim, 2013.

HELDER, Herberto. Poemas ameríndios. Assírio & Alvim, 1997c.

HELDER, Herberto. Poemas canhotos. Porto: Porto Editora, 2015.

HELDER, Herberto. Poemas completos. Porto: Porto Editora, 2014.

LEAL, Izabela. Doze nós num poema: Herberto Helder e as vozes comunicantes. 2008. 152 f. Tese (Doutorado em Letras Vernáculas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

MAFFEI, Luis. Do mundo de Herberto Helder. Rio de Janeiro: Oficina Raquel, 2017.

MAFFEI, Luis. Herberto Helder, sim, o poema contínuo. Diadorim, v. 1, p. 169-180, 2006. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/diadorim/article/view/3844>. Acesso em: 7 dez. 2018.

MARINHO, Maria de Fátima. Herberto Helder: a obra e o homem. Lisboa: Arcádia, 1982.

MARTELO, Rosa Maria. Assassinato e assinatura. In: A forma informe: leituras de poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 2010. p. 83-111.

MARTELO, Rosa Maria. O nome da obra: Herberto Helder ou o poema contínuo. Lisboa: Documenta, 2016.

Published

2020-12-29

How to Cite

Silva, C. von K. de A. e. (2020). “I am solid, and I have (or am) a work”: Herberto Helder and the ambition to be a poem . Revista Desassossego, 12(22), 22-46. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v12i22p22-46