Traces of a Saramago's poetics: the marks of the narrator in his novelistic universe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v14i27p29-47

Keywords:

History, Fiction, Novel, Narrative focus

Abstract

This article investigates the particularities present in the narrator developed by José Saramago in some of his novels, in order to apprehend the “Saramagian poetics”, that is, the recognition of aesthetic constructions that give an original and particular form to the work of this important Portuguese writer. From the study of the narrator's presence and movements in the novelistic universe, it was possible to apprehend the consequences of these stylistic resources during the enunciation as a form of transfiguration of the staged human experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniele dos Santos Rosa, Instituto Federal de Brasília

    Possui Graduação em Letras (2005), Mestrado (2009) e Doutorado em Literatura (2014), realizados na Universidade de Brasília/UnB. Atualmente, é professora de Literatura, no curso de Licenciatura em Língua Espanhola, e no Mestrado Profissional em Educação Técnica e Tecnológica no Instituto Federal de Brasília/IFB. Atua nos grupos de pesquisa: Literatura e Modernidade Periférica e Linguagem e Práticas Sociais, desenvolvendo pesquisas e orientações (iniciação científica e monografias). É autora da obra Poesia e história em Pedro Páramo, de Juan Rulfo, publicada em 2015; e organizou diversas obras que tratam da teoria, crítica e ensino da Literatura. É Coordenadora de Publicações da Editora IFB e Editora-chefe da Revista Eixo. Seus estudos, centrados na teoria, crítica e ensino da Literatura, fundamentam-se no reconhecimento da obra literária, autônoma, como resultado dialético da relação entre forma e conteúdo, que, como proposta hermenêutica, transfigura a vida concreta, apreendendo, quando possível, a necessária totalidade da história humana. 

References

ADORNO, T. W. Notas de Literatura I. São Paulo: Duas Cidades, Editora 34, 2003.

AGUIAR E SILVA, Vítor Manuel de. Teoria da Literatura. 2a ed. Coimbra: Livraria Almedina, 1968.

BARTHES, R. Aula. São Paulo: Cultrix, 1977.

FERNANDES, Ceres Costa. O Narrador Plural na obra de José Saramago. São Luís: Série Letras, 1990.

GENETTE, Gérard. Figuras. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972.

GENETTE, Gérard. Figures III. Paris: Éditions du Seuil: 1972.

GOMES, Álvaro Cardoso. A voz itinerante: ensaio sobre o romance português contemporâneo. São Paulo: Edusp, 1993.

KLAUK, Tobias; KÖPPE, Tilmann: "Telling vs. Showing". In: HÜHN, Peter et al (eds.). The living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University, 2019. Disponível em: http://www.lhn.uni-hamburg.de/article/telling-vs-showing. Acesso em: fev. 2022.

REIS, Carlos; LOPES, Ana Cristina M. Dicionário da teoria da narrativa. São Paulo: Série Fundamentos, Ática, 1988.

ROANI, Gerson Luiz. “Sob o vermelho dos cravos de abril – literatura e revolução no Portugal contemporâneo”. Revista Letras, Curitiba, Editora UFPR, n. 64, p. 15-32. set./dez, 2004.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a cegueira. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

SARAMAGO, José. Todos os nomes. São Paulo: Planeta de Agostini, 2003.

SARAMAGO, José. Memorial do convento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004a.

SARAMAGO, José. Levantado do Chão. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004b.

SARAMAGO, José. O Evangelho segundo Jesus Cristo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004c.

SARAMAGO, José. Ensaio sobre a lucidez. São Paulo: Companhia das Letras, 2004d.

SARAMAGO, José. A viagem do Elefante. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2022-09-20

How to Cite

Rosa, D. dos S. (2022). Traces of a Saramago’s poetics: the marks of the narrator in his novelistic universe. Revista Desassossego, 14(27), 29-47. https://doi.org/10.11606/issn.2175-3180.v14i27p29-47