A semiotic perspective on teaching the mother language textbooks in Brazil and France

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2020.172324

Keywords:

Discursive semiotics, Textbooks for mother language teaching, Thematization and figurativization

Abstract

This article aims at presenting a discursive linguistic analysis comparing two textbooks for mother language teaching: Fleurs d'Encre 3ᵉ, for French language teaching, and Portuguese 9th grade, for Portuguese Language teaching. The theoretical-methodological framework proposed by the French discursive semiotics examines the procedures for establishing persons and time in the utterance, as well as the speech thematization and figurativization procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciano Magnoni Tocaia, Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Letras

    Docente da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

  • Glaucia Muniz Proença Lara, Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Letras

    Docente da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

References

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Conceitos e imagens da norma no português falado no Brasil: o discurso da gramática. São Paulo: USP, 1999. (Relatório de projeto de pesquisa).

BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2008.

BENVENISTE, Émile. Problèmes de linguistique générale I. Paris: Éditions Gallimard, 2003.

BERTAGNA, Chantal; CARRIER, Françoise. Fleurs d´encre : Français 3ᵉ manuel unique. Paris : Hachette Livre, 2012.

CEREJA, William; MAGALHÃES, Thereza Cochar. Português: Linguagens. 9º ano. São Paulo: Atual, 2010.

FIORIN, José Luiz. Pragmática. In: FIORIN, José Luiz (org.). Introdução à linguística. II. Princípios de análise. São Paulo: Contexto, 2003. p.161-185.

FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação. São Paulo: Ática, 2008.

LARA, Glaucia Muniz Proença. As imagens da língua portuguesa no discurso da escola. Belo Horizonte: UFMG, 2002. (Relatório de projeto de pesquisa).

Published

2020-07-31

How to Cite

Tocaia, L. M., & Lara, G. M. P. (2020). A semiotic perspective on teaching the mother language textbooks in Brazil and France. Estudos Semióticos, 16(1), 138-156. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2020.172324