About a policy for welcoming teachers in situation of inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i1p72-85

Keywords:

training, reception, inclusion, psychoanalysis

Abstract

Starting from a critique of the so-called “rationalist utopia” dominant in the field of teacher training, we intend, in this article, to demonstrate the presence of unconscious factors in the relationship between the teacher and his student, making a hole in the articulated referential knowledge that the teacher built in his training. We also seek to demonstrate, based on fragments of sessions from the teacher listening group device, how it is possible to mobilize this unconscious factors, with formative and not just therapeutic effects. This work approach allowed us to reflect on a policy of welcoming teachers, inspired by psychoanalysis, as well as situating its main concept, that of an inclusion clinic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rinaldo Voltolini, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
    psicanálise, infância, transmissão

References

Cifali, M. (2012). Démarche clinique, formation et écriture, In L. Paquay, Former des enseignants professionnels: quelles stratégies? Quelles compétences? (pp. 145-159). Bruxelles: De Boeck Supérieur.

Freud, S. (1996). O mal-estar na civilização. In S. Freud, Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud (Vol. XXI, pp. 65-147). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1930).

Imbert, F. (1992). Vers une clinique du pédagogique: un itinéraire en sciences de l’éducation. Vigneux: Éditions Matrice.

Imbert, F. (1993). La question de l’étique: dans le champ éducatif: pour une praxis pédagogique. Vigneux: Éditions Matrice.

Lacan, J. (1971). O saber do psicanalista: seminário 1971-1972. Seminário inédito

Lacan, J. (1992). O seminário: livro 17: o avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Lacan, J. (1998). O tempo lógico e a asserção da certeza antecipada. In J. Lacan, Escritos (pp. 197-213). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Meirieu, P. (2006). Frankenstein pédagogue (5a ed). Issy-les-Moulineaux: ESF.

Nóvoa, A. (1992). Formação de professores e profissão docente. In A. Nóvoa (Coord.), Os professores e a sua formação (pp.113-133). Lisboa: Dom Quixote.

Pain, S. (1987). A função da ignorância. Porto Alegre: Artes Médicas.

Perrenoud, P. (1994). La formation des enseignants: entre théorie et pratique. Paris: ESF.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Voltolini, R. (2018). Psicanálise e formação de professores: antiformação docente. São Paulo: Zagodoni.

Voltolini, R. (2020). Yo no fui preparado para eso: aportes sobre los saberes necesarios en la educación inclusiva. In P. Zelmanovich & M. Minnicelli (Coords.), Resistidas y desafiadas: las prácticas en las instituciones entre demandas, legalidades y discursos (pp. 198-204). Buenos Aires: Flacso.

Voltolini, R. (2022). Crianças fora-de-série: psicanálise e educação inclusiva. São Paulo: Benjamin Editorial.

Published

2024-04-30

How to Cite

Voltolini, R. (2024). About a policy for welcoming teachers in situation of inclusion. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 29(1), 72-85. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v29i1p72-85