Children, education and adult dreams in times of autism

Authors

  • Leandro de Lajonquière Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p41-52

Keywords:

autism, adult-child relationship, pedagogical imaginary, discomfort in the culture

Abstract

The contemporary pedagogical imaginary is structured around a character called autistic. It is a fictional being that should not be confused with any particular autistic child. This allows us to affirm that we live in times of autism that entail an impoverishment of everyday life with the children of flesh and blood. Although the pathogenic nature of this educational impoverishment cannot be affirmed in the manner of a virus or according to the classical deterministic logic "cause-effect", we propose to think of the present imaginary as a kind of breeding ground within which each child confronts the challenge of conquering by him or herself and for him or herself a place of speech in a history somewhat open to the future. The child may become the victim of an educational misunderstanding and thus become somewhat adrift in the world. Perhaps, as this cannot be known, more than one autistic child is witnessing to such misfortune.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leandro de Lajonquière, Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo

    Membro-fundador do Laboratório de Estudos e Pesquisas Psicanalíticas e Educacionais sobre a Infância (Lepsi) da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil. Orientador de doutorado na Université Paris 8, Saint Denis, França.

References

Ariès, Ph. (1973). L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien Régime. Paris: Seuil. (Trabalho original publicado em 1960)
Calligaris, C. (1986). Perversão um laço social? – Conferência em Salvador. Salvador: Publicação da Cooperativa Cultural Jacques Lacan.
Carvalho F. J. S. (de). (2017). Educação, uma herança sem testamento. São Paulo: Perspetiva/Fapesp.
Crespin, G. (2007). L’épopée symbolique du nouveau-né. Toulouse: Erès.
Freud, S. (1973). El porvenir de una ilusión. In S. Freud Obras completas (Lopez-Ballesteros, trad., Vol. 3, pp. 2961-2992). Madri: Biblioteca Nueva. (Trabalho original publicado em 1927)
Freud, S. (1973). El malestar en la cultura. In S. Freud Obras completas (Lopez-Ballesteros, trad., Vol. 3, pp. 3017-3067). Madri: Biblioteca Nueva. (Trabalho original publicado em 1930)
Freud, S. (1973). Lección 34 Aclaraciones, aplicaciones y observaciones. Nuevas lecciones introductorias al psicoanálisis. In S. Freud Obras completas (Lopez-Ballesteros, trad., Vol.3, pp. 3178-3190). Madri: Biblioteca Nueva. (Trabalho original publicado em 1932)
Karlin, D. (Documentarista). (1977). Les années de la mise au monde. Documentário de 135 minutos realizado para a televisão francesa.
Kupfer, M. C. & Bernardino, L. M. F. (2018, jan./abr.). IRDI: um instrumento que leva a psicanálise à polis. Estilos da Clínica, 23(1), pp. 62-82. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i1p62-82.
Lacan, J. (1991). Le Séminaire. Livre XVII: L’envers de la psychanalyse. Paris: Seuil.
Lajonquière, L. (de). (1997). Dos erros e em especial daquele de renunciar à educação. Estilos da Clínica, 2, 26-43.
Lajonquière, L. (de). (1999). Infância e ilusão (psico)pedagógica. Petrópolis: Vozes.
Lajonquière, L. (de). (2000). Itard victor! Ou do que não deve ser feito na educação das crianças. In L. Banks-Leite, & I. Galvão (Orgs.) A Educação de um Selvagem: sobre as experiências de Jean Itard (pp. 105-122). São Paulo: Cortez.
Lajonquière, L. (de). (2008, abr.). Niños extraños. En Cursiva. Revista Temática (Buenos Aires), 4, 41-46.
Lajonquiere, L. (de). (2008, nov.). De como jogamos fora a criança com a agua suja do amorodio. Trabalho apresentando no 7° Coloquio Internacional do LEPSI, São Paulo. Recuperado de http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032008000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt.
Lajonquière, L. (de). (2009). Figuras do infantil. Petrópolis: Vozes.
Lajonquière, L. (de). (2011). A mestria da palavra e a formação de professores. Educação & Realidade, 36 (3), 849-865. Recuperado de http://www.ufrgs.br/edu_realidade;
Lajonquière, L. (de). (2013). A palavra e as condições da educação escolar. Educação & Realidade, 38 (1), 455-469. http://dx.doi.org/10.1590/S2175-62362013000200006
Lajonquière, L. (de). (2016). Notas psicanalíticas para uma outra historia da infância. In R. Voltolini Crianças públicas, adultos privados (pp. 73-84). São Paulo: Escuta/Fapesp.
Lajonquière, L. (de). (2017a). Do interesse epistemológico dos estudos psicanalíticos na educação. In M. R. Pereira (Org.). Os sintomas na educação de hoje. Que fazemos com ‘isso’? (pp. 32-38). Belo Horizonte: Scriptum.
Lajonquière, L. (de). (2017b). Sigmund Freud e o interesse pedagógico da psicanalise. In D. Kupermann (Org.). Por que Freud. Hoje? (pp. 243-264). São Paulo: Zagadoni.
Lajonquière, L. (de). (2018, jan./abr.). A psicanálise, os psicanalistas e a polis (Editorial dossiê). Estilos da Clínica, 23(1), pp. 12-14. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i1p12-14.
Lajonquière, L.(de). (2019). Quando o sonho cessa e a ilusão psicopedagógica nos invade, a escola entra em crise. Notas comparativas Argentina, Brasil, França. ETD - Educação Temática Digital, 21 (2), pp. . DOI
Lajonquière, L. (de). (no prelo). Des réminiscences, de la vérité et de l’histoire chez Freud. Analyse Freudienne Presse, 26.
Rodrigues, R.; Reis, M. (2018). A ilusão (psico)pedagógica e o empobrecimento das experiencias educativas (Entrevista com Leandro de Lajonquière). Estilos da Clínica, 23 (2), pp. 430-450. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v23i2p430-450.

Published

2019-04-30

How to Cite

Lajonquière, L. de. (2019). Children, education and adult dreams in times of autism. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 24(1), 41-52. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v24i1p41-52