Hysteria, trauma and seduction: “what did they make poor child ” (A coward Freud?)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v12i22p122-141Keywords:
Abuse sexual, Trauma, Childhood, Hysteria, Infantile sexuality, PsychoanalysisAbstract
The accusations of Masson against Freud, for having abandoned the theory of the seduction, they inaugurated a controversy around the validity of that theory, in the explanation of the hysteria and around the own psychoanalysis. Followers propose the turn of that theory, denouncing the infantile abuse, and they accuse coward’s Freud and ambitious. Already the opponents see in that supposed abandonment, no the disregard with the childhood, but the possibility of the development of the psychoanalysis. We analyzed those speeches and we concluded that Freud, starting from the theory of the seduction, left his inheritance: the theorization, for the psychoanalysis, around the fantasy and of the infantile sexuality and, among other contributions, dispersed elements with which Laplanche can elaborate the general theory seduction.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
O envio dos manuscritos deverá ser acompanhado de Carta à Comissão Executiva solicitando a publicação. Na carta, o(s) autor(es) deve(m) informar eventuais conflitos de interesse - profissionais, financeiros e benefícios diretos ou indiretos - que possam vir a influenciar os resultados da pesquisa. Devem, ainda, revelar as fontes de financiamento envolvidas no trabalho, bem como garantir a privacidade e o anonimato das pessoas envolvidas. Portanto, o(s) autor(es) deve(m) informar os procedimentos da aprovação da pesquisa pelo Comitê de Ética da instituição do(s) pesquisador(es) com o número do parecer.
O material deve ser acompanhado também de uma Declaração de Direito Autoral assinada por todo(s) o(s) autor(es) atestando o ineditismo do trabalho, conforme o seguinte modelo:
Eu, Rinaldo Voltolini, concedo à revista o direito de primeira publicação e declaro que o artigo intitulado Sobre uma política de acolhimento de professores em situação de inclusão, apresentado para publicação na revista Estilos da Clínica, não foi publicado ou apresentado para avaliação e publicação em nenhuma outra revista ou livro, sendo, portanto, original.