New cultural practices and public policies: the Law of Promotion and the Factories of Culture

Authors

  • Taiguara Belo de Oliveira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP
  • Danielle Edite Ferreira Maciel Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.126836

Keywords:

Cultural policies, Cultural activism, Cultural work, Culture and capitalism.

Abstract

The article brings together notes from two researches that analyze the way in which the conditions for carrying out the work with culture in the framework of two public cultural policies in the city of São Paulo. Based on observations, interviews and analysis of documents of the Law of Promotion to the Theater (municipal) and the Program of Factories of Culture (state), the reflections suggest an affinity of principles between the two cultural policies: aspects that merge, in the same specific way of making culture, flexible working trends and political engagement. The sections of the article group these common aspects that guide research, trying to situate them in the context of deeper changes that seem to reconfigure contemporary capitalism and displace the senses and forms of cultural making: its relation with public policies and the production of the target public; the emphasis on the anthropological approach and the incorporation of precepts of the enterprise organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Taiguara Belo de Oliveira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP
    Bacharel em Ciências Sociais pela UNESP, mestre em Sociologia Política pela UFSC e doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.
  • Danielle Edite Ferreira Maciel, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes, ECA-USP
    Bacharel em Letras pela USP, mestre e doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo.

References

ABÍLIO, L. C. Dos traços da desigualdade ao desenho da gestão: trajetórias de vida e programas sociais na periferia de São Paulo. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

ABRAMO, H. O que é ser jovem?. In: POIESIS, Organização. Material de Apoio Pedagógico –. Unidade de Formação Cultural. Governo do Estado de São Paulo, 2014.

ABREU, J. L. Cultura e política: o caso do Programa "VAI" em São Paulo - 2004-2008. Tese (Doutorado), Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2010.

ARTE CONTRA A BARBÁRIE. Manifesto Arte contra a Barbárie. São Paulo, 1999. Disponível em: http://tinyurl.com/pybu4q9. Acesso em: 01 set. 2014.

BERNARDO, J. Democracia totalitária: teoria e prática da empresa soberana. São Paulo: Cortez, 2004.

BERNARDO, J.. Epílogo e prefácio (um testemunho presencial). História Social, Campinas, n. 17. 2. sem. 2009.

BOLAÑO, C. Indústria Cultural: informação e capitalismo. São Paulo: Hucitec/Polis, 2000.

BOTELHO, I. Dimensões da cultura e políticas públicas. São Paulo em Perspectiva. São Paulo, v. 14, n. 2, abr..⁄jun. 2001.

BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, È. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

COSTA, I. C.; CARVALHO, D. A luta dos grupos teatrais de São Paulo por políticas pú-blicas para a cultura. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro, 2008.

D'ANDREA, T. P. A formação dos sujeitos periféricos: cultura e política na periferia de São Paulo. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

FUCHS, C. Class and exploitation on the Internet. In: Digital Labor. The Internet as playground and factory. New York: Trebor Scholz/Routledge, p. 211-224, 2013.

HARVEY, D. A arte de lucrar: globalização, monopólio e exploração da cultura. In: MORA-ES, D. (Org.). Por uma outra comunicação. Rio de Janeiro: Record, 2003.

LAVAL, C.; DARDOT, P. La nueva razón del mundo: ensayo sobre la sociedad neoliberal. Barcelona: Editora Gedisa S.A., 2013.

LEITE, A. E. O programa VAI e a cena cultural da periferia paulistana. In: SÃO PAULO, Secretaria Municipal de Cultura. Via Vai: percepções e caminhos percorridos. Secretaria Mu-nicipal de Cultura, São Paulo, 2012.

MARANHÃO, T. A. Governança mundial e pobreza: do Consenso de Washington ao consenso das oportunidades. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

MOREIRA, L. C. There is no alternative. In: DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M. (Orgs.) Teatro e vida pública: o Fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro; Hucitec, 2012.

OLIVEIRA, Francisco de. Crítica da razão dualista. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

PAOLI, M. C. O mundo indistinto: sobre gestão, violência e política. In: OLIVEIRA, F.; RIZEK, C. S. (Orgs.). A era da indeterminação. São Paulo, Boitempo, 2007.

PASQUINELLI, M. Guerra civil imaterial: protótipos de conflito dentro do capitalismo cognitivo. Lugar Comum, n. 25-26, p. 121-135, set. 2006.

PEREIRA, A. B. O programa vai às periferias: jovens e ações culturais na cidade de São Paulo. In: SÃO PAULO, Secretaria Municipal de Cultura. Via Vai: Percepções e caminhos percorridos. Secretaria Municipal de Cultura, São Paulo, 2012.

PUPO, M. L. Quando a cena se desdobra: as contrapartidas sociais. In: DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M. (Orgs.). Teatro e vida pública: o Fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro; Hucitec, 2012.

RIZEK, C.. Políticas sociais e políticas de cultura: territórios e privatizações cruzadas. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, Natal, v. 15 n. 2, 2013.

RODRIGUES, M. A.; CARVALHO, S. Conversa de bastidores: transcrição de conversa na Cooperativa Paulista de Teatro. In: DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M. (Orgs.). Teatro e vida pública: o Fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro/Hucitec, 2012.

SÃO PAULO (Estado); POIESIS. Plano de Trabalho da Poiesis – Contrato de Gestão nº07/2011. Unidade de Formação Cultural. Governo do Estado de São Paulo. 2014.

SÃO PAULO (Município). Legislação Municipal. Lei Nº 13.279, de 8 de janeiro de 2002. Disponível em: http://tinyurl.com/p66d57c. Acesso em: 11 jul. 2014.

SÃO PAULO, Secretaria Municipal de Cultura. Via Vai: percepções e caminhos percorridos. Secretaria Municipal de Cultura, São Paulo, 2012.

SMYTHE, D. Communications: blindspot of Western Marxism. Canadian Journal of Political and Social Theory, v.. 1, n. 3, Fall/Automne, 1977.

SMYTHE, D. On the audience commodity and its work. In: DURHAM, M.; KELL¬NER, D. (Orgs.). Media and Cultural Studies: keywords. Malden: Blackwell, 1981.

SOARES, M. H. A formação advinda do Programa Municipal de Fomento ao Teatro para a cidade de São Paulo. In: DESGRANGES, F.; LEPIQUE, M. (Orgs.). Teatro e vida pública: o Fomento e os coletivos teatrais de São Paulo. São Paulo: Cooperativa Paulista de Teatro; Hucitec, 2012.

SOUZA, V. Políticas culturais em São Paulo e o Direito à Cultura. Políticas Culturais em Revista, n. 2 (5), 2012, p. 52-64.

TURINO, C. Entrevista com Célio Turino (concedida a Lia Calabre e Deborah Lima). Políticas Culturais em Revista, n. 2 (7), 2014, p. 282-285.

UNESCO. Mexico City Declaration on Cultural Policies. World Conference on Cultural Policies. Mexico City, 26 July-6 August 1982.

VENTURA, T. Notas sobre política cultural contemporânea. Revista Rio de Janeiro, n. 15, Rio de Janeiro, jan. ⁄ abr., 2005, p. 77-90.

VIEIRA, M. P. Reinventando sentidos para a cultura: uma leitura do papel normativo da Unesco através da análise da convenção para a promoção e a proteção para a diversidade das expressões culturais. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

YÚDICE, G. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

Published

2017-12-29

How to Cite

Oliveira, T. B. de, & Maciel, D. E. F. (2017). New cultural practices and public policies: the Law of Promotion and the Factories of Culture. Revista Extraprensa, 11(1), 151-170. https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.126836