The black humanism, its culture and carnival

Authors

  • Ivan Cotrim Centro Universitário Fundação Santo André

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.175022

Keywords:

Black, Humanism, Generity, Musicality, Carnival

Abstract

In this article we focus on black musical artistic production, rescuing moments of black musical erudition, in slavery Brazil, and highlighting samba and carnival, as a center of black creation and production from the repuplican period. We intend to demonstrate the artistic potential, black intellectual, his human generosity, expressed in his training and production, which elevated a simple carnival festivity to the international recognition of the country through this event.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ivan Cotrim, Centro Universitário Fundação Santo André

    Retired professor at CUFSA, and UPM. Graduated from Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Master's degree from UNICAMP in Political Science. Doctorate from PUC-SP in Social Sciences and Post-Doctorate from USP in Economic History.

References

AZEVEDO, Amailton Magno. Samba: um ritmo negro de resistência. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 70, p. 44-58, 2018.

COSTA, Haroldo. Fala Crioulo o que é ser negro no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Record, 2009.

COTRIM, Ivan. Karl Marx: a determinação ontonegativa originária do valor. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2011.

DURÃO, Gustavo de Andrade. Negritude, construção e contestação do pensamento político-intelectual de Léopold Sédar Senghor (1928-1961). In: MACEDO, José Rivair (org.). O pensamento africano no século XX. São Paulo: Outras Expressões, 2016. p. 23-52.

FANON, Frantz. Los condenados de la tierra. México: Fondo de Cultura Económica, 1965.

FERNANDES, Florestan. Significado do protesto negro. São Paulo: Expressão Popular: Fundação Perseu Abramo, 2017.

FERRY, Luc. Homo aestheticus. São Paulo: Editora Ensaio, 1994.

GORENDER, Jacob. O escravismo colonial. São Paulo: Editora Ática, 1992.

MAMIGONIAN, Beatriz Gallotti. Os direitos dos libertos africanos no Brasil oitocentista: entre razões de direito e considerações políticas. História, Franca, v. 34, n. 2, p. 181-205, 2015. Disponível em: https://bityli.com/jY1Kb. Acesso em: 20 ago. 2020.

MARX, Karl. Cuadernos de Paris [Notas de Lectura de 1844]. México: Ediciones Era, 1974.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilama Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global Editora, 2016.

PRUDENTE, Celso Luiz et al. Negro, educação e multiculturalismo. São Paulo: Panorama, 2002.

PRUDENTE, Celso Luiz; GILIOLI, Renato de Souza Porto. Os povos Bantos no Brasil. Mogi das Cruzes: Orion Editora, 2013.

ROLIM, Gustavo Koszeniewsky. Revolução e cultura no pensamento de Frantz Fanon e Amilcar Cabral. In: MACEDO, José Rivair (org.). O pensamento africano no século XX. São Paulo: Outras Expressões, 2016.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Published

2020-12-12

How to Cite

Cotrim, I. (2020). The black humanism, its culture and carnival. Revista Extraprensa, 14(1), 212-230. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.175022