Dance of the masked: resistance and elegance of the movements

Authors

  • Ivoneides Maria Amaral Universidade Federal de Mato Grosso
  • Benedito Dielcio Moreira Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.175060

Keywords:

Popular culture, Dance of the masked, Masks, Modernity

Abstract

In this text we present the trajectory of the Dança dos Mascarados of Poconé, Mato Grosso, Brazil. The Mascarados group has actively rescued traditions of Pantanal for over a century, always reorganizing and facing the challenges that most popular groups face in keeping cultural traditions alive. Among their props, we highlight the use of the mask, an object of ritualistic value that permeates the dance, in addition to the elegance and attracting force of the dancing movements. As occurs all over the country, in Mato Grosso the folkloric manifestations that represent popular culture have low priority in terms of government investments. This is a study on the confrontation of popular culture and modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivoneides Maria Amaral, Universidade Federal de Mato Grosso

    Master in Contemporary Culture from the Federal University of Mato Grosso.

  • Benedito Dielcio Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso

    PhD in Philosophy from the Universität Siegen, Germany, and Associate Professor of the Postgraduate Program in Contemporary Cultural Studies at the Federal University of Mato Grosso.

References

ABREU, Martha; SOIHET, Rachel. Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologias. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.

AMARAL, Ana Maria de Abreu. Teatro de animação: um breve panorama. Sesc Pompeia, São Paulo, p. 10, 1994.

ARAÚJO, Bráulio Santos Rabelo. O conceito de aura, de Walter Benjamin, e a indústria cultural. Pós: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, v. 17, n. 28, p. 120-143, São Paulo, 2010. Disponível em: https://bityli.com/sdyEx. Acesso em: 5 maio 2020.

BARROS, Mirian Lins et al. Os estudos do folclore no Brasil. In: CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro (org.). Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012. p. 72-101.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O divino, o santo e a senhora. Rio de Janeiro: Funarte, 1978.

CAVALCANTI, Maria Laura Viveiros de Castro. Reconhecimentos: antropologia, folclore e cultura popular. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2012.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Racco, 1997.

FONSECA, Venicio; RETTL, Erika. Sentido da máscara teatral: uma metodologia para a dramaturgia do ator. Rio de Janeiro: Funarte, 2008.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. Tradução de Raul Fiker. São Paulo: Editora Unesp, 1991.

GIDDENS, Anthony. Sociologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

HOBSBAWM, Eric; TERENCE, Ranger. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

LOTT, Alcides Moura. Teatro em Mato Grosso: veículo da dominação colonial. Brasília: Brasiliana, 1987.

LOUREIRO, Roberto. Cultura mato-grossense: festa de santo e outras tradições. Cuiabá: Entrelinhas, 2006.

MATTELARD, Armand. Comunicação-mundo: história das ideias e das estratégias. Rio de Janeiro: Vozes, 1996

NÓBREGA, Zulmira. Cultura popular na pós-modernidade. In: ENECULT – ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 4., 2008, Salvador. Anais […]. Salvador: Faculdade de Comunicação/Ufba, 2008. Disponível em: https://bit.ly/3pb3E9O. Acesso em: 18 jan. 2020.

OSORIO, Patrícia Silva. Os festivais de Cururu e Siriri: mudanças de cenários e contextos na cultura popular. Anuário Antropológico, Brasília, v. 37, n. 1, p. 237-260, 2018.

PAIS, José Machado. A construção sociológica da juventude: alguns contributos. Análise Social, Lisboa, v. 25, p. 139-165, 1990. Disponível em: https://bityli.com/MT0vr. Acesso em: 20 maio 2020.

QUILICI, Cassiano Sydow. Antonim Artaud: teatro e ritual. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2004.

SANTOS, Jose Luis dos. O que é cultura. 14. ed. São Paulo: Brasiliense, 1996.

Published

2020-12-12

How to Cite

Amaral, I. M., & Moreira, B. D. (2020). Dance of the masked: resistance and elegance of the movements. Revista Extraprensa, 14(1), 121-132. https://doi.org/10.11606/extraprensa2020.175060