DESIGN-WITH: THE ARCHITECT AS A “NETWORK-AUTHOR” IN MOTION

Authors

  • Rodrigo Neves Costa Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Giselle Arteiro Nielsen Azevedo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Rosa Maria Leite Pedro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v12i2.120037

Keywords:

Actor-Network Theory (ANT), Design, Architectural Project

Abstract

The Actor-Network Theory (ANT) was developed by sociology studies of science and technology and has been applied to other fields, such as architecture. However, there are still difficulties in understanding and implementing of the concepts proposed, mainly because of its innovative character. Thus, this article reflects on the architectural project, especially concerning design, proposing an approach from the notions of the theory. Considering the design process features extracted from architectural research literature, we propose to consider the project as a collective construction, where human and non-human actively articulate, being both problem and solution. In this case, the architect is an “network-author”, because the project authorship is more linked to the translation capacity of the architect than to the object design itself, recognizing the agency of other actors. About the process, the proposal is to be aware of the actions that occur in practice, watching the strategies used to incorporate requirements, translations carried out by the architect. It is about looking less for the product and more for its construction. What considers also the building as a moving project, a continuous stream of changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Neves Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ/FAU/UFRJ). Arquiteto do quadro permanente da Fundação Oswaldo Cruz e Coordenador de Projetos. Mestre em Arquitetura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Conforto e Edificações Sustentáveis pela Universidade Gama Filho.
  • Giselle Arteiro Nielsen Azevedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Professora Associada, Docente do Quadro Permanente do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ) da FAU/UFRJ e Coordenadora do Grupo Ambiente-Educação (GAE), registrado no Diretório Nacional Grupos de Pesquisa CNPq. Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.
  • Rosa Maria Leite Pedro, Universidade Federal do Rio de Janeiro
    Doutora em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor Associado IV da Universidade Federal do Rio de Janeiro e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia (PPGP) do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde integra a linha de pesquisa "Processos Psicossociais e Coletivos". Líder do Grupo de Pesquisa & Cultura Contemporânea: subjetividade, conhecimento e tecnologia (CNPq).

References

ARENDT, R. Emoções e mídia. In: JACÓ-VILELA, A.; SATO, L. Diálogos em psicologia social. Porto Alegre: Evangraf, 2007. p. 275-286.

BLOOR, D. Conhecimento e imaginário social. Tradução de Marcelo do Amaral Penna-Forte. São Paulo: Unesp, 2009.

CROSS, N. Designerly ways of knowing: design discipline versus design science. Design Issues, Cambridge, MA, v. 17, n 3, p. 49-55, 2001.

FALLAN, K. Architecture in action: traveling with actor-network theory in the land of architectural research. Architectural Theory Review, Abingdon, v. 13, n. 2, p. 80-96, 2008.

GIERYN, T. F. What buildings do. Theory and Society, Cham, v. 31, n. 1, p. 35-74, 2002.

GUGGENHEIM, M. Mutable immobiles. Change of use of buildings as a problem of quasi-technologies. In: FARIAS, I.; BENDER, T. H. Urban assemblages: how actor-network theory changes urban studies. Abingdon: Routledge, 2009. p. 161-178.

LATOUR, B. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos escudos científicos. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Bauru: Edusc, 2001.

LATOUR, B. The promises of constructivism. In: IHDE, D.; SELINGER, E. (Eds.). Chasing technoscience: matrix for materiality. Bloomington: Indiana University Press, 2003. p. 27-46.

LATOUR, B. A prologue in form of a dialog between a student and his (somewhat) socratic professor. In: AVGEROU, C.; CIBORRA, C.; LAND. F. (Eds.). The social study of information and communication study. Oxford: Oxford University Press, 2004. p. 62-76.

LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. 2. ed. Tradução de Ivone C. Benedett. São Paulo: Unesp, 2011.

LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Tradução de Gilson César Cardoso de Sousa. Salvador: Edufba, 2012.

LATOUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Tradução de Ângela Ramalho Vianna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.

LATOUR, B.; YANEVA, A. Give me a gun and I will make buildings move: an ANT’s view of architecture. In: GEISER, R. Explorations in architecture: teaching, design, research. Basel: Birkhäuser, 2008. p. 80-89.

LAW, J. Notes on the theory of the actor-network: ordering, strategy and heterogeneity. Systems Practice, Cham, v. 5, n. 4, p. 379-393, 1992.

LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. 4. ed. Tradução de Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Oficina dos textos, 2011.

MARTINEZ, A. C. Ensaio sobre o projeto. Brasília, DF: Universidade de Brasília, 2000.

MOL, A. Ontological politics: a word and some questions. In: LAW, J.; HASSARD, J. (Eds.). Actor network theory and after. Hoboken: Wiley-Blackwell, 1999. p. 123-162.

MORAES, M. PesquisarCOM: política ontológica e deficiência visual. In: MORAES, M.; KASTRUP, V. Exercícios de ver e não ver: arte e pesquisa com pessoas com deficiência visual. Rio de Janeiro: Nau, 2010. p. 26-51.

MORAES, M. Do “PesquisarCOM” ou de tecer e destecer fronteiras. In: TAVARES, G. M.; MORAES, M.; BERNARDES, A. G. Cartas para pensar: políticas de pesquisa em psicologia. Vitória: Edufes, 2014. p. 131-137.

PASSOS, E.; KASTRUP, V.; ESCÓSSIA, L. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015. 207p.

PEDRO, R. Carta aos parceiros nos coletivos, coautores desta carta. In: TAVARES, G. M.; MORAES, M.; BERNARDES, A. G. Cartas para pensar: políticas de pesquisa em psicologia. Vitória: Edufes, 2014. p. 89-95.

SCHÖN, D. The reflective practitioner. New York: Basic Books, 1983.

VARGAS, C. R. A.; AZEVEDO, G. A. N. Qualidade nos serviços de alimentação: uma proposta de associação da Teoria Ator-Rede (TAR) aos processos de APO. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 1, n. 8, p. 41-53, 2013.

VIANA, L. Q.; RHEINGANTZ, P. A. Arquitetura contemporânea: abordando coletivamente lugar, processo de projeto e materialidade. Gestão e Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 7, n. 1, p. 20-37, 2012.

WINNER, L. Do artifacts have politics? In: WINNER, L. The whale and the reactor: a search for limits in the age of high technology. Chicago: The Chicago University Press, 1989. p. 19-39.

Published

2017-11-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

COSTA, Rodrigo Neves; AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen; PEDRO, Rosa Maria Leite. DESIGN-WITH: THE ARCHITECT AS A “NETWORK-AUTHOR” IN MOTION. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 12, n. 2, p. 103–116, 2017. DOI: 10.11606/gtp.v12i2.120037. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/120037.. Acesso em: 10 mar. 2025.