Integrated digital studio: second year of computer-mediated architectural design teaching experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v16i1.163235Keywords:
Projection teaching, Teaching project in digital environmental, Architectural design, cad, geometric modeling, active teaching-learning methodologyAbstract
This article presents and discusses the results achieved in 2017 by students of the undergraduate course in Architecture and Urbanism at Federal University of Bahia, in the subjects Ateliê I (with new students) and Ateliê II (with second year students), which were taught simultaneously, composing the Digital Integrated Ateliê. This activity is an offshoot of Ateliê Digital (ARQ 016), held in 2016, when the first class was offered to first year students of the course, with very significant results. The pedagogical proposal developed was based on the assumption that the teaching of architectural design in a digital environment can be advantageous from the early grades, and in this case, the creation of the two Digital Atelier classes (2016 and 2017) adopted the wide use of the computer as the main resource for research, development of activities and presentation of projects. The active teaching-learning methodology sought to stimulate the development of creativity and independence in students. As a result, it was found that the use of the computer potentiated the design, leading to a longer time dedicated to the discussion about the solution of the architectural problem, favoring teaching and learning. At the end of the Digital Integrated Ateliê (2017), students demonstrated maturity and autonomy in design, with well-founded and well-developed proposals. The level of development of the project proposals and the technical representation was compatible with the requirements of Ateliê I (preliminary study) and Ateliê II (preliminary project), without any prejudice to the exploitation of form or creativity. This article presents issues related to the operationalization of the activity, integrating classes from different years, discusses some difficulties encountered in the process and how they were overcome, among other aspects. By discussing this innovative and successful practice, it is expected to contribute to accelerate the adoption of computational tools in project teaching in undergraduate courses in Architecture and Urbanism.
Downloads
References
ANDRADE, M. L. V. X. Computação gráfica tridimensional e ensino de arquitetura: uma experiência pedagógica. CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENGENHARIA GRÁFICA NAS ARTES E NO DESENHO, 7., 2007, Curitiba. Anais... Curitiba: UFPR, 2007. 1 CD-ROM.
BARISON, M. B. Introdução de modelagem da informação da construção (BIM) no currículo: uma contribuição para a formação do projetista. 2015. 387 p. Tese (Doutorado em Engenharia de Construção Civil) – Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
BATISTELLO, P.; BALZAN, K. L.; PEREIRA, A. T. C. Integração no ensino de arquitetura e urbanismo: experiências com ateliês verticais. Revista Projetar. Natal, v. 1; n. 3; p. 47-59; 2016. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/revprojetar/article/view/16612. Acesso em: 9 jan. 2020.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.
BROADBENT, G. Diseño arquitectónico. Arquitectura y Ciencias Humanas. Barcelona: Gustavo Gili, 1973.
EDWARDS, B. Desenhando com o lado direito do cérebro. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
FLORIO, W. Contribuições do building information modeling no processo de projeto em arquitetura. ENCONTRO DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA CONSTRUÇÃO CIVIL, 3., 2007, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: ANTAC, 2007. 1 CD-ROM.
FLORIO, W. Notas sobre pensamento e cognição em projetos paramétricos. ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO, 2., 2012, Natal. Anais... Natal: ANPARQ, 2012. 1 CD-ROM.
GEBRAN, M. P. Tecnologias educacionais. Curitiba: IESDE Brasil, 2009.
KIM, J. Use of BIM for e3 ective visualization teaching approach in construction education. Journal of professional issues in engineering education and practice. ASCE, v. 138, n. 3, p. 214-223, 2012. Disponível em: http://www.ascelibrary.org. Acesso em: 10 mar. 2013.
KOWALTOWSKI, D. et al. Reflexão sobre metodologias de projeto arquitetônico. Ambiente Construído, v. 6, n. 2, Porto Alegre, 2006. p. 7-19. Disponível em: http://seer.ufrgs.br. Acesso em: 15 dez. 2016.
LAWSON, B. CAD na arquitetura: a história até agora. Revista Graf&Tec, n. 6, p. 31-58, 1999.
LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. Tradução de Maria Beatriz Medina. São Paulo: Ofi cina de Textos, 2011.
MACIEL, S. D. Ensino de projeto em ambiente digital: aspectos pedagógicos, tecnológicos e cognitivos. 2019. 346 f. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2019.
MACIEL, S. D.; AMORIM, A. L.; CHECCUCCI, E. S. Ensino de projeto de arquitetura em ambiente digital: uma experiência na Faculdade de Arquitetura da Universidade Federal da Bahia. Gestão & Tecnologia de Projetos, São Carlos, v. 13, n. 1 p. 21-38, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/gtp.v13i1.133839
MALARD, M. L. Alguns problemas de projeto ou de ensino de arquitetura. In: LARA, F.; MARQUES, S. (org.). Cinco textos sobre arquitetura. Belo Horizonte: UFMG, 2005. p. 80-114.
MALARD, M. L. O futuro do projeto em arquitetura e urbanismo: ensino e pesquisa. In: CAMPOMORI, M. (org.) Aprender fazendo: ensaios sobre o ensino de projetos. Belo Horizonte: Escola de Arquitetura da UFMG, 2018.
MAHFUZ, E. C. Ensaio sobre a razão compositiva. Viçosa: UFV; Belo Horizonte: AP Cultural, 1995.
MAHFUZ, E. C. Reflexões sobre a construção da forma pertinente. In: LARA, F.; MARQUES, S. (org.). Desafi os da pesquisa e do ensino de projeto. Rio de janeiro: Editora Virtual Científi ca, 2003.
MITCHELL, W. J. A lógica da arquitetura. Tradução de Gabriela Celani. Campinas: Unicamp, 2010.
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf. Acesso em: 6 jan. 2020.
NARDELLI, E. S. Arquitetura e projeto na era digital. Arquitetura Revista, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p. 28-36, 2007. Disponível em: https://goo.gl/TdKmDM. Acesso em: 9 jan. 2018.
NEVES, L. P. Adoção do partido na arquitetura. Salvador: EDUFBA, 1998.
OXMAN, R. Digital architecture as a challenge for design pedagogy: theory, knowledge, models and medium. Design studies, Amsterdam, v. 9, n. 2, p. 99-120, 2008. Disponível em: https://goo.gl/ Z6RNPh. Acesso em: 9 jan. 2018.
ROWE, P. G. Design thinking. Massachusetts: MIT Press, 1991.
SCHON, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, E. Uma introdução ao projeto arquitetônico. Porto Alegre: UFRGS, 1998.
SILVA, E. Novos e velhos conceitos no Ensino de Projeto Arquitetônico. In:
LARA, F.; MARQUES, S. (org.). Desafios da pesquisa e do ensino de projeto. Rio de janeiro: Editora Virtual Científica, 2003.
VOORDT, T. J. M.; WEGEN, H. B. R. Arquitetura sob o olhar do usuário: programa de necessidades, projeto e avaliação de edificações. Tradução de Maria Beatriz de Medina. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sergio Dias Maciel, Arivaldo Leão de Amorim, Érica de Souza Checcucci, Kyane Bomfim Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).