Teaching-learning structural design and analysis using BIM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v17i3.186945

Keywords:

Education, Project, Architecture, Structure

Abstract

Understanding structural systems, foundations and building components is essential for the professional career of architects and urban planners. The objective is to present the perceptions of undergraduate students in architecture and urbanism about an experience of learning structures using BIM. In this qualitative research, data collection instruments questionnaires were used, applied before and after the experiment. The procedures include carrying out the design and structural analysis through BIM simulations. The results demonstrate that theoretical explanation and practical activities developed in class are the main factors that contributed to the learning of structures, influenced by the following actions: three-dimensional visualization of the structural design, perceptions of design errors indicated by the BIM software, holding weekly meetings, integration of theory with practice and development of critical thinking. As contributions, this research presents an experience of adopting BIM in the education of architects and urban planners for teaching-learning of structural systems integrated into architectural design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leticia Mattana, Universidade Federal de Santa Catarina

    Assistant Professor A in the Architecture and Urbanism course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC). Currently attending a doctorate student in the Postgraduate Program in Architecture and Urbanism at UFSC (2018-Present). Master in the Postgraduate Program in Architecture and Urbanism at UFSC (2017), in the Project and Technology area. 

  • João Carlos Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

    Graduated in Civil Engineering from the Federal University of Santa Catarina (1980), Master's in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina (1992) and Ph.D. in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina (1996). He is currently a full professor at the Federal University of Santa Catarina.

References

AGUIAR, Monica; SPENCER, Carlos Eduardo; FAVERO, Marcos. Da ideia à matéria: uma experiência pedagógica para o ensino de estruturas em ateliê de projeto. In: III ENEEEA, 2017. III Encontro Nacional de Ensino de Estruturas para Escolas de Arquitetura [...]. Ouro Preto: [s. n.], 2017.

ANDRADE. Implementação do BIM no ensino: adequação de matrizes curriculares de cursos de arquitetura através da identificação de permeabilidades de conteúdo. 2018. 199 f. Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/8231. Acesso em: 25 fev. 2020.

ANDRADE. Projeto performativo na prática arquitetônica recente : estrutura Conceitual. 2012. 436 p f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Campinas, SP, 2012. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/258559. Acesso em: 9 jun. 2021.

ASSOCIAÇÃO, Brasileira de escolas de arquitetura. 1o Encontro de professores de estrutura para escolas de arquitetura. 1974. 1o Encontro de professores de estrutura para escolas de arquitetura [...]. São Paulo, FAUUSP: [s. n.], 1974.

BALLAROTTI, Cesar; BARDELLA, Paulo Sérgio; CONTANI, Miguel Luiz; GUADANHIM, Sidnei Júnior; BALLAROTTI, Maurício Grade. Integração entre ensino de sistemas estruturais e de projetos arquitetônicos na UEL. In: III ENEEEA, 2017. III Encontro Nacional de Ensino de Estruturas para Escolas de Arquitetura [...]. Ouro Preto: [s. n.], 2017.

BORBA, Isabel Maria de Melo. Ensino de arquitetura e urbanismo - UTFPR na prática. 2018. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16132/tde-17012019-145820/pt-br.php. Acesso em: 9 jun. 2021.

BRASIL. Dispõe sobre a Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modelling e institui o Comitê Gestor da Estratégia do Building Information Modelling . 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Decreto/D9983.htm#art15. Acesso em: 5 maio 2020.

BRASIL. Estabelece a utilização do Building Information Modelling na execução direta ou indireta de obras e serviços de engenharia realizada pelos órgãos e pelas entidades da administração pública federal, no âmbito da Estratégia Nacional de Disseminação do Building Information Modelling - Estratégia BIM BR, instituída pelo Decreto no 9.983, de 22 de agosto de 2019. 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/decreto/d10306.htm. Acesso em: 5 maio 2020.

BRASIL. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Arquitetura e Urbanismo, alterando dispositivos da Resolução CNE/CES no 6/2006. 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5651-rces002-10&category_slug=junho-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 6 maio 2020.

BREMER, Cynara Fiedler; CASTRO, Maria Luiza Almeida Cunha; LIMA, Sofia Araújo; LOURA, Rejane Magiag. Metodologias de ensino voltadas ao ensino de tecnologias construtivas. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS PARA ESCOLAS DE ARQUITETURA, 1189., 2017. Anais III ENEEEA [...]. Ouro Preto (MG): [s. n.], 2017. v. 1189, .

CAIXETA, Luciano Mendes. Estudo crítico sobre o uso de ferramentas de modelagens tridimensionais de informações digitais BIM no ensino contemporâneo da arquitetura. 2013. 175 f. Tese (Doutorado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/14380. Acesso em: 26 fev. 2020.

CHING, Francis D. K.; ONOUYE, Barry; ZUBERBUHLER, Douglas. Sistemas Estruturais Ilustrados: Padrões, Sistemas e Projetos. [S. l.]: Bookman, 2015.

DI PIETRO, João Eduardo. O conhecimento qualitativo das estruturas das edificações na formação do arquiteto e engenheiro. 2000. 215 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Universidade Federal de Santa Catarina, 2000.

EASTMAN, Chuck; TEICHOLZ, Paul; SACKS, Rafael; LISTON, Kathleen. Manual de BIM: um guia de modelagem da informação da construção para arquitetos, engenheiros, gerentes, construtores e incorporadores. 1. ed. Porto Alegre: Bookman, 2014. v. 1, .

ENEEEA. III Encontro Nacional de Ensino de Estruturas em Escolas de Arquitetura. In: III ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS EM ESCOLAS DE ARQUITETURA, 2017. Ouro Preto: Editora da UFOP, 2017.

GIDUR/VT. Cadernos CAIXA Projeto padrão – casas populares. 2006. Disponível em: http://professor.pucgoias.edu.br/SiteDocente/admin/arquivosUpload/3922/material/Cadernos_CAIXA_Projeto_padr%C3%A3o_casas_populares.pdf.

INTERNATIONAL UNION OF ARCHITECTS. Charter UNESCO/UIA for architectural education. 2017. Disponível em: https://www.uia-architectes.org/webApi/uploads/ressourcefile/178/charter2017en.pdf. Acesso em: 9 jun. 2021.

ITO, Armando Luis Yoshio. Modelo da informação para aquisição de repertório arquitetônico de edifícios da arquitetura precedente. 2020. 280 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

KASSEM, Mohamed; SUCCAR, Bilal. Macro BIM adoption: Comparative market analysis. Automation in Construction, v. 81, p. 286–299, 2017. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2017.04.005.

LEITE, Maria Amélia Devitte Ferreira D´Azevedo. A aprendizagem tecnológica do arquiteto. 2005. 366 f. Tese (Doutorado) – FAU-USP, São Paulo, 2005.

LLOYD, Ana Luísa Lima; SILVA, Maria Beatriz de Castro. Projeto de arquitetura e estrutura autoportante: uma experiência no ensino. In: III ENEEEA, 2017. III Encontro Nacional de Ensino de Estruturas para Escolas de Arquitetura [...]. Ouro Preto: [s. n.], 2017.

LOBOSCO, Tales; CAMARA, Débora Carvalho. Desenvolvimento de modelos qualitativos para o ensino de estruturas. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 9, n. 3, p. 167–178, 2018. .

LOPES, João Marcos; BOGÉA, Marta; REBELLO, Yopanan. Arquitetura da Engenharia, ou, Engenharias da Arquitetura. São Paulo: Mandarim, 2006.

MATTANA, L.; SOUZA, J. C.; PFÜTZENREUTER, A.H.; PIMENTA, A. F. P. de S. Interações da tectônica no ensino de projeto de arquitetura. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, Campinas, SP, v. 12,p. e021008,2021. DOI: http://dx.doi.org/10.20396/parc.v12i00.8658502.

MEDEIROS, Sanderson Carvalho Souza de. Integração de projetos no ensino através de BIM: uma abordagem dos cursos de arquitetura e urbanismo da UFRN e da UFPB. 2015. Master’s Thesis – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015.

MENEZES, Alexandre Monteiro de; VIANA, Maria de Lourdes Silva; PEREIRA JUNIOR, Mário Lúcio; PALHARES, Sérgio Ricardo. O ensino integrado e simultâneo de projetos de arquitetura e estrutura. In: III ENEEEA, 2017. III ENEEEA [...]. Ouro Preto (MG): [s. n.], 2017. p. 441–456.

MOSCARDO, E. Diseno y evaluacion de un programa para el aprendizaje de estructuras de edificacion mediante abp. 2013. Tese (Doutorado) – Universidade de Sevilha. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Sevilha, 2013. Disponível em: https://idus.us.es/handle/11441/15939. Acesso em: 9 jun. 2021.

MOTTA, Silvio Romero Fonseca. Simulação estrutural e modelagem de formas arquitetônicas complexas: A interação entre forma e estrutura através de ferramentas digitais. 2014. 256 f. Tese (Doutorado) – UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS, Belo Horizonte, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-9NCHR8. Acesso em: 9 jun. 2021.

NAWARI, Nawari O.; KUENSTLE, Michael. Building information modeling: Framework for structural design. [S. l.]: CRC Press, 2015.

PIRES, Janice de Freitas; PEREIRA, Alice T. C. Aplicações didáticas em modelagem paramétrica de geometrias complexas da arquitetura contemporânea. Educação Gráfica, v. 24, n. 2, p. 06–24, 2020. .

REBELLO, Yopanan. A concepção Estrutural e a Arquitetura. São Paulo: Zigurate Editora, 2000.

REBELLO, Yopanan. Bases para Projeto Estrutural na Arquitetura. São Paulo: Zigurate, 2007.

RESENDE, Camila Cavalcanti; VELOSO, Maísa Fernandes Dutra. O ensino da concepção estrutural no ateliê de projeto de edifícios verticais: um estudo de caso na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Gestão & Tecnologia de Projetos., v. 16, n. 2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/gtp.v16i2.162464.

RESENDE, Maria Carolina de Oliveira; MOTTA, Silvio Romero Fonseca. Ferramenta paramétrica de apoio ao ensino da concepção estrutural. In: IV ENEEEA, 2017. IV ENEEEA [...]. Ouro Preto: [s. n.], 2017. p. 1049–1058.

RONCONI, Reginaldo Luiz Nunes. Inserção do Canteiro Experimental nas faculdades de Arquitetura e Urbanismo. 2002. Tese (Doutorado) – UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, São Paulo, 2002.

SANTOS. Sobre a concepção, o projeto, a execução e a utilização de modelos físicos qualitativos na engenharia de estruturas. 1983. Dissertação – USP, São Paulo, 1983.

SANTOS; KAPP, Silke; SILVA, Athos Souza. Esboço de uma genealogia da representação gráfica das estruturas. In: III ENEEEA, 2017. III Encontro Nacional de Ensino de Estruturas para Escolas de Arquitetura [...]. Ouro Preto (MG): [s. n.], 2017. p. 996–1010.

SARAMAGO, Rita de Cássia Ferreira. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil. 2011. Dissertação (mestrado) – Universidade de São Carlos, São Carlos, 2011.

SCHÖN, Donald A. The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. United States of America: Basic Books, 1983.

SILVOSO, Marcos M.; CORDEIRO, Patrícia C.; ALBUQUERQUE, Rafael T. O ato de construir como uma ação integradora de conteúdos no canteiro experimental da FAU/UFRJ. ANAIS DO III ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE ESTRUTURAS EM ESCOLAS DE ARQUITETURA, Ouro Preto, ed. III ENEEEA, p. 141–160, 2016.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2a edição. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986.

TRIPP, D. Action research: a methodological introduction*. Educação e Pesquisa, v. 31, p. 443-466, 2005.

UIHLEIN, M.S. Integration insights from the field: Views from architectural practitioners. In: STRUCTURES CONGRESS 2014, 2014. Structures Congress 2014 - Proceedings of the 2014 Structures Congress [...]. [S. l.: s. n.], 2014. p. 46–55. DOI 10.1061/9780784413357.005. Disponível em: 10.1061/9780784413357.005. Acesso em: 3 abr. 2014.

UNAY, Ali Ihsan; OZMEN, Cengiz. Building structure design as an integral part of architecture: a teaching model for students of architecture. International Journal of Technology and Design Education, 2006. https://doi.org/10.1007/s10798-005-5241-z.

WETZEL, Catherine. Integrating Structures and Design in the First-Year Studio. Journal of Architectural Education, v. 66, n. 1, p. 107–114, 28 set. 2012. https://doi.org/10.1080/10464883.2012.715980.

Published

2022-09-28

How to Cite

MATTANA, Leticia; SOUZA, João Carlos. Teaching-learning structural design and analysis using BIM. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 17, n. 3, p. 201–220, 2022. DOI: 10.11606/gtp.v17i3.186945. Disponível em: https://periodicos.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/186945.. Acesso em: 3 jun. 2024.