Information mediation in the context of the university library: thematic evidence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v12i1p125-144

Keywords:

Information mediation, University library, Integrative review, Information science

Abstract

Information mediation is a process that covers all activities of the university library. In this sense, we sought to carry out an integrative review based on the following question - which themes of Library Science / Information Science are related to the process of mediation of information in the context of the university library? The objective was to identify and analyze the issues related to mediation of information in a university library, through the abstracts of articles published and indexed in the Reference Database of Articles in Journals in Information Science. The research methodological procedures are of a quantitative and qualitative approach; the analysis of the themes occurred through the integrative review. In the search strategy, to obtain more accurate results, the Boolean operator AND was added to the terms ‘information mediation’ and ‘university library’, and the time frame of 2009-2019. We showed that the 23 articles analyzed had the following themes - mediation in a virtual environment, mediation of information and informational competence, implicit and explicit mediation, mediation typology, mediation for people with disabilities, mediation and cultural action, mediation for reading and writing and mediation and interculturality. Finally, it was found that the integrative review is an effective method, as it allows the mapping of studies already carried out on a given theme, in addition to deferring a cross between the themes of the productions based on the theoreticians of the scientific area, thus offering more reliability in the results. . Furthermore, in this research it was possible to verify the predominant themes in articles published in the area of Library Science / Information Science, as well as subjects that require further studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patrícia Maria Honório Abreu, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

    Mestranda do Programa de Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

    Bibliotecária-Documentalista do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará– IFCE, Brasil.

    Integrante do grupo de pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação.

  • Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, campus de Marília, Brasil.

    Professora do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

    Líder do grupo de pesquisa - Competência e Mediação em Ambientes de Informação.

     

  • Virgínia Bentes Pinto, Universidade Federal do Ceará

    Doutora em Sciences de l'Information et de la Co. Université Stendhal-Grenoble-3, França.

    Professora Titular da Universidade Federal do Ceará – UFC, Brasil.

References

ALENCAR, Patrícia Vargas. Mediação da informação no fazer do bibliotecário no âmbito do interculturalismo. Ponto de Acesso, Salvador, v. 9, n. 1, p. 52-63, abr. 2015. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/index.php/res/v/66793. Acesso em: 22 abr. 2019.

ALMEIDA JÚNIOR, Osvaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009

ALMEIDA JÚNIOR, Osvaldo Francisco de; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Mediação da informação e a organização do conhecimento: interrelações. Informação e Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 98-116, maio/ago. 2014.

BECKER, Caroline da Rosa Ferreira; GROSCH, Maria Selma. A formação do leitor através das bibliotecas: o letramento e a ciência da informação como pressupostos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, Nova Série, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 35-45, jan./jun. 2008.

BELUZZO, Regina Célia Baptista. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, jan./jul. 2017.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista; KOBAYASHI, Maria do Carmo Monteiro; FERES, Glória Georges. Information literacy: um indicador de competência para a formação permanente de professores na sociedade do conhecimento. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 6, n. 1, p. 81-99, dez. 2004

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Os faróis da sociedade de informação: uma análise crítica sobre a situação da competência em informação no Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 18, n. 2, p. 41-53, maio/ago. 2008.

MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, out./dez. 2008.

NUNES, Martha Suzana Cabral; CARVALHO, Kátia de. As bibliotecas universitárias em perspectiva histórica: a caminho do desenvolvimento durável. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizontev. 21, n. 1, p. 173-193, jan./mar. 2016. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/2572/1708. Acesso em: 10 maio 2019.

RIBEIRO, Fernanda. Da mediação passiva à mediação pós-custodial: o papel da ciência da informação na sociedade em rede. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 20, n. 1, p. 63-70, jan./abr. 2010.

ROMAN, Arlete Regina; FRIEDLANDER, Maria Romana. Revisão integrativa de pesquisa aplicada à Enfermagem. Cogitare Enfermagem, Curitiba, v. 3, n. 2, p. 109-112, jul./dez. 1998.

SILVA, Armando Malheiro da. Mediações e mediadores em Ciência da Informação. Prisma.com, Porto, n. 9, p. 68- 104, 2009.

SILVA, Armando Malheiro da; RIBEIRO, Fernanda. Paradigmas, serviços e mediações em Ciência da Informação. Recife: Néctar, 2011.

SILVA, Bárbara Damiane; SANTOS NETO, João Arlindo dos. Práticas de mediação cultural nas bibliotecas públicas municipais de Londrina/PR. Biblionline, João Pessoa, v. 13, n. 2, p. 30-43, abr./jun. 2017.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Abordagens conceituais e aplicativas da mediação nos serviços de informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 8, n. 2, p. 106-123, set. 2017.

SOUZA, Marcela Tavares de; SILVA, Michelly Dias da; CARVALHO, Rachel de. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, jan./mar. 2010.

SOUZA, Osvaldo de; TABOSA, Hamilton Rodrigues. Estudo sobre a contribuição da Ciência da Informação em pesquisas sobre Tecnologias Assistivas. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 21, n. 1, p. 70-88, jan./maio 2018.

VARELA, Aida Varela; BARBOSA, Marilene Lobo Abreu; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mediação em múltiplas abordagens. Informação e Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 138-170, maio/ ago. 2014.

Published

2021-06-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

ABREU, Patrícia Maria Honório; FARIAS, Gabriela Belmont de; PINTO, Virgínia Bentes. Information mediation in the context of the university library: thematic evidence. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, Brasil, v. 12, n. 1, p. 125–144, 2021. DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v12i1p125-144. Disponível em: https://periodicos.usp.br/incid/article/view/169027.. Acesso em: 26 jun. 2024.