Theatre and Interdisciplinarity: The Interartistic at Issue

Authors

  • Marie-Christine Lesage Université du Québec à Montréal
  • Daniela Nienkötter Sardá Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-7128-2469
  • Guilherme Soares dos Santos Université Paris-Sorbonne

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i3p184-197

Keywords:

performing arts, interdisciplinarity, interartistic

Abstract

The author of this article makes a conceptual distinction between interdisciplinarity in theory and in artistic practices. Interdisciplinarity can, in fact, be viewed from two perspectives: theoretical knowledge and epistemology on one hand, and artistic practices on the other. Interdisciplinarity, in the strict sense of the word, involves a confrontation of constituted disciplines, methodologies and theories from different epistemological horizons. It is therefore important to distinguish this confrontation from the encounter of several arts within theatrical performance or performance, which is interartistic. Interartistic creation, for its part, refers more specifically to creative processes based on complex dialogues between various practices that preserve their autonomy, which is yet to be distinguished from the fact that the art of theatre calls upon different mediums. The notion of interartistic seeks to designate praxes above all, which (this is a hypothesis) would tend to move away from the staging model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marie-Christine Lesage, Université du Québec à Montréal

    Marie-Christine Lesage é professora na Escola superior de teatro [École supérieure de théâtre] da Universidade do Quebec em Montreal [Université du Québec à Montréal] (UQÀM). Seu ensino e sua pesquisa em teatro versam sobre os processos de criação interartística no teatro e nas escritas contemporâneas. Ela publicou reflexões sobre esse assunto em várias revistas e obras coletivas, com um interesse marcado pelas questões atinentes às práticas interdisciplinares, à intermidialidade e à performatividade em sua relação crítica com a experiência do comum. Ela publicou uma obra dedicada ao teatro de Denis Marleau, intitulada Paysages UBU: mises en scène de Denis Marleau, 1994-2014 (Somme toute, 2015). A pesquisa financiada que ela conduz atualmente trata da “Cena interartística contemporânea (1990-2016): uma teatralidade na encruzilhada das artes visuais e midiáticas” [« La scène interartistique contemporaine (1990-2016): une théâtralité au carrefour des arts visuels et médiatiques »] (CRSH, 2016-2018). Nesse contexto, ela lidera o grupo de pesquisa PRint – Práticas interartísticas & cenas contemporâneas [PRint – Pratiques interartistiques & scènes contemporaines]. Ela também é membro do GRIAV (Grupo de pesquisa interdisciplinar em artes cênicas) [Groupe de recherche interdisciplinaire en arts vivants] da Faculdade de Artes da UQÀM.

  • Daniela Nienkötter Sardá, Universidade de São Paulo

    Doutora em Ciências da Linguagem pela Université Paris Descartes (atual Université Paris Cité). No pós-doutorado, financiado pela Fapesp e realizado na Universidade de São Paulo (USP), contribuiu para a consolidação da análise de discursos comparativa no Brasil. Membro do grupo Diálogo (CNPq/USP). Em suas pesquisas, compara os discursos de livros didáticos, textos oficiais de educação e de revistas de divulgação da filosofia nas línguas-culturas brasileira e francesa. Tradutora (FR <> PT-BR).

  • Guilherme Soares dos Santos, Université Paris-Sorbonne

    Mestre em Filosofia Política e Ética pela Universidade de Paris IV - Sorbonne. Recentemente, concluiu uma especialização em Tradução e Tecnologias de Informação Linguística pelo Instituto Camões, bem como um curso de formação continuada em Revisores de Texto pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (2021). Após vários anos de experiência no exterior, trabalha com tradução e revisão de textos.

References

COHEN-LEVINAS, D. (Org.). Le renouveau de l’art total. Paris: L’Harmattan, "Orfeo", 2004.

FERNANDEZ, L. Éloge de l’indisciplinaire: du théâtral (ou non) dans le solo de danse contemporaine, Registres, nº 13 ("Théâtre et interdisciplinarité", Marie-Christine Lesage [Org.]), 2008, p.76-92.

GLASER, B. G. e STRAUSS, A. L. La découverte de la théorie ancrée: stratégies pour la recherche qualitative, trad. Marc-Henry Soulet e Kerralie Oeuvray. Paris: Armand Colin, "Individu et société", 2010 [1967].

HEINICH, N. Le paradigme de l’art contemporain: structures d’une révolution artistique. Paris: Gallimard, "Bibliothèque des sciences humaines", 2014.

HUGHES, L.; LAFORTUNE, M. J. (Orgs.). Penser l’indiscipline: recherches interdisciplinaires en art contemporain / Creative Confusions: Interdisciplinary Practices in Contemporary Art. Montreal: Optica, 2001.

HUYS, V.; VERNANT, D. L’indisciplinaire de l’art. Paris: Presses universitaires de France, "Formes sémiotiques", 2012.

KATTENBELT, C. L’intermédialité comme mode de performativité. In: LARRUE, J. M. (Org.). Théâtre et intermédialité. Villeneuve d’Ascq: Presses universitaires du Septentrion, "Arts du spectacle – Images et son", 2015, p.101-116.

LAFLAMME, S. Recherche interdisciplinaire et réflexion sur l’interdisciplinarité. Nouvelles perspectives en sciences sociales, vol. 7, nº 1 ("Sur le thème de l’interdisciplinarité", Rachid Bagaoui e Alain Beaulieu [Orgs.]), 2011, p. 49-64

LARAMÉE, G. (Org.). L’espace traversé: réflexions sur les pratiques interdisciplinaires en art / Reflexions on Interdisciplinary Practices in Art. Trois-Rivières: Éditions d’art Le Sabord, "Essai", 2001.

LOUBIER, P. Du moderne au contemporain: deux versions de l’interdisciplinarité. In: HUGHES, L.; LAFORTUNE, M. J. (Orgs.). Penser l’indiscipline: recherches interdisciplinaires en art contemporain / Creative Confusions: Interdisciplinary Practices in Contemporary Art. Montreal: Optica, 2001, p.22-29.

MITCHELL, W. J. T. Interdisciplinarity and Visual Culture. Art Bulletin, vol. 77, no 4, 1995, p.540-544.

MORAN, J. Interdisciplinarity. Londres: Routledge, "The New Critical Idiom", 2002.

MORIN, E. Sur l’interdisciplinarité. Bulletin interactif du Centre International de Recherches et Études Transdisciplinaires, no 2, 1994. Disponível em: http://ciret-transdisciplinarity.org/bulletin/b2c2.php.

NANCY, J. L. Les arts se font les uns contre les autres. In: BLOCH, B. et al. Art, regard, écoute: la perception à l’œuvre. Saint-Denis: Presses universitaires de Vincennes, "Esthétiques hors cadre", 2000.

PAILLÉ, P. (Org.). La méthodologie qualitative: posture de recherche et travail de terrain. Paris: Armand Colin, "U Sociologie", 2006.

PAVIS, P. Les études théâtrales et l’interdisciplinarité. L’Annuaire théâtral, nº 29. In: PAVIS, P. (Org.). Méthodes en question, 2001, p.13-27.

RING PETERSEN, A. Installation Art: Between Image and Stage. Copenhague: Museum Tusculanum Press, 2015.

SUCHET, M. Indiscipline! Tentatives d’UniverCités à l’usage des littégraphistes, artistechniciens et autres philopraticiens. Montreal: Nota Bene, "Indiscipline", 2016.

SZENDY, P.; LAUXEROIS, J. (Orgs.). De la différence des arts. Paris: L’Harmattan, "Cahiers de l’Ircam", 1997.

TACKELS, B. Les Castellucci. Besançon: Les solitaires intempestifs, "Du désavantage du vent", 2005.

THOMPSON KLEIN, J. A Taxonomy of Interdisciplinarity. In: DOREN, C. L. van (Org.). A History of Knowledge: Past, Present and Future. Nova Iorque: Carol, 1991, p.15-30.

Published

2022-12-05

How to Cite

LESAGE, Marie-Christine. Theatre and Interdisciplinarity: The Interartistic at Issue. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 184–197, 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i3p184-197. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/202941.. Acesso em: 2 jun. 2024.