Teaching argumentation: a propositional analysis of the online commentary genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v36i3p276-292

Keywords:

Argumentation, Social media, Teaching, Portuguese Language, Instagram

Abstract

This article aims to examine the occurrence of discursive-argumentative relationships in written texts of the online commentary genre that are posted on social networks, parallel to the reflection on the argumentation approach in the teaching of the Portuguese language. It’s characterized as an exploratory study, of a qualitative nature and outlined by bibliographical research. The corpus of analysis is composed of a news post published on the profile of the newspaper Estadão, on Instagram, and the reactive comments to the post. The results of the analysis indicated the occurrence of different argumentative relationships in the comments in which the utterances are linked by textual articulators, which suggests the importance of working with linguistic-discursive elements in the teaching of argumentation, especially in contemporary texts conveyed virtually.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Paulo Tavares Severo Júnior, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Graduando de Licenciatura em Letras pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (Brasil).

  • Maria de Fátima Silva dos Santos, Universidade Federal Rural de Pernambuco

    Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2016).
    Docente da Universidade Federal Rural de Pernambuco (Brasil).

References

ALVES LIMA, S. F.; SANTOS, Y. A. B. O ensino de argumentação na Argentina e no Brasil: aproximações e distanciamentos em diretrizes curriculares. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 77-99, 2022. DOI: http://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v35i2p77-99.

ALVES FILHO, F.; SANTOS, E. O tema da enunciação e o tema do gênero no comentário online. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 78-90, abr./jun., 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n2p78. Acesso em: 09 abr. 2022.

BAKHTIN, M. (VOLOCHÍNOV, V. N.). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução de M. Lahud e Y. F. Vieira 8. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

KOCH, I.V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

KOCH, I.V. Argumentação e linguagem. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KOCH, I.V.; ELIAS, V.M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.

MARCUSCHI, L.A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MENDONÇA, G. P.; CATELÃO, E. M. Autor e leitor preferencial no gênero comentário online. Ribanceira, v. v.1, p. 57-73, 2017. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/ribanceira/article/view/1202. Acesso em: 09 abr. 2022.

NASCIMENTO, Erivaldo Pereira do. Gêneros textuais, argumentação e ensino. In: PEREIRA, Regina Celi Mendes (org.). A didatização de gêneros no contexto da formação continuada. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2012a.

PLANTIN, C. A argumentação: história, teorias, perspectivas. Tradução: Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2008.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola, 2015.

SAL PAZ, J. C. S. Comentário digital: género medular delas prácticas discursivas de la cibercultura. Caracteres, v. 2, n. 2. 2013. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4515511. Acesso em: 31 mar. 2022.

SANTOS, E. P. O gênero comentário online: um enfoque axiológico-dialógico do estilo. 2018. 258 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018.

Published

2023-12-28

How to Cite

SEVERO JÚNIOR, José Paulo Tavares; SANTOS, Maria de Fátima Silva dos. Teaching argumentation: a propositional analysis of the online commentary genre. Linha D’Água, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 276–292, 2023. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v36i3p276-292. Disponível em: https://periodicos.usp.br/linhadagua/article/view/211299.. Acesso em: 10 jun. 2024.