THE WORLD IN LITERARY TEXTS: RE-READING INTERPRETATION, AND TEACHING POSSIBILITIES

Authors

  • Ligia Gonçalves Diniz Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i23p139-162

Keywords:

representation, a esthetic experience, interpretation, literature classes, reading

Abstract

This articles aims at connecting the thoughts of three contemporary authors – Luiz Costa Lima, Hans Ulrich Gumbrecht and Paul Ricoeur – on the subjects of representation, interpretation and aesthetic experience, linking those reflections to the way literary works are approached in school, particularly in Secondary Education, when trying to find the “correct” meaning of texts is a central activity. We read Costa Lima, Gumbrecht and Ricouer’s thoughts on the historical place of meaning and interpretation and on the concept of mimesis in order to find new possibilities for a more generous approach on literary experiences in class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ligia Gonçalves Diniz, Universidade de Brasília
    É doutora em Literatura pela Universidade de Brasília (UnB), com período "sanduíche" na Universidade de Stanford (EUA), onde pesquisou modos de ler literatura que se concentram na possibilidade de mobilização dos afetos e na inserção somática do leitor no mundo das coisas, por meio da imaginação. É mestra em Literatura, também pela UnB, com trabalho sobre a abordagem da literatura e da leitura literária nos livros didáticos de Língua Portuguesa para Ensino Médio, defendida em maio de 2012. Tem interesse especialmente nas questões da leitura e dos limites e possibilidades da literatura como representação, com foco na experiência estética. Possui graduação em Jornalismo pelas Faculdades Integradas Hélio Alonso - FACHA (2004) e graduação em Direito pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2000). Está cursando também a licenciatura em Letras (Português) pela UnB. Além disso, atua como revisora e redatora para diversas editoras brasileiras.

Published

2017-07-18

Issue

Section

Essays

How to Cite

Diniz, L. G. (2017). THE WORLD IN LITERARY TEXTS: RE-READING INTERPRETATION, AND TEACHING POSSIBILITIES. Literatura E Sociedade, 21(23), 139-162. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i23p139-162