My creative process for literary artist books: URANO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i49p232-244

Keywords:

Chalcogravures, Inkings, Hercules Segers, Poetry, Uranus

Abstract

This is the summary of my work presented at the Congress of Genetic Criticism in La Plata, Argentina, in September 2022, in which I talk about my creation process using engraving, binding and literary production of my authorship. The poem URANO, from my artist book LIVRO DAS ESTRELAS, was translated into Spanish to be presented on the occasion. I speak of my influence and artistic reference of Hercules Segers, Dutchman of the 16th and 17th centuries, one of the first artists to make metal engraving to transport his paintings. He even used the same matrices to compose different paintings characterized by inking. My experience is this, in which I make my engravings, but I don't put them on canvas. Instead, I use the same matrices to make different inkings and print different engravings, composing the illustrations of a book of my authorship, text, images and bindings. My theoretical references are G. Bachelard, G. Deuleuze, A. Warburg and Didi-Huberman, from which I have my creative process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvia Ferreira Lima, Prefeitura Municipal de Campinas

    Possui graduação em Língua e Literatura Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989) e mestrado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992), atuando principalmente no seguinte tema: Professora de Português, Comunicação e Expressão, Redação Publicitária, Teoria da Comunicação, Literatura Brasileira, Literatura Inglesa e Inglês Instrumental. Já atuou como autora e tutora de cursos à distância na Universidade Anhembi Morumbi *(2001). Trabalha ainda como professora de Ensino Médio e Fundamental de Inglês e Português (Redação Criativa e Literatura) e autora de livros didáticos, paradidáticos e ensaios. Atualmente, dedica-se à área artística, principalmente a ilustração, gravura e produção de livros. Doutorado em Poéticas Visuais na UNICAMP/SP, com a tese: OLHARES PARA DENTRO E PARA FORA: uma cartografia do corpo humano através da gravura em julho de 2019. Pratica xilogravura, serigrafia, calcogravura, cologravura e monotipia. Começou a participar de exposições artísticas. Atualmente trabalha na Prefeitura de Campinas como Professora de Português PEB III. Possui um atelier em casa, onde dá aulas particulares.

References

BACHELARD, G. A Terra e os Devaneios da Vontade. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 1ª ed., 1991.

DELEUZE, G. Mil Platôs vol 1. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, G. Mil Platôs vol 4. São Paulo: Editora 34, 2012.

DIDI-HUBERMAN, G. Diante da Imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.

HIND, A. M. A History of Engraving & Etching: from the 15th century to the year 1914. New York: Dover Publications, 2020.

SEGERS, H. The Mysterious Landscapes of Hercules Segers. Nova Iorque: MET Museum, 2017 (exposição). Disponível em: <https://www.metmuseum.org/exhibitions/listings/2017/hercules-segers>. Acesso em: 21 jun. 2023.

WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madrid: Ediciones AKAL, 2010.

Published

2023-08-01

How to Cite

Lima, S. F. . (2023). My creative process for literary artist books: URANO. Manuscrítica: Revista De Crítica Genética, 49, 232-244. https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i49p232-244