Shall we tell it again? speech genres, adaptation, and cultural memory in Spider-Man movies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218690

Keywords:

adaptation, speech genres, cultural memory, comic books, movies

Abstract

It aims to analyze the role of memory and cultural memory in the adaptation process between and within discursive genres in the superhero movies market. As corpus of analysis we selected three adaptations of the comic book character Spider-Man: Spider-Man, from 2002; The Amazing Spider-Man, from 2012 and Spider-Man, Homecoming, from 2017. As a theoretical framework, we will work with Bakhtin (1997) who understands speech genres as a group of self-identical utterances; Assmann (2011), Erll (2010) and Heller (2003) to conceptualize cultural memory, seen as a construction arising from the traces that come from cultural works; Hutcheon (2013), who understands adaptation as a process that builds something new; and Todorov (2013) in his idea of the tension between difference and repetition in elaboration of storytellings. Methodologically, we will use Vanoye and Goliot-Lété (2011), with the idea of construction of meaning through filmic fragments. We conclude that adaptation uses memory as an element of the utterance construction process, being fundamental in the production of the cultural industries products and its dynamics of difference and repetition for the cultural memory production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Robson Santos Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professor Adjunto do curso de Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação da Universidade Federal do Rio de Janeiro; Doutor em Memória Social na área de Memória e Linguagem do curso de Pós-Graduação em Memória Social da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2017), Mestre em Memória Social pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2007) e Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2004).

References

ASSMANN, Aleida. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Unicamp, 2011.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BRIDI, Natália. Homem-Aranha de volta ao lar é o filme de herói que mais arrecadou em 2017 até agora. Omelete, 2017. Disponível em < https://www.omelete.com.br/mulher-maravilha/homem-aranha-de-volta-ao-lar-e-o-filme-de-heroi-que-mais-arrecadou-em-2017-ate-agora>. Acesso em: 10 nov. 2023.

BUTCHER, Pedro. A reinvenção de Hollywood: cinema americano e produção de subjetividade nas sociedades de controle. Contemporânea, v. 2, n. 3, 2004. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/contemporanea/article/view/23154/16515. Acesso em: nov. 2023.

CAPITÃO AMÉRICA: GUERRA CIVIL= Captain America: civil war. Produção de Kevin Feige. Direção de Anthony Russo; Joe Russo. [S.l.]: Marvel Studios, c2016. 1 Blu-Ray (147 min.). son., color.

COSTA, Robson Santos. Os jogos de memórias e a construção de universos: as adatações cinematográficas de histórias em quadrinhos de super-heróis. Rio de Janeiro, 2017, 241 f. Tese (Doutorado) - Programa de PósGraduação em Memória Social, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

DODEBEI, Vera; GOUVEIA, Inês. Memória do futuro no ciberespaço: entre lembrar e esquecer. Revista de Ciência da Informação, v. 09, n. 5, out. 2008. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2010/01/pdf_6800219dcb_0007635.pdf. Acesso em: nov. 2023.

ERLL, Astrid. Cultural memory studies: an introduction. ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (Eds.). A companion to cultural memory studies. Berlin: Nova York: Walter de Gruyter, 2010. p. 1-13.

O ESPETACULAR HOMEM-ARANHA= Tha amazing spiderman. Produção de Avin Arad. Direção de Marc Webb. [S.l.]: Sonny Studios, c2012. 1 Blu-Ray (136 min.). son., color.

GABRIEL, Martha. Marketing na era digital: conceitos, plataformas e estratégias. São Paulo: Novatec Editora, 2010.

GONDAR, Jô. Quatro proposições sobre memória social. In: GONDAR, Jô; DODEBEI, Vera (Org.). O que é memória social? Rio de Janeiro: ContraCapa Livraria, 2005. p. 11-26.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HELLER, Agnes. Memoria cultural, identidad y sociedad civil. Indaga, n. 1, p. 5-17, 2003.

HOMEM-ARANHA, DE VOLTA AO LAR= Spiderman, homecoming. Produção de Kevin Feige. Direção de Jon Watts. [S.l.]: Marvel Studios, c2017. 1 Blu-Ray (133 min.). son., color.

HOMEM-ARANHA= Spiderman. Produção de Grant Curtis. Direção de Sam Raimi. [S.l.]: Sonny Studios, c2002. 1 Blu-Ray (121 min.). son., color.

HOWE, Sean. Marvel Comics: a história secreta. São Paulo: Leya, 2013.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. 2. ed. Florianópolos: UFSC, 2013.

MERINO, Francisco. A instabilidade do universo diegético: cânone, reboot e subversão nos franchises cinematográficos. In: ENCONTRO ANUAL DA AIM, 2022, Lisboa. Atas...Lisboa, 2022, p. 280-288.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo. Rio de Janeiro: Forense, 1967.

STAMATO, Bernardo. As 15 capas mais icônicas de HQs do Homem-Aranha. EiNerd, 2017. Disponível em: https://www.einerd.com.br/as-15-capas-mais-iconicas-do-homem-aranha/. Acesso em: nov. 2023.

TODOROV, Tzevetan. As estruturas narrativas. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

UAU posters. 2023. Disponível em https://uauposters.com.br/principais/filmes/spider-man-homem-aranha. Acesso em: 10 nov. 2023.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre análise fílmica. 7. ed. Campinas: Papirus, 2011.

Published

2023-12-21

How to Cite

Costa, R. S. (2023). Shall we tell it again? speech genres, adaptation, and cultural memory in Spider-Man movies. 9 Arte (São Paulo), e218690. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218690