Unshelve it, because less is much better: moralism and shame in TV narratives of conscious consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.184000

Keywords:

Narratives, Conscious consumption, Feeling of shame, Televison

Abstract

Conscious consumption has been a topic widely explored by media products today, generating a field of clashes and conflicting narratives crossed by affections. This article seeks to reflect upon the construction of emotions, especially the feeling of shame, and the moral discourse in TV programs addressing the theme of conscious and sustainable consumption. For this end, we look at two Brazilian programs guided by conscious consumption guidelines aired on pay-TV channels – Desengaveta, broadcasted by the GNT channel, of the Globosat group; and Menos é Demais, by the American channel Discovery Home & Health – to understand what interfaces the moral and emotional discourses assume and promote. We analyzed two episodes dealing with the consumption of clothing and accessories in each production, based on authors from the fields of communication, sociology, and anthropology of emotions.

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Author Biographies

  • Denise da Costa Oliveira Siqueira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Desenvolve estágio pós-doutoral na Université de Strasbourg (CNPq). Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Líder do grupo de pesquisa Corps: corpo, representação e espaço urbano.

  • Jéssica Baptista dos Santos Ventura, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de
    Janeiro (UERJ). Pesquisadora do grupo Corps: corpo, representação e espaço urbano. Bolsista Faperj.

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Referências audiovisuais

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Published

2021-07-30

How to Cite

Unshelve it, because less is much better: moralism and shame in TV narratives of conscious consumption. (2021). Novos Olhares, 10(1), 15-26. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.184000