Unshelve it, because less is much better: moralism and shame in TV narratives of conscious consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.184000

Keywords:

Narratives, Conscious consumption, Feeling of shame, Televison

Abstract

Conscious consumption has been a topic widely explored by media products today, generating a field of clashes and conflicting narratives crossed by affections. This article seeks to reflect upon the construction of emotions, especially the feeling of shame, and the moral discourse in TV programs addressing the theme of conscious and sustainable consumption. For this end, we look at two Brazilian programs guided by conscious consumption guidelines aired on pay-TV channels – Desengaveta, broadcasted by the GNT channel, of the Globosat group; and Menos é Demais, by the American channel Discovery Home & Health – to understand what interfaces the moral and emotional discourses assume and promote. We analyzed two episodes dealing with the consumption of clothing and accessories in each production, based on authors from the fields of communication, sociology, and anthropology of emotions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Denise da Costa Oliveira Siqueira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Desenvolve estágio pós-doutoral na Université de Strasbourg (CNPq). Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Líder do grupo de pesquisa Corps: corpo, representação e espaço urbano.

  • Jéssica Baptista dos Santos Ventura, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade do Estado do Rio de
    Janeiro (UERJ). Pesquisadora do grupo Corps: corpo, representação e espaço urbano. Bolsista Faperj.

References

Baccega, M. (1999). Comunicação e educação: Do mundo editado à construção do mundo. Comunicação e Informação, 2(2), 176-187.

Baccega, M. (2009). Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Comunicação & Educação, 14(3), 1-10. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v14i3p19-28

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Zahar.

Bauman, Z. (2008). Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadorias. Zahar.

Cavalcanti, N., & Calazans, F. (2019). Comunicação, cultura e consumo: a moda e o consumo consciente [Trabalho apresentado]. XXI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste, Goiânia, GO, Brasil. https://portalintercom.org.br/anais/centrooeste2019/resumos/R66-0404-1.pdf

Elias, N. (1994). O processo civilizador: Uma história dos costumes. Jorge Zahar.

Fischer, R. (1997). O estatuto pedagógico da mídia: Questões de análise. Educação e realidade, 22(2), 59-79.

Fischer, R. (2002a). O dispositivo pedagógico da mídia: Modos de educar na (e pela) TV. Educação e pesquisa, 28(1). https://doi.org/10.1590/S1517-97022002000100011

Fischer, R. (2002b). Uma análise foucaultiana da TV: Das estratégias de subjetivação na cultura. Currículo sem fronteiras, 2(1), 41-54. https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2002/vol2/no1/3.pdf

Foucault, M. (1985). História da sexualidade III: o cuidado de si. Graal.

Foucault, M. (1990a). História da sexualidade I: A vontade de saber. Graal.

Foucault, M. (1990b). História da sexualidade II: O uso dos prazeres. Graal.

Foucault, M. (1995). Tecnologías del yo. In M. Foucault, Tecnologías del yo y otros textos afines (pp. 45-94). Paidós/Universidad Autónoma de Barcelona.

Goffman, E. (2011). Constrangimento e organização social. In E. Goffman, Ritual de interação (pp. 95-109). Vozes.

Hochschild, A. (2013). Trabalho emocional, regras de sentimento e estrutura social. In M. C. Coelho (Org.), Estudos sobre interação (pp. 169-209). EdUERJ.

Latour, B. (1994). Jamais fomos modernos: Ensaio de antropologia simétrica. Editora 34.

Marcelino, R. et al. (2017, 4-9 de setembro). O consumo consciente na moda: Um estudo sobre slow fashion [Trabalho apresentado]. 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Curitiba, PR, Brasil. https://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-1426-1.pdf

Mauss, M. (1969). L’expression obligatoire des sentiments : rituels oraux funéraires australiens. In M. Mauss, Essais de sociologie (pp. 81-88). Du Minuit.

Portilho, F. (2005). Consumo sustentável: limites e possibilidades de ambientalização e politização das práticas de consumo. Cadernos EBAPE.BR, 3(3), 1-12. https://doi.org/10.1590/S1679-39512005000300005

Redação Portal Ecoera. (2018, 6 de dezembro). Menos é demais estreia segunda temporada no Discovery. Portal Ecoera. https://www.portalecoera.com.br/destaque/menos-e-demais-estreia-segunda-temporada-no-discovery

Rocha, E. (2005). Culpa e prazer: Imagens do consumo na cultura de massa. Comunicação, Mídia e Consumo, 2(3), 123-138. http://dx.doi.org/10.18568/cmc.v2i3.29

Rocha, E. (2006a). Coisas estranhas, coisas banais: Notas para uma reflexão sobre o consumo. In E. Rocha, M. Almeida, & F. Eugenio (Orgs.), Comunicação, consumo e espaços urbanos: Novas sensibilidades nas culturas jovens (pp. 15-34). Mauad.

Rocha, E. (2006b). Representações do consumo: Estudos sobre a narrativa publicitária. Mauad.

Sarlo, B. (1997). Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e vídeo-cultura na Argentina. UFRJ.

Scheff, T. J. (1990). Shame and conformity: The deference-emotion system. In T. J. Scheff, Microsociology: Discourse, emotion, and social structure (pp. 71-95). University of Chicago Press.

Siqueira, D. C. O. (2015). Corpo, construção social das emoções e produção de sentidos na comunicação. In D. C. O. Siqueira (Org.), A construção social das emoções: Corpo e produção de sentidos na comunicação (pp. 15-35). Sulina.

Siqueira, D. C. O., & Fortuna, D. R. (Orgs.). (2019). Narrativas do eu: Gênero, emoções e produção de sentidos. Sulina.

Sodré, M. (2006). As estratégias sensíveis: Afeto, mídia e política. Vozes.

Zanotti, R. V., & Carolino, Y. F. (2019, 3-5 de junho). Consumo sustentável no segmento da moda: Uma análise crítica dos “brechós” [Trabalho apresentado]. XXIV Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Vitória, ES, Brasil. https://portalintercom.org.br/anais/sudeste2019/resumos/R68-0199-1.pdf

Referências audiovisuais

Boutique Filmes. (Produtora). (2016-hoje). Desengaveta [Série de TV]. GNT.

F. J. Productions. (Produtora). (2017-hoje). Menos é mais [Série de TV]. Discovery Home & Health.

Published

2021-07-30

How to Cite

Siqueira, D. da C. O., & Ventura, J. B. dos S. (2021). Unshelve it, because less is much better: moralism and shame in TV narratives of conscious consumption. Novos Olhares, 10(1), 15-26. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.184000