Cinema and the right to death

Pedro Costa´s Horse Money (and other titles)

Authors

  • Michelle Cunha Sales Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.150409

Keywords:

Cinema, Pedro Costa, Death, Device

Abstract

This article discusses the trajectory of the Portuguese director Pedro Costa, pointing out recurrent elements of his filmic language: faces, bodies and letters revisited as a nod to death. From his last film, we speak freely about his experiments around language, the cinematographic device, political aspects contained in the films and, finally, the reception of Costa’s cinema in the Brazilian cultural field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Michelle Cunha Sales, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora adjunta da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Possui pós-doutorado em Linguística, Letras e Artes pela Universidade de Coimba. Doutora em Estudos de Literatura e Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

References

COELHO, E. P. Do sangue à lava. In: O cinema de Pedro Costa. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2010.

DA FONSECA, J. T. Cartas, conversas e o abismo das superfícies. In: O cinema de Pedro Costa. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2010.

FURTADO, F. Cavalo Dinheiro, de Pedro Costa (Portugal, 2014). Cinética, [S. l.]. Disponível em: https://bit.ly/10zIHtN.

RANCIÈRE, J. The politics of Pedro Costa. London: Tate Modern, 2009.

SALES, M. Em busca de um novo cinema português. Portugal: Edições Labcom, 2010.

SILVA, M. A. Pedro Costa e sua poética da pobreza. Devires, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, jan.-jun. 2008.

PARENTE, A. O acontecimento cinema: entrevista a André Parente. [Entrevista cedida a] Susana Viegas. Aniki, v. 2, n. 1, 2015.

Published

2019-07-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Sales, M. C. (2019). Cinema and the right to death: Pedro Costa´s Horse Money (and other titles). Novos Olhares, 8(1), 61-72. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.150409