Memories and connections

articulations between dictatorship and family in the Argentine cinema

Authors

  • Sandra Fischer Universidade Tuiuti do Paraná
  • Aline Vaz Universidade Tuiuti do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.154456

Keywords:

Argentine Cinema, Post-Dictatorial Memory, Landscapes and Spaces, Family Ties, Migratory Movements

Abstract

This study deals with images of family conviviality re-presented (presented again) in Argentine fiction cinema as an inference of a post-dictatorial memory. An accurate look at the film Leonera (Pablo Trapero, 2008) allows for identifying contaminations of oppressive politics in the area of private coexistence, as well as for reflection on the deleterious effects derived from a regulatory ordering and controlling system aligned not with warm welcoming but with straight exclusion. The saturation of such system in the domestic sphere results in aborted family relationships, motivating escaping movements: exiles and refuges, transits that in the – promising? – perspective of the future can be redefined in reception and release.

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Author Biographies

  • Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP), com pós-doutorado em Cinema pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Vice-líder do grupo de pesquisa “Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano nas Narrativas Audiovisuais” da UTP.

  • Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP). Pesquisadora associada ao grupo de pesquisa “Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano nas Narrativas Audiovisuais” da UTP. Bolsista Capes/Prosup.

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Published

2019-12-06

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Fischer, S., & Vaz, A. (2019). Memories and connections: articulations between dictatorship and family in the Argentine cinema. Novos Olhares, 8(2), 56-63. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.154456