Diffusion of innovations within communicative circuits in the São Paulo subway: the experience of Line 4 and its effects

Authors

  • Janice Caiafa Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.200289

Keywords:

Technological innovation, Organizational innovation, Diffusion of innovations, Communicative circuits, Subway (São Paulo)

Abstract

This study shows a few results of my ethnographic research on lines 4-Amarela and 5-Lilás of the São Paulo subway. Line 4 is the first fully automated (driverless) and privately operated line in the system. Line 5 was recently privatized and will possibly be automated. The introduction of technological innovation in Line 4 was associated with a reshaped subway work, which began multitasking. Technological innovation seems to have led, to some extent, to organizational innovation. I seek to understand the associations between innovations in their diffusion process in the context of Line 4, observing its repercussions on Line 5 and on the network as a whole. I consider diffusion of innovations, based on Rogers (2003), as a communicational process. The subway sociotechnical environment works as a communication channel, with its communicative circuits in which machinery and human action constantly intertwine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Janice Caiafa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Antropóloga, poeta, professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e pesquisadora do CNPq.

References

Alouche, P. L. (1987). O transporte metro-ferroviário nas regiões metropolitanas. Revista dos Transportes Públicos. ANTP, 10(38), 9-36.

Alouche, P. L. (2005). Desenvolvimento tecnológico em sistemas metroferroviários. In Associação Nacional de Transportes Públicos & Banco Nacional de Desenvolvimento Econômico e Social (Orgs.), Transporte metroferroviário no Brasil: situação e perspectivas (pp. 78-114).

Caiafa, J. (2013). Trilhos da cidade: viajar no metrô do Rio de Janeiro. 7Letras.

Caiafa, J. (2014). Dinâmicas da experiência de automatização integral da condução no metrô de Paris. Contemporânea, 12(03), 595-613.

Caiafa, J. (2015). Comunicação e sociabilidade no metrô de Paris: aspectos de um regime de interfaces. E-Compós, 18(3), 1-17. https://doi.org/10.30962/ec.1241

Caiafa, J. (2016). O metrô de São Paulo e o problema da rede. Contemporânea, 14(02), 150-170.

Caiafa, J. (2018). Comunicação, tecnologia e território no metrô de São Paulo. Revista Mídia e Cotidiano, 12(1), 132-151. https://doi.org/10.22409/ppgmc.v12i1.9866

Caiafa, J. (2019). Sobre a etnografia e sua relevância no campo da comunicação. Questões Transversais. Revista de Epistemologias da Comunicação, 7(14), 37-46.

Caiafa, J. (2021). Dinâmicas da inovação: automação integral da condução e agência humana na Linha 4 do metrô de São Paulo. Revista Fronteiras: estudos midiáticos, 23(1), 146-160. https://doi.org/10.4013/fem.2021.231.12

David, A. (1995). RATP: La métamorphose. InterEditions.

De Paula, A. S., Watanabe, E. E., Boaventura, L., Casadei, E., Shibuya, P., & Ermida, R. D. S. (2015). Parceria Público-Privada – Linha 4-Amarela – Expectativas e Resultados. 21ª Semana de Tecnologia Metroferroviária. AEAMESP. http://biblioteca.efzy.com.br/smns/21smI99rl.pdf

Dupuy, G. (1987). Les réseaux techniques sont-ils des réseaux? Espace géographique, 16(3), 175-184.

Gaglio, G. (2011). Sociologie de l’innovation. Presses Universitaires de France.

Hughes T. P. (1987). The Evolution of Large Technological Systems. In W. E. Bijker, T. P. Hughes & T. J. Pinch (Orgs.). The Social Construction of Technological Systems. New Directions in the Sociology and History of Technology (pp. 51-82). The MIT Press.

Jeux, A. (1997). A nova geração do metrô de Paris. Revista dos Transportes Públicos, 74, 113-122.

Joseph, I. (2004). Météor: Les métamorphoses du métro. Ed. Economica,

Picon, A. (2014). La ville des réseaux. Un imaginaire politique. Éditions Manucius.

Requena, C. (2015). A mobilidade paulistana: viária e desigual. In E. Marques (Org.). A metrópole de São Paulo no século XXI: espaços, heterogeneidades e desigualdade (pp. 395-422). Editora Unesp.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations. The Free Press.

Rolnik, R. (2012). São Paulo. Publifolha.

Sardinha Neto, D. A. (2012). Políticas públicas e inclusão social: O papel do transporte metroviário no município de São Paulo [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo). https://bit.ly/3QPoUji

Schumpeter, J. A. (2008). Capitalism, Socialism and Democracy. Harper Collins.

Villoutreix, F. (1990). Modalités d’étude, de conception et d’introduction de systèmes intégrés d’automatismes. (Tese de doutorado, École Nationale Supérieure des Mines de Paris, Paris).

Published

2023-05-17

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Caiafa, J. (2023). Diffusion of innovations within communicative circuits in the São Paulo subway: the experience of Line 4 and its effects. Novos Olhares, 12(1), 32-45. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.200289