Notes on expropriation, alterity and legibility: photographs of conflict, imperialism and destruction

Authors

  • Marcela Barbosa Lins Universidade Federal de Minas Gerais
  • Mariana Falcão Duarte Universidade Federal de Minas Gerais
  • Marianna Rungue de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ângela Cristina Salgueiro Marques Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.216301

Keywords:

alteridade, sofrimento, fotografia de guerra

Abstract

This article seeks to reflect on expropriation, alterity and legibility in contemporary
war photography, based on an analysis of three images awarded the 2023 Pulitzer Prize.
This exercise is carried out through a critical dialog with authors such as Ariella Azoulay,
Marie-José Mondzain and Susan Sontag. We argue that, despite the power of the image
to generate conflict and produce other visibilities, the images presented here reveal little
scope for rearticulating power relations, altering imaginaries and destabilizing consensual
ways of thinking about experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcela Barbosa Lins, Universidade Federal de Minas Gerais

    Marcela Barbosa Lins doutoranda em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

  • Mariana Falcão Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mariana Falcão Duarte doutoranda em Comunicação Social pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Arquitetura e Urbanismo da UFMG.

  • Marianna Rungue de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

    Marianna Rungue de Oliveira graduada em Relações Públicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Ângela Cristina Salgueiro Marques, Universidade Federal de Minas Gerais

    Ângela Cristina Salgueiro Marques doutora e mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), professora do Departamento de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG.

References

Azoulay, A. (2008). The civil contract of photography. Zone Books.

Azoulay, A. (2019a). Potential history: Unlearning imperialism. Verso.

Azoulay, A. (2019b, 29 de outubro). Desaprendendo momentos decisivos. Revista ZUM. https://bit.ly/3NA2gfS

Mondzain, M.-J. (2009). A imagem pode matar? Vega.

Picado, B. (2014). O olho suspenso do Novecento: Plasticidade e discursividade no fotojornalismo moderno. Pensamento Brasileiro.

Serva, L. (2020). A fórmula da emoção na fotografia de guerra. Sesc.

Sontag, S. (2003). Diante da dor dos outros. Companhia das Letras.

Sontag, S. (2004). Sobre a fotografia. Companhia das Letras.

Warburg, A. (2010). Atlas mnemosyne. Akal.

Published

2023-11-23

Issue

Section

CALL FOR PAPERS

How to Cite

Notes on expropriation, alterity and legibility: photographs of conflict, imperialism and destruction. (2023). Novos Olhares, 12(2), 90-101. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.216301