Female voices in the documentaries A Entrevista (Helena Solberg, 1966) and A Opinião Pública (Arnaldo Jabor, 1967)

Authors

  • Clotilde Borges Guimarães Fundação Armando Alvares Penteado

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.217151

Keywords:

Voice, Documentary, Direct sound, Polyphony, Women

Abstract

This article aims to re-evaluate questions about the polyphonic use of voice in Brazilian documentaries from the 1960s, raised in my Master’s research, in which a new sound recording technology was used with portable Nagra III equipment. Polyphony is a term used by linguist Mikhail Backhtin to define the author’s relationship with other voices in the novel. In this reassessment, we will examine the use of female voices in two documentaries made in 1966 and 1967: The Interview (Helena Solberg, 1966) and The Public Opinion (Arnaldo Jabor, 1967). We intend to discuss Helena Solberg and Arnaldo Jabor’s stance when conducting these interviews and how they were used in the discourse of these two films. In addition to the polyphonic or monological use of these voices in these documentaries, what else can be observed about these testimonies?

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Author Biography

  • Clotilde Borges Guimarães, Fundação Armando Alvares Penteado

    De nome artístico Tide Borges, é graduada (1984), mestra (2008) e doutora (2020) em cinema pela Escola de Comunicações de Artes da Universidade de São Paulo (ECA/ USP). Desde 1982 trabalha com som para cinema, fez vários curtas, documentários, filmes para a TV, longasmetragens e séries, como técnica de som direto e como finalizadora de som. É sócia-fundadora (2000) da Associação Brasileira de Cinematografia (ABC) e professora de som para os cursos de Cinema e Produção Audiovisual da Fundação Armando Alvares Penteado (FAAP/SP) desde 2010. É artista sonora e pertence à rede Sonora Músicas e Feminismos.

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Published

2023-11-23

Issue

Section

DOSSIÊ

How to Cite

Female voices in the documentaries A Entrevista (Helena Solberg, 1966) and A Opinião Pública (Arnaldo Jabor, 1967). (2023). Novos Olhares, 12(2), 63-76. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2023.217151