The use of pictograms in visual communication in public spaces: Reflections on the design process

Authors

  • Guilherme Ranoya
  • Milton Raposo
  • Silvio Koiti Sato
  • Sandra Souza

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2012.55396

Keywords:

Design, pictograms, public health and hygiene, toilets, signage

Abstract

This article is intended to provoke a reflection about the use of pictograms in visual communication in public spaces. Based on the assumptions of the social use of graphic design, creation centered on user’s needs and the interference of positive emotions in the reception and interpretation of regulatory messages, we used a practical exercise to translate a graphic verbal message - the development of pictograms for appropriate use of sanitary equipment - to review the methodological process of creation in communication design and the role of pragmatics in the design choices and social messages relevant to a community. We emphasize also the role of emotions in the communicative process of design, both in the production of visual stimuli in their environment and potential to cause, in the users, responses to these stimuli.

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Author Biographies

  • Guilherme Ranoya
    Doutorando em Meios e Processos Audiovisuais, Mestre em Ciências da Comunicação e Especialista em Gestão Estratégica de Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Arquiteto formado pela Universidade Mackenzie. E-mail: ranoya@usp.br.
  • Milton Raposo
    Especialista em Marketing Político e Propaganda Eleitoral pela ECA-USP. Estudou Design, Tipografia, Ilustração, Fotografia e Publicidade no St. Martins College of Art and Design. Bacharel em Publicidade e Propaganda pela UFPE. E-mail: miltonraposo@gmail.com
  • Silvio Koiti Sato
    Doutorando e Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Publicitário formado pela ESPM-SP e especialista em Administração de Empresas pela EAESP/FGV-SP. E-mail: silviosato@usp.br
  • Sandra Souza
    Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, onde é e Livre-docente na Escola de Comunicações e Artes, Departamento de Relações Públicas, Propaganda e Turismo, orientadora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação e líder do grupo de pesquisa GEIC – Grupo de Estudos da Imagem em Comunicação. E-mail: smrdsouz@usp.br.

Published

2012-12-30

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The use of pictograms in visual communication in public spaces: Reflections on the design process. (2012). Novos Olhares, 1(2), 7-21. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2012.55396