Media spaces and counter-stigmatization: Race Brazil Magazine and the valorization of the Brazilian black people

Authors

  • Daniele Gross

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.57040

Keywords:

Raça Brasil, Black media, Counter-stigmatization, Segmentation

Abstract

This article brings part of the path of the press in Brazil, particularly the black media. It discusses the magazine market and its segmentation, and also includes information about Raça Brasil, a commercial and monthly publication which became the biggest media success of this segment and that, since its beginning, has had the reversal of the social invisibility scenery of this ethnic group as one of its main goals. As well, the article debates the effects that a media space can generate in the counter-stigmatization of minorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniele Gross
    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais, pela Escola de Comunicações e Artes, da Universidade de São Paulo. Mestre em Ciências da Comunicação e membro do MidiAto – Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas – ambos pela mesma Instituição –, é também docente de cursos de Comunicação Social.

References

ALMADA, Sandra. 10 anos de muita Raça Brasil. Raça Brasil, São Paulo, n. 102, p. 22-29, setembro 2006.

A REVISTA no Brasil. São Paulo: Editora Abril, 2000.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

______. Vida Para Consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2008.

COHEN, Ilka Stern. Diversificação e segmentação dos impressos. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo, Editora Contexto, 2008.

CORRÊA, Thomaz Souto. A era das revistas de consumo. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo, Editora Contexto, 2008.

FURTADO, Maria Célia. Joana é um gênio. Em Revista, São Paulo, n. 6, p. 8-15, maio 2004.

GARCÍA-CANCLINI, Nestor. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

GROSS, Daniele. Raça em Revista: identidade e discurso na mídia negra. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) — Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2010.

LUCA, Tania Regina de. Diversificação e segmentação dos impressos. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos Meios às Mediações: Comunicação, Cultura e Hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2 ed., 2006.

MARTINS, Ana Luiza & LUCA, Tania Regina de. Introdução: pelos caminhos da imprensa no Brasil. In: __________ (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo, Editora Contexto, 2008.

MARTINS, Ana Luiza. Imprensa em tempos de Império. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo, Editora Contexto, 2008.

MIRA, Maria Celeste. O leitor e a banca de revistas. São Paulo: Olho D’Água / FAPESP, 2001.

MOREL, Marco. Os primeiros passos da palavra imprensa. In: MARTINS, Ana Luiza; LUCA, Tania Regina de (orgs.). História da Imprensa no Brasil. São Paulo, Editora Contexto, 2008.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no séc. XX: neurose. 9 ed. / 2a reimpressão. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

NICOLAU JR., Jader. Aroldo Macedo: energia e audácia para realizar grandes sonhos. Portal Afro, 2001.

NICOLINI, Veridiana Kunzler. Revista Raça Brasil: negros em movimento. Dissertação de Mestrado. São Paulo: PUC/SP, 2007.

OBSERVATÓRIO DA IMPRENSA. Memória: o pioneiro da mídia negra americana. 16/ago/2005. Disponível em <http://observatorio.ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=342MEM001>. Consultada em 13 set. 2007.

OLIVEIRA, Lindomar Alves de. Raça, Comunicação e Cultura: a temática racial na revista Raça Brasil. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo / PUC-SP – São Paulo, 2007.

PANORAMA do mercado brasileiro de revistas. Revistas em Números. São Paulo, p. 12-30, 2004/2005. Edição Especial.

ROMANCINI, Richard & LAGO, Claudia. História do Jornalismo no Brasil. Florianópolis: Insular, 2007.

SANTOS, João Batista Nascimento dos. O Negro Representado na Revista Raça: a estratégia de identidade da mídia étnica. Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

SCALZO, Marília. Jornalismo de Revista. 3 ed. São Paulo: Editora Contexto, 2008.

SÍNTESE de Indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira (2009). Rio de Janeiro: IBGE, 2009. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/>.

VANNUCHI, Camilo; MELO, Liana; DUARTE, Sara. Cheios de Raça: com maior visibilidade na mídia, os negros comemoram resultados importantes na luta contra o preconceito. IstoÉ, n. 1789, São Paulo, 21 janeiro 2004. Disponível em <http://www.terra.com.br/istoe/1789/comportamento/1789_cheios_de_raca.htm>. Consultado em 29 de mar de 2009.

Published

2013-06-30

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Gross, D. (2013). Media spaces and counter-stigmatization: Race Brazil Magazine and the valorization of the Brazilian black people. Novos Olhares, 2(1), 46-55. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2013.57040