Portuguese/German Contrastive Linguistics and its Scientific Communication Mechanisms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1982-88372648127

Keywords:

Contrastive linguistics, Scientific communication, Academic journals, German, Portuguese

Abstract

It is essential for any area of knowledge to build possibilities of information circulation and, when it comes to a specific area of Linguistics, such as the Portuguese/German language pair Contrastive Linguistics, it is essential for the recognition and c onsolidation of the area. In this sense, this research proposes to review the literature produced in the area, extending the previous survey (SIPRIANO, SOUZA e PEREIRA 2021) to intra-and extralinguistic areas (TEKIN 2012). The intent is to concentrate bib liographic data in a locus that will be accessible to the entire scientific community. From the publications found, we conducted a quanti-qualitative analysis of the number of productions, the concentration of studies per area and per scientific periodical . The obtained data also made it possible to reflect on the classification of scientific journals and their impact on the scientific community and on society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBRECHT,Rogéria Fernandes; OHIRA,MariaLourdesBlatt. Base de dados: metodologia para seleção e coleta de documentos. Revista ACB, v. 5, n. 5, 131-144, 2000.

ARAÚJO, Fabiana Reis de; UPHOFF, Dörthe. Historiografia de estudos brasileiros sobre o ensino-aprendizagem de alemão como língua estrangeira. In:UPHOFF, Dörthe; LEIPNITZ, Luciane; ARANTES, Poliana Coeli Costa; PEREIRA, Rogéria Costa (Orgs.). Alemão em contexto universitário: ensino, pesquisa e extensão. São Paulo: Humanitas, 2019, 79-102.

BATISTA, Ronaldo de Oliveira. Historiografia da linguística. São Paulo: Contexto, 2019.

BLÜHDORN, Hardarik. Forschungsstand und Perspektiven der kontrastiven Linguistik Portugiesisch-Deutsch. In: FISCHER, Eliana; GLENK, Eva; MEIRELES, Selma (Orgs.). Blickwechsel: Akten des XI. Lateinamerikanischen Germanistenkongresses. São Paulo: Edusp/Monferrer Produções, 2005, 155-160.BUSH, Vannevar. As we may think. Atlantic Monthly, v. 176, n. 1, 101-108, 1945. Disponível em: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1945/07/as-we-may-think/303881/.(18/07/2021).

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES).Plataforma Sucupira. Versão Beta. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/(13/01/2021).

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Considerações sobre Qualis periódicos:Ciências Sociais Aplicadas. 2016a. Disponível em:https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/qualis_comunicacaoeinformacao.pdf(22/07/2021).

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Critérios de Classificação por estratos-Qualis/Capes. 2016b. Disponível em:http://pensaraeducacaoemrevista.com.br/wp-content/uploads/2016/11/sintese-dos-critc3a9rios-por-area-da-capes.pdf(22/07/2021).

DAYAN,Sonia; DAYAN, Maurice. Pour une analyse critique de la science et de ses fonctions. In: JAUBERT, Alain; LÉVY-LEBLOND, Jean-Marc (org.). (Auto)Critique de la science. Paris: Seuil, 1985.

FREITAS, Maria Helena. Considerações acerca dos primeiros periódicos científicos brasileiros. Ciência da Informação, v. 35, n. 3, 54-66, 2006.

GARVEY, William D.; GRIFFITH, Belver. C. Communication and information process within scientific disciplines, empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, 123-136, 1972.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação.Tradução de Miriam Vieira da Cunha. Brasília: IBICT, 1994.

LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Tradução de Maria Yêda F. S. de Filgueiras Gomes. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

MATTE,Ana Cristina Fricke; ARAÚJO,Adelma. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA,Maria Aparecida (Org.). Educação científica e cidadania: abordagem teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012, 97-110.

MENZEL, Herbert. The Flow of Information among Scientists: Problems, Opportunities and Research Questions. New York: Columbia University: Bureau of Applied Social Research, 1958.

MIRANDA, Dely Bezerra de; PEREIRA, Maria de Nazaré Freiras. O periódico científico como veículo de comunicação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, v. 25, n. 3, 375-382, 1996.

OLIVEIRA, Mariana Paranhos de; SOUSA, Rodrigo Silva Caxias de. Motivações e critérios para publicação de artigos científicos. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, 54-73, 2020.

PASSOS, Paula Caroline Schifino Jardim; PASSOS, Jaire Ederson; CAREGNATO, Sônia Elisa; SILVA, Tânia Luisa Koltermann. Critérios de qualidade em periódicos científicos. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 209-226, 2018.

PRETEL, Hermes. Gerenciadores Bibliográficos e Banco de dados. Notas prévias de aula. Disponível em: https://moodle.unesp.br/ava/pluginfile.php/110335/mod_resource/content/1/Gerenciadores%20Bibliogr%C3%A1ficos%20e%20Banco%20de%20Dados.pdf. (11/07/2021).

PRODANOV,Cleber Cristiano;FREITAS,Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIMANN,Daniel.„Kontrastive Linguistik revisited oder: Was kann Sprachvergleich für Linguistik und Fremdsprachenvermittlung heute leisten?”. In: REIMANN, Daniel. (Org.). Kontrastive Linguistik und Fremdsprachendidaktik Iberoromanisch –Deutsch. Studien zu Morphosyntax, nonverbaler Kommunikation, Mediensprache, Lexikographie und Mehrsprachigkeitsdidaktik (Spanisch, Portugiesisch, Deutsch). Tübingen: Narr, 2014, 9-35.

SCHMITZ, John Robert. Análise Contrastiva. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos deLinguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 95-116.

SCIELO ANALYTICS. Pandaemonium Germanicum(1982-8837). Disponível em:https://analytics.scielo.org/?collection=scl&py_range=2009-2021&journal=1982-

DAYAN,Sonia; DAYAN, Maurice. Pour une analyse critique de la science et de ses fonctions. In: JAUBERT, Alain; LÉVY-LEBLOND, Jean-Marc (org.). (Auto)Critique de la science. Paris: Seuil, 1985.

FREITAS, Maria Helena. Considerações acerca dos primeiros periódicos científicos brasileiros. Ciência da Informação, v. 35, n. 3, 54-66, 2006.

GARVEY, William D.; GRIFFITH, Belver. C. Communication and information process within scientific disciplines, empirical findings for psychology. Information Storage and Retrieval, v. 8, n. 3, 123-136, 1972.GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUINCHAT, Claire; MENOU, Michel. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação.Tradução de Miriam Vieira da Cunha. Brasília: IBICT, 1994.

LE COADIC, Yves François. A Ciência da Informação. Tradução de Maria Yêda F. S. de Filgueiras Gomes. Brasília: Briquet de Lemos, 1996.

MATTE,Ana Cristina Fricke; ARAÚJO,Adelma. A importância da escrita acadêmica na formação do jovem pesquisador. In: MOURA,Maria Aparecida (Org.). Educação científica e cidadania: abordagem teóricas e metodológicas para a formação de pesquisadores juvenis. Belo Horizonte: UFMG/PROEX, 2012, 97-110.

MENZEL, Herbert. The Flow of Information among Scientists: Problems, Opportunities and Research Questions. New York: Columbia University: Bureau of Applied Social Research, 1958.

MIRANDA, Dely Bezerra de; PEREIRA, Maria de Nazaré Freiras. O periódico científico como veículo de comunicação: uma revisão de literatura. Ciência da Informação, v. 25, n. 3, 375-382, 1996.

OLIVEIRA, Mariana Paranhos de; SOUSA, Rodrigo Silva Caxias de. Motivações e critérios para publicação de artigos científicos. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, 54-73, 2020.

PASSOS, Paula Caroline Schifino Jardim; PASSOS, Jaire Ederson; CAREGNATO, Sônia Elisa; SILVA, Tânia Luisa Koltermann. Critérios de qualidade em periódicos científicos. Informação & Sociedade, v. 28, n. 2, 209-226, 2018.

PRETEL, Hermes. Gerenciadores Bibliográficos e Banco de dados. Notas prévias de aula. Disponível em: https://moodle.unesp.br/ava/pluginfile.php/110335/mod_resource/content/1/Gerenciadores%20Bibliogr%C3%A1ficos%20e%20Banco%20de%20Dados.pdf. (11/07/2021).

PRODANOV,Cleber Cristiano;FREITAS,Ernani Cesar de.Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REIMANN,Daniel.„Kontrastive Linguistik revisited oder: Was kann Sprachvergleich für Linguistik und Fremdsprachenvermittlung heute leisten?”. In: REIMANN, Daniel. (Org.). Kontrastive Linguistik und Fremdsprachendidaktik Iberoromanisch –Deutsch. Studien zu Morphosyntax, nonverbaler Kommunikation, Mediensprache, Lexikographie und Mehrsprachigkeitsdidaktik (Spanisch, Portugiesisch, Deutsch). Tübingen: Narr, 2014, 9-35.

SCHMITZ, John Robert. Análise Contrastiva. In: BOHN, Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos deLinguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 95-116.

SCIELO ANALYTICS. Pandaemonium Germanicum(1982-8837). Disponível em:https://analytics.scielo.org/?collection=scl&py_range=2009-2021&journal=1982-8837&range_end=2021-08-22&range_start=2018-08-23&sa_scope=Linguistics, Letters and Arts(17/06/2021)

SIPRIANO, Flaviana da Silva; SOUZA, Rebeca Santos de; PEREIRA, Rogéria Costa. Mapeamento de Estudos da Linguística Contrastiva Português/Alemão: Dados Bibliográficos no Brasil. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 24, n. 44, 452-474, 2021.

SOUZA, Eliana Pereira Salles de. Publicação de revistas científicas na Internet.Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery.v. 21, n. 1, 24-28, 2006.

STUMPF, Ida Regina Chitto. Avaliação das revistas de comunicação pela comunidade acadêmica da área.Em Questão:Revista da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da UFRGS, v. 9, n. 1, 25-38, 2003.

TARGINO, Maria das Graças. Comunicação científica: uma revisão de seus elementos básicos. Informação e Sociedade:Estudos, v. 10, n. 2, 1-27, 2000.

TEKIN, Özlem. Grundlagen der Kontrastiven Linguistik in Theorie und Praxis. Tübingen: Stauffenburg, 2012.VANDRESEN, Paulino. Linguística Contrastiva e ensino de línguas estrangeiras. In: BOHN,Hilário Inácio; VANDRESEN, Paulino. Tópicos de Linguística Aplicada: o ensino de língua estrangeira. Florianópolis: UFSC, 1988, 75-94.

VALERIO, Palmira Moriconi; PINHEIRO, Lena Vania Ribeiro. Da comunicação científica à divulgação. TransInformação. Campinas, v. 20, n. 2, 159-169, 2008.

VIEIRA, Ronaldo. Introdução à teoria geral da biblioteconomia. Rio de Janeiro: Interciência, 2014.

VILHENA, Valeria; CRESTANA,MARIA Fazanelle. Produção científica: critério de avaliação de impacto.Revista da Associação Médica Brasileira, v. 48, n. 1, 20-21,2002.

YAMAKAWA, Eduardo Kazumi; KUBOTA, Flavio Issao; BEUREN, Fernanda Hansch; SCALVENZI, Lisiane; CAUCHICK MIGUEL, Paulo Augusto. Comparativos dos softwares de gerenciamento de referências bibliográficas: Mendley, Endnote e Zotero. TransInformação, Campinas, v. 26, n. 2, 167-176, 2014

Published

2022-11-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

NASCIMENTO, Jhessyca Castro do; PEREIRA, Rogéria Costa. Portuguese/German Contrastive Linguistics and its Scientific Communication Mechanisms. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, Brasil, v. 26, n. 48, 2022. DOI: 10.11606/1982-88372648127. Disponível em: https://periodicos.usp.br/pg/article/view/204082.. Acesso em: 22 jul. 2024.