The perception of environmental color in high school classrooms: a study in two integrated citizen schools in Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2022.173026

Keywords:

Color, School environment, Perception of color, Affect, High School

Abstract

The aim of this research is to analyze the affective perceptions of public high school students from two cities in the interior of the state of Paraíba, in relation to the colors applied on the internal walls of the classrooms. The research method was the virtual simulation through color changes in the interior of classrooms, its projection and the subsequent visualization of these environments by students in order to verify their affective perceptions. The tools used were: digital camera, 360-degree panoramic digital photographs, distinct colors – yellow, red, green and blue – applied on the interior walls, virtual reality three-dimensional glasses, semi-structure questionnaires and the Positive and Negative Affect Schedule – Reduced Portuguese Version (PANASVPV). The results show a preference to colorful environments, with light red and light blue with the most intense positive affect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanessa Ferreira Oliveira, Universidade Federal de Campina Grande, Unidade Acadêmica de Design.

    Graduated in Architecture and Urbanism from the Faculty of Applied Social Sciences - FACISA, in the city of Campina Grande - PB (2016). Master's degree in Design from the Federal University of Campina Grande. I work mainly on the following topics: architecture, interiors, design, accessibility, ergonomics, urbanism and urban planning.

  • Carla Patrícia Pereira, Universidade Federal de Campina Grande, Unidade Acadêmica de Design.

    Doutora em Arquitetura e Urbanismo na área de concentração Design pela Universidade de São Paulo com a tese "A cor como espelho da sociedade e da cultura". Tem graduação em Comunicação Visual e especialização em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Pernambuco; e Mestrado em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo.

     

References

AL-AYASH, Aseel; KANE, Robert. T.; SMITH, Dianne; GREEN-ARMYTAGE, Paul. The influence of color on student emotion, heart rate, and performance in learning environments, Color Research and Application. Vol. 41, 196–205, 2015.

ARAÚJO, Mônica de Queiroz Fernandes. A cor incorporada ao ensino de projeto. 2007. 235 p. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: http://www.fau.ufrj.br/prolugar/arq_pdf/teses/m_queiroz.pdf. Acesso em: 12 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Dispõe sobre as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

CARNEIRO, Rosângela Maria de Souza. A cor nas salas de aula do ensino médio: recomendações com base em estudos de escolas em Florianópolis. Dissertação (mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo. Florianópolis, 2012.

CODO, Wanderley; GAZZOTTI, Andréa Alessandra. Trabalho e afetividade. In: CODO, W. (coord.). Educação, carinho e trabalho. Petrópolis-RJ: Vozes, 1999, p.48-59.

CRISPIM, A. C.; et al. O afeto sob a perspectiva do circumplexo: evidências de validade de construto. Avaliação Psicológica, v.16, n.2, pp.114-152. 2017.

DUARTE, Imara Angélica Macêdo. Percepção afetiva das cores: um estudo de ambiente de hemodiálise em uso. 2019. 157 p. Dissertação (Mestrado em Design) – Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal de Campina Grande, PB. Campina Grande, 2019.

ELALI, G.; PINHEIRO, J. Q. Edificando espaços, enxergando comportamentos: por um projeto arquitetônico centrado na relação pessoa-ambiente. In: LARA, Fernando; MARQUES, Sonia (Org.). Projetar: desafios e conquistas da pesquisa e do ensino de projeto. Rio de Janeiro: EVC, 2003, p. 130-144.

GALINHA, Iolanda Costa; PEREIRA, Cicero Roberto; ESTEVES, Francisco. Versão reduzida da escala portuguesa de afeto positivo e negativo – PANAS-VRP: Análise fatorial confirmatória e invariância temporal. Revista Psicologia – Revista da Associação Portuguesa de Psicologia, v. 28, n.1, pp.53-65. Lisboa. 2014.

GARRIDO, Alcina Maria Pereira de Carvalho. Errar é humano! A vivência de erros e seus efeitos na produção oral sob a perspectiva do aluno de Inglês como Língua Estrangeira. 2006. 172 f. Dissertação (Mestrado em Letras), Programa de Pós-Graduação em Letras da PUC-Rio, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Letras. Rio de Janeiro, 2006.

GÜNEŞ, E.; OLGUNTÜRK, N. Color-emotion associations in interiors. Color Research and Application, Vol. 45, 129–141, 2020.

JAQUES, Patrícia Augustin; VICARI, Rosa Maria. Estado da arte em ambientes inteligentes de aprendizagem que consideram a afetividade do aluno. Informática na Educação, UFRGS: Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 15-38, 2005. Disponível em: http://www.pgie.ufrgs.br/revista/. Acesso em: 05 jan. 2019.

KÜLLER, Rikard; MIKELLIDES, Byron; JANSSENS, Jan. Color, arousal, and performance: a comparison of three experiments. Color Research and Application. 2009; Vol. 34, Nr. 2. s. 141-152.

LACY, Marie Louise. O poder das cores no equilíbrio dos ambientes. 9.ed. São Paulo: Editora Pensamento, 1996.

MAHNKE, Frank H. Color, environment, and human response. New York: John Wiley & Sons, 1996.

OKAMOTO, Jun. Percepção ambiental e comportamento: visão holística da percepção ambiental na arquitetura e na comunicação. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2002.

PARAÍBA. Decreto nº 36.408 de 30 de novembro de 2015. Cria a Escola Cidadã Integral, institui o Regime de Dedicação Docente Integral – RDDI e dá outras providências. Diário Oficial do Estado da Paraíba. João Pessoa, 1 dez. 2015.

PINHEIRO, José Q.; ELALI, Gleice A. Comportamento socioespacial humano. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (Orgs). Temas básicos em psicologia ambiental. Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

PORTAL DO BRASIL - EDUCAÇÃO: Sistema educacional: Ensino Médio, 2010. Disponível em: http://www.brasil.gov.br/sobre/educacao/sistema-educacional/ensino-medio. Acesso em: 07 mar. 2019.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. 10ª ed. São Paulo: Senac, 2009.

PEREIRA, Carla Patrícia de Araújo. A cor como espelho da sociedade e da cultura. 2012. Tese (doutorado) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo.

RUSSELL, J. A.; BARRETT, L. F. (1999). Core affect, prototypical emotional episodes, and other things called emotion: dissecting the elephant. Journal of Personality and Social Psychology, 76(5), 805-819. DOI: 10.1037/0022-3514.76.5.805.

SUPLAN. Projeto “Cores que dão vida”. João Pessoa, 2016.

Published

2022-02-08

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Oliveira, V. F., & Pereira, C. P. (2022). The perception of environmental color in high school classrooms: a study in two integrated citizen schools in Paraíba. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 29(54), e173026. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.posfauusp.2022.173026