When Culture is Politics: Black Theaters and Cultural Politics in the late 20th and early 21st centuries
DOI:
https://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2023.202290Keywords:
Black theaters, black movements, democratic transition in Brazil, cultural politicsAbstract
The article presents some trajectories of Brazilian black theaters, focusing on São Paulo, Rio de Janeiro and Salvador, between the civil-military dictatorship in the 1970s and the first decade of the 2000s. It analyzes the centrality of the articulation between culture and politics that made possible the contemporary expansion of these groups. During this period, while the reorganization of black movements paved the way to influence the policies of the Brazilian State and achieved advances in the 1988 Constitution, black theaters underwent transformations and acted in cultural policies, conquering greater material, aesthetic and technical possibilities. However, they also faced the persistent obstacles imposed by racism in the country. Methodologically it is based on the related bibliography and the Revista Legítima Defesa, a magazine edited by the São Paulo black theater group Cia. Os Crespos, one of the authors’ research partners.
Downloads
References
BARBOSA, Fernanda Julia. 2016. Ancestralidade em cena: candomblé e teatro na formação de uma encenadora. Salvador, Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia.
COBRA, Hilton. 2014. “Os desafios do teatro negro na cena contemporânea: estética e sobrevivência”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 6-15.
CONCEIÇÃO, Lucélia Sérgio da. 2016. “A cena mineira: memória, identidade e protagonismo em BH”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 2, n. 2, pp. 34-47
CONCEIÇÃO, Lucélia Sérgio da. 2014. “Da importância do documento para a inscrição histórica de uma tradição” (org.). In: OS CRESPOS. Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 82-85.
DOMINGUES, Petrônio. 2018. “Associativismo negro” In: GOMES, Flávio; SCHWARCZ, Lilia (org.). Dicionário da Escravidão e Liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, pp. 113-122.
DOUXAMI, Cristiane. 2001. “Teatro Negro: a realidade de um sonho em sono”. Revista Afro-Ásia, n. 25-26: 281-312. DOI 10.9771/aa.v0i25-26.21016
FAUSTINO, Oswaldo. 2014. “Negros, artes e políticas públicas: o que dizem os ventos”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 34-45.
FELINTO, Renata. 2014. “A cena preta do teatro contemporâneo no Brasil: esquete 1”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 22-34.
HALL, Stuart. 1997. “A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo”. Educação & Realidade, vol. 22, n. 2: 15-46.
JESUS, Mateus Gato; RIOS, Flávia. 2014. “’E agora falamos nós...’: Anotações sobre o teatro negro contemporâneo”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 44-55.
LIMA, Evani Tavares. 2015. “Por uma história negra do teatro brasileiro”. In: Revista Urdimento, vol. 1, n. 24: 92-104. DOI 10.5965/1414573101242015092
LIMA, Evani Tavares. 2010. Um olhar sobre o Teatro Negro do Teatro Experimental do Negro e do Bando de Teatro Olodum. Campinas, Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas.
NARANJO, Julio Moracen. 2016. “Cuba e Haiti – Romper o invisível e o indizível”. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 2, n. 2, pp. 60-69.
NASCIMENTO, Abdias do. 1978. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
RIBEIRO, Matilde. 2018. “Políticas de Igualdade Racial e Educação Superior: perspectivas e desafios”. Revista Novos Olhares Sociais, vol. 1, n. 1: 111-130.
SANTIAGO, Sidney. 2014 “Luz e sombra: um breve esboço do teatro no Brasil. In: OS CRESPOS (org.). Legítima Defesa. Ano 1, n. 1, pp. 16-21.
SILVA, Salomão Jovino da. 2015. “Prefácio”. In: COLETIVO NEGRO. Negras Dramaturgias. São Paulo: Publicações Coletivo Negro, Governo do estado de São Paulo.
SOBRAL, Cristiane. 2016. Teatros negros e suas estéticas na cena teatral brasileira. Brasília, Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista de Antropologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who intend to publish in this journal must agree with the following terms:
- a) Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication. The work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows the work to be shared as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- b) Authors are authorized to sign additional contracts for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish it as a book chapter), as long as the author and the initial publication in this journal are appropriately credited.
- c) Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. on their personal webpage) after the editorial process, for this can generate productive changes as well as increase the impact and citation of the work. See The Effect of Open Access Publications.