Between erudite and the popular
approaches and detachments in the formation of Brazilian urban music
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.145105Keywords:
Brazilian music, choro, erudite and popular, popular music, urban musicAbstract
This article discusses the classification of the genres that compose Brazilian urban music in the categories of popular and erudite music, since the middle of the 17th century until the beginning of the 20th century. The concepts and distinctions analyzed by Didier Francfort and other authors will be exemplified here in the processes of construction and development of the musical genres that compose the Brazilian music, as well as the mechanisms of appropriation and transference of genres between erudite and popular universes. The genres analyzed are the modinha, pertaining to the colonial period, and the European dances and genres performed by the bands of corporation in the Johannine period, such as the polka and the schottisch, as well as their composers and their diverse musical influences, which culminated in hybrid musical styles. The article also shows how snobbery influenced the acceptance of Brazilian composers by the dominant classes of their times, and the effect that this rejection had on the composers and on the judgment of their works.
Downloads
References
ARAÚJO, Mozart de. A modinha e o lundu do século XVIII. São Paulo: Ricordi Brasileira, 1963.
BARBOSA, Domingos Caldas. Muzica escolhida da Viola de Lereno (1799). Lisboa: Estar, 2003.
BÉHAGUE, Gerard. Biblioteca da Ajuda (Lisbon) Mss. 1595 / 1596: Two Eighteenth- Century Anonymous Collections of Modinhas. Anuario, Lisboa, v. 4, p. 44-81, 1968.
BESSA, Virgínia de Almeida. A escuta singular de Pixinguinha: história e música popular no Brasil dos anos 1920 e 1930. São Paulo: Alameda, 2010.
CASTAGNA, Paulo. A modinha e o lundu nos séculos XVIII e XIX. São Paulo: Unesp, 2003. (Apostila do curso História da Música Brasileira). Disponível em: <https://escriturasvirreinales.files.wordpress.com/2014/04/lundum-y-modinha.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2018.
CASTRO, Marcos Câmara. Música erudita e esnobismo: contribuição para uma etnografia das práticas contemporâneas. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 22., 2012. João Pessoa. Anais… João Pessoa: ANPPOM, 2012. p. 1341-1348. Disponível em: <http://disciplinas.stoa.usp.br/pluginfile.php/1010561/mod_resource/content/0/PREENCHIDO_Template_para_trabalhos_escritos_XXII_Congresso_Anppom.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2018.
DINIZ, André. O Rio musical de Anacleto de Medeiros: a vida, a obra e o tempo de um mestre do choro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
DINIZ, Edinha. Chiquinha Gonzaga: uma história de vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
FISCHERMAN, Diego. Efecto Beethoven: complejidad y valor en la música de tradición popular. Buenos Aires: Paidós, 2004.
FRANCFORT, Didier. Músicas populares e músicas eruditas: uma distinção inoperante? Tradução de Marcos Câmara de Castro. Tradução de: La musique savante manque à notre désir (Rimbaud, Illuminations). [S.l]: [s.n.], 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2BGfyVV>. Acesso em: 18 jul. 2018.
IARA (Rasga o coração) – Banda da Casa Edison (1907). 2’40”. Leonardo Thurler. YouTube, 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=k-DJrbGACWA>. Acesso em: 18 jul. 2018.
LIMA, Edilson Vicente. A modinha e o lundu: dois clássicos nos trópicos. 2010. 247 f. Tese (Doutorado em Música) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
MACHADO, Cacá. Batuque: mediadores culturais do final do século XIX. In: MORAES, José Geraldo Vinci de; SALIBA, Elias T. (Orgs.). História e música no Brasil. São Paulo: Alameda, 2010. p. 119-160,
MONTEIRO, Maurício. Aspectos da música no Brasil na primeira metade do século XIX. In: MORAES, José Geraldo Vinci de; SALIBA, Elias T. (Orgs.). História e música no Brasil. São Paulo: Alameda, 2010. p. 79-116.
NORONHA, Lina Maria Ribeiro de. Darius Milhaud e o Brasil. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PÓS-GRADUANDOS EM MÚSICA, 1., 2010, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Simpom 2010. p. 598-607. Disponível em: . Acesso em: 18 jul. 2018.
PINTO, Alexandre G. O Choro: reminiscências dos Chorões antigos. 3. ed. rev. Rio de Janeiro: Acari Records, 2014.
POUIVET, Roger. L'Oeuvre d'art à l'âge de sa mondialisation: un essai d'ontologie de l'art de masse. Bruxelles: La Lettre Volée, 2003.
SEVERIANO, Jairo. Uma história da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 2013.
TINHORÃO, José Ramos. Domingos Caldas Barbosa: o poeta da viola, da modinha e do lundu (1740-1800). São Paulo: Editora 34, 2004.
______. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.
______. Pequena história da música popular: segundo seus gênero. 7. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.
VEIGA, Manuel. O estudo da modinha brasileira. Latin American Music Review/Revista de Música Latinoamericana, Austin, v. 19, n. 1, p. 47-91, 1998. Disponível em: <http://hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/Veiga-Modinha-LAMR.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2018.
VICENTE Celestino – Rasga o coração. 2’46”. Helio Francisco. YouTube, 2011. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=tg2T01oTjGk>. Acesso em: 18 jul. 2018.
VILLA-LOBOS – Choros n° 10 “Rasga o coração. 2’19”. Daian Tai. YouTube, 2010. Disponível em: <http://youtu.be/7UnVmG-DDhY?t=2m17s>. Acesso em: 18 jul. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work licensed under the Creative Commons Attribution License CC-BY-NC:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.