Villa-Lobos and Tom Jobim

an analysis of influences

Authors

  • Juliana Ripke Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.148725

Keywords:

Villa-Lobos, Tom Jobim, classical music, popular music, analysis, influence, reception

Abstract

The influence of Heitor Villa-Lobos (1887-1959) on Brazilian popular music composers, especially Antonio Carlos Jobim (1927-1994), is something that has already been commented on, becoming practically a common sense. Nevertheless, we cannot find analytical works focused on this comparison between the works of both composers, in addition to other aspects. In this way, we will approach some different aspects regarding possible analyses on the influence of one over the other, and vice-versa. The first part of this article intends to discuss the connections between Villa-Lobos and Tom Jobim from the concept of influence, in two different aspects. The first is based on reflections about the influence of Villa-Lobos on Tom Jobin, whether through testimonials made by Jobim himself (or by friends and fellow musicians who had some connection with the composer), or even through analytical studies made by academic students of Villa-Lobos and Tom Jobim. The second is demonstrating how Villa-Lobos’s work has been approached in recent decades through popular music (with a diachronic influence of Jobim over him), changing the forms of reception and appropriation of his work (and even of his image). The second part of the article develops a few comparative analyses between parts of works by both composers, using analytical tools such as musical set theory and neo riemannian theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Ripke, Universidade de São Paulo

    Juliana Ripke é Doutoranda e Mestre em Musicologia pela Universidade de São Paulo (ECA-USP) sob orientação do Prof. Dr. Paulo de Tarso Salles, e bacharel em Piano pela Faculdade Cantareira sob orientação do pianista cubano Yaniel Matos. Atualmente é professora e pianista correpetidora no Instituto Baccarelli; professora na EMESP (Escola de Música do Estado de São Paulo), e pianista do Coral Jovem do Estado de SP. É membro integrante do PAMVILLA (Perspectivas Analíticas para a Música de Villa-Lobos), grupo de estudos dedicado à reavaliação e reinterpretação da obra de Heitor Villa-Lobos, e editora assistente da Revista Música (Programa de pós-graduação em Música da ECA/USP). Recentemente, ainda, tem apresentado sua pesquisa em diversos congressos nacionais e internacionais.

References

ABRAMOVAY, Juliano. Quarteto de cordas em sol menor de Claude Debussy: reiterações e aspectos formais. 2014. 115 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

ADNET, Mário. Villa-Lobos é o pai da música brasileira contemporânea: Depoimento. Entrevista concedida ao Álbum Itaú Cultural. São Paulo, 12 nov. 2012. Disponível em: <https://bit.ly/2zUbJcM>. Acesso em 5 out. 2018.

ALBUQUERQUE, Joel. Simetria intervalar em Tom Jobim: Chovendo na Roseira, um legado de Villa-Lobos?. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 4., 2017, São Paulo. Anais… São Paulo: USP, 2017.

______. Simetria intervalar e rede de coleções: análise estrutural dos Choros no 4 e Choros no 7 de Heitor Villa-Lobos. 2014 Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo São Paulo.

ALBUQUERQUE, Joel; SALLES, Paulo de Tarso. Teoria dos conjuntos versus teoria neo-riemanniana: duas abordagens interdependentes na análise dos choros n. 4 e choros n. 7 de Villa-Lobos. Revista da Tulha, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 104-126, nov. 2015.

BLOOM, Harold. A angústia da influência: uma teoria da poesia. Tradução de Arthur Nestrovski. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

CABRAL, Sérgio. Elisete Cardoso: uma vida. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2010.

CASTRO, Ruy. Chega de saudade: a história e as histórias da Bossa Nova. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHEDIAK, Almir. Songbook Tom Jobim. Rio de Janeiro: Lumiar, 1990. v. 2.

COELHO DE SOUZA, Rodolfo. Influência e intertextualidade na Suite Antiga de Alberto Nepomuceno. Música em Perspectiva, Curitiba, v. 1, n. 2, p. 53-82, out. 2008.

DOUTHETT, Jack; STEINBACH, Peter. Parsimonious graphs: a study in parsimony, contextual transformations and modes of limited transposition. Journal of Music Theory, New Haven, v. 42, n. 2, p. 241- 263, 1998.

GUÉRIOS, Paulo Renato. Heitor Villa-Lobos: o caminho sinuoso da predestinação. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

JOBIM, Antônio Carlos. Brasília: Sinfonia da Alvorada. Nova York: Columbia, 1961. 1 Partitura. Orquestra. Disponível em: <http://www.jobim.org/jobim/handle/2010/10968>. Acesso em: 17 jul. 2018.

______. Crônica. Manuscrito. Caderno 19. 1987. Disponível em <https://bit.ly/2E6fFuR>. Acesso em: 08/10/2018.

______. Cancioneiro Jobim: biografia. Rio de Janeiro, Jobim Music, 2002.

______. Jobim, por Antônio Brasileiro – a influência de Villa-Lobos: depoimento. 1990. Entrevista concedida à Rádio Cultura Brasil. Disponível em <https://bit.ly/2RxtYeK>. Acesso em 08/10/2018.

______. Tom Jobim: depoimento. São Paulo, 20 dez. 1993. Entrevista concedida ao programa Roda Viva. Disponível em: <https://bit.ly/2QC3aZz>. Acesso em: 8 out. 2018.

JOBIM, Helena. Antonio Carlos Jobim, um homem iluminado. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1996.

LEWIN, David. Generalized musical intervals and transformations. New Haven: Yale University Press, 1987.

MARILIA Gabriela entrevista Tom Jobim – Canal Livre – Tom 60 anos – 1987. 19’55”. Roberto Antonio Cera. YouTube. 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2E9tSHx>. Acesso em: 8 out. 2018.

MANFRINATO, Ana Carolina; QUARANTA, Daniel; DUDEQUE, Norton. Tempo e música: considerações a respeito de influência e intertextualidade. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 3., 2013, São Paulo. Anais… São Paulo: ECA-USP, 2013.

NASSIF, Luís. O maestro Léo Peracchi. Folha de São Paulo, São Paulo, dez. 2002. Disponível em: <https://bit.ly/2E7ot3O>. Acesso em: 8 out. 2018.

______. Villa-Lobos e a alma brasileira. Folha de São Paulo, São Paulo, 26 ago. 2001. Disponível em: <https://bit.ly/2E5Z76n>. Acesso em: 8 out. 2018.

PARKS, Richard. Tonal analogues as atonal resources and their relation to form in Debussy’s ‘Chromatic Etude’. Journal of Music Theory, [s.l.], v. 29, n. 1, p. 33-60, 1985.

RIPKE, Juliana. Tópicas afro-brasileiras a partir de Villa-Lobos e suas influências em outros compositores brasileiros: canto de xangô e berimbau. In: CONGRESSO DA ANPPOM, 27., 2017, Campinas. Anais… Campinas: ANPPOM, 2017a.

______. Tom Jobim e a Bossa Nova: uma análise comparativa de possíveis influências e conexões. In SIMPÓSIO VILLA-LOBOS, 3., 2017, São Paulo. Anais… São Paulo: ECA-USP, 2017b. v. 1. p. 1-20,.

______. Canto de Xangô: uma tópica afro-brasileira. ORFEU, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 44-73, 2016.

ROIG-FRANCOLÍ, Miguel. Understanding post-tonal music. Boston: McGraw-Hill, 2008.

ROSADO, Clairton. Brasília – Sinfonia da Alvorada: estudo dos procedimentos composicionais da obra sinfônica de Tom Jobim. 2008. 141 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SALGADO, Michele Botelho da Silva. Canções de amor de Cláudio Santoro, análise e contextualização da obra. 2010. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

SALLES, Paulo de Tarso. A concisão modernista da Seresta n. 9 (Abril) de Villa-Lobos. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [s.l.], n. 59, p. 79-96, dez. 2014.

______. A forma sonata nos Quartetos de Villa-Lobos. In: SALLES, Paulo de Tarso; DUDEQUE, Norton (Orgs.). Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Editora UFPR, 2017.

______. Os quartetos cordas de Villa-Lobos: o discurso da Besta. 2016. Tese (Livre Docência) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

______. Villa-Lobos: processos composicionais. Campinas: Editora da Unicamp, 2009.

SALLES, Paulo de Tarso; DUDEQUE, Norton (Orgs.). Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Editora UFPR, 2017.

STRAUS, Joseph. Introdução à teoria pós-tonal. 3. ed. São Paulo: Editora da Unesp; Salvador, Edufba, 2013.

SUZIGAN, Maria Lúcia Cruz. Tom Jobim e a moderna música popular brasileira – os anos 1950/60. 2011. 175 f. Tese (Doutorado em História Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

TYMOCZKO, Dmitri. A geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford University Press, 2011.

TOM JOBIM – As nascentes. 53’47”. TV Cultura Digital. YouTube. 2017. Disponível em: <https://bit.ly/2O4HOaz>. Acesso em: 11 jul. 2018.

VENTURA, Zuenir. 3 Antônios e 1 Jobim – histórias de uma geração: o encontro de Antônio Callado, Antônio Candido, Antônio Houaiss, Antônio Carlos Jobim. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1993.

WOLFF, Daniel. Tênues diferenças: canções populares de Tom Jobim escondem referências a Villa-Lobos e ao romantismo enquanto obras sinfônicas assumem os acordes da bossa nova. Continente Multicultural, Recife, n. 73, 2007. Disponível em: <https://bit.ly/2O9kMzb>. Acesso em: 08/10/2018.

Published

2018-09-13

Issue

Section

Article

How to Cite

Ripke, J. (2018). Villa-Lobos and Tom Jobim: an analysis of influences. Revista Da Tulha, 4(1), 35-68. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2018.148725