Building pífanos: educative processes emerging from musicalization in the context of a leisure project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.197780

Keywords:

educative processes, music education, leisure, dialogic pedagogy, university extension

Abstract

The aim of this research was to identify and understand the educational processes emerging from building and learning a musical instrument named pífano, in the context of a leisure project for children and youth from the urban periphery of São Carlos, São Paulo. It is a partnership between the univeristy extension project Experiences in Diversified Leisure Activities of the Federal University of São Carlos and the Mais Que Futebol social project of the São Carlos Sports, Educational and Social Association of Metalworkers, which had financial support from terre des hommes, Germany (tdhA). This partnership offered cycling, combat sports and games, fútbol callejero and musicalization among its central practices, and in this study, we focused on musicalization. As a data collection procedure we used field diaries collected between May 9, 2017 and June 13, 2017, whose selection represented a transition period: lessons with recorders, gestation and proposal for the construction of the pífano, collection of materials, construction and beginning of learning to play the instrument. Guided by map-concepts such as musicking, education, dialogic pedagogy, humanizing music education and leisure. The data analysis was inspired by phenomenology and resulted in the construction of the following categories: A) "Are you going to cut it?". "We will" - Education, experience and playfulness; B) "How long will it take?" - Humanizing musical education: commitment, frequency and rigor; C) "We were more lively there. But here it's also lively, it's nice, it's silence" - Sharing and living together. As results we identified educational processes of strengthening self-confidence and trust in others, cooperation and conviviality between educators and participants and among themselves, autonomy in relation to choices and individual and collective responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Rubem; DIMENSTEIN, Gilberto. Fomos maus alunos. 3ª ed. Campinas, Papirus, 2003.

BELMONTE, Maurício M. Fútbol callejero: processos educativos de uma motricidade emergente. 2019. Tese (Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.

BICUDO, Maria A. V.; ESPÓSITO, Vitória H. C. Pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, UNIMEP, 1997.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teorias e aos métodos. Porto, Porto Editora, 1994.

CAJAZEIRA, Regina. Tradição e modernidade: o perfil das bandas de pífano de Marechal Deodoro - Alagoas. Maceió, EDUFAL, 2007.

EMPOWERING Song Approach. Choral commons. 11 julho, 2020. Disponível em: https://www.thechoralcommons.com/blog/the-empowering-song-approach (acesso em 14/05/2022).

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 25ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 57ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2014.

GALON, Mariana S.; AMENT, Mariana B.; DUTRA, Pedro; SEVERINO, Natália B.; JOLY, Ilza Z. L. “Por uma educação musical humanizadora”. In CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MÚSICA, 23, Natal. Anais… Natal, ANPPOM, 2013.

GIL, Gilberto. Oriente. Expresso 2222. Phonogram/Philips, 1972.

GOMES, Christianne L.; ELIZALDE, Rodrigo. Horizontes latino-americanos do lazer. Belo Horizonte, UFMG, 2012.

HIGGINS, Lee. Community music: in theory and in practice. New York, Oxford University Press, 2012.

KRAEMER, Rudolf-Dieter. “Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical”. Em pauta, 11, 16/17, p. 49-73, 2000.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência”. Revista Brasileira de Educação, 19, p. 20-28, 2002.

MANTIE, Roger (org.). International Journal of Community Music, 6, 2, 2013. Disponível em: https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ijcm/2013/00000006/00000002 (acesso em 14/05/2022).

MARCELLINO, Nelson C. Lazer e educação. 15ª ed. Campinas, Papirus, 2010.

MARINHO, Alcyane; PIMENTEL, Giuliano G. A. “Dos clássicos aos contemporâneos: revendo e conhecendo importantes categorias referentes às teorias do lazer”. In PIMENTEL, Giuliano G. A. (org.). Teorias do lazer. Maringá, Eduem, 2010.

MARTINS, Denise A. F. Desvelando para ressignificar: processos educativos decorrentes de uma práxis musical dialógica intercultural. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

MARTINS, Denise A. F.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz. “Musical dialogical education: an experience inspired by the pedagogy of Paulo Freire”. Journal of Modern Education Review, v. 7, n. 4, p. 242-248, 2017.

MARTINS, Denise A. F.; JOLY, Ilza Z. L.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz. “Humanizing musical education: dialogical pedagogy contributions”. US-China Education Review, v. 8, n. 7, p. 305-311, 2018.

MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. 5ª ed. São Paulo, Centauro, 2005.

MUHAMMAD, Omi. Hip hop forum interview: André de Quadros, Professor of Music, Boston University. Hip hop forum blog. Disponível em: https://hiphopforumblog.wordpress.com/2016/10/01/hhf-interview-andre-de-quadros-professor-of-music-boston-university/ (acesso em 14/05/2022).

OLIVEIRA, Maria W.; SILVA, Petronilha B. G.; GONÇALVES JUNIOR, Luiz; MONTRONE, Aida V. G.; JOLY, Ilza Z. “Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais”. In OLIVEIRA, Maria W.; SOUSA, Fabiana R. (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos, EDUFSCar, 2014. p. 29-46.

QUADROS, André. “Nurturing vulnerability in imprisoned manhood: A spirit Journey”. In HENDRICKS, K.; TILLMAN, J. B. (eds.). Queering freedom: music, identity, and spirituality. Bern e New York, Peter Lang, 2018.

QUEIROZ, Luis R. S. “Educação musical é cultura: nuances para interpretar e (re)pensar a práxis educativo-musical no século XXI”. Debates, Rio de Janeiro, 18, maio, 2017a. p. 163-191

QUEIROZ, Luis R. S. “Traços de colonialidade na educação superior em música do Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões”. Revista da Associação Brasileira de Educação Musical, Porto Alegre, 25, 39, jul./dez. 2017b. p. 132-159

SCHROEDER, Sílvia C. N. Reflexões sobre o conceito de musicalidade: em busca de novas perspectivas teóricas para a educação musical. 2005. 210 p. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP.

TRINTA, Joãozinho. Quem gosta de miséria é intelectual, pobre gosta de luxo. Rio de Janeiro, Globo, 20 de Janeiro de 1980. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/videos/t/jornalismo/v/joaozinho-trinta-quem-gosta-de-miseria-e-intelectual-pobre-gosta-de-luxo/1199208/ (acesso em 14/05/2022).

TRINTA, Joãozinho. Roda viva. São Paulo, TV Cultura, 31 janeiro, 1990. Programa de TV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3uKWdtjABV8&ab_channel=RodaViva (acesso em 14/05/2022).

SMALL, Christopher. El Musicar: un ritual en el espacio social. In CONGRESO DE SOCIEDAD DE ETNOMUSICOLOGÍA, 3, 1997, Benicàssin, La mà de guido C. Actas... Barcelona, SibE, 2006, 1998a. p. 13-34

SMALL, Christopher. Musicking: the meanings of performing and listening. Middletown, Wesleyan University Press, 1998b.

Published

2022-02-16

Issue

Section

Article

How to Cite

Arruda, M. F. V. de, & Gonçalves Junior, L. (2022). Building pífanos: educative processes emerging from musicalization in the context of a leisure project. Revista Da Tulha, 8(1 e 2), 111-142. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.197780