The macro pianism of the mikrokosmos: genesis and historical heritage of the series of 153 progressive pieces for piano by the composer Béla Bartók

Authors

  • Alexandre Guilherme Montes Silva Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.200152

Keywords:

Mikrokosmos, Béla Bartó, Piano, Musical Pedagogy

Abstract

This essay presents the origins and historical context of the genesis of the cycle of 153 pieces for piano, entitled Mikrokosmos, by the Hungarian composer Béla Bartók. The first section discusses, in a brief overview, the conceptual transformations that musical pedagogy has undergone over the last few centuries, so that we can better understand the relevance of Bartók’s work within this context. The second section deals with the genesis of the cycle and the relevance of the musical content present throughout the pieces, in addition to the didactic and aesthetic importance of this material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACH, Carl Philipp Emanuel. Ensaio sobre a maneira correta de tocar teclado. Campinas: Editora Unicamp, 2009.

BARTÓK, Béla. Mikrokosmos: 153 peças progressivas para piano (6 volumes). UK: Boosey & Hawkes, 1987.

COELHO, Lauro Machado. Nela vive a alma de seu povo: vida e obra de Béla Bartók. São Paulo: Algol, 2010.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. De tramas e fios: um ensaio sobre música e educação. São Paulo: Editora Unesp, 2008.

MARCILIO, Maria Luiza. História da Alfabetização no Brasil. São Paulo: EDUSP, 2016.

MATEIRO, Teresa; ILARI, Beatriz (Org.). Pedagogias em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2012.

MATEIRO, Teresa; ILARI, Beatriz (Org.). Pedagogias brasileiras em educação musical. Curitiba: InterSaberes, 2016.

PELAFSKY, I. Introdução á pedagogia do Piano. São Paulo: Editorial Paulista, 1934.

SALLES, Paulo de Tarso; DUDEQUE, Norton (Orgs.). Villa-Lobos, um compêndio: novos desafios interpretativos. Curitiba: Editora UFPR, 2017.

SMALL. Christopher. Musicking: the meaning of performing and listening. USA: Wesleyan University Press, 1998.

VILLA-LOBOS, Heitor. Guia Prático (1º volume, 4 cadernos). Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música; Fundação Nacional das Artes, 2009.

WIORA, Walter. The four ages of music. USA: W.W.Norton, 1965.

Published

2022-02-16

Issue

Section

Essay

How to Cite

Silva, A. G. M. (2022). The macro pianism of the mikrokosmos: genesis and historical heritage of the series of 153 progressive pieces for piano by the composer Béla Bartók. Revista Da Tulha, 8(1 e 2), 224-235. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2022.200152