Blood, death, fear: the strength and permanence of horror in literature and the arts
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i140p75-88Keywords:
Horror, Fear, Terror, Literature, MythologyAbstract
The article intends to scrutinize the origin, distinctive characteristics, main divisions or subgenres and the relevance of horror in the arts, mainly in literature. It intends, too, to distinguish horror from the concepts of fear and terror, since the three ideas are frequently and almost universally confused with each other, so this is a difficult and even controversial delimitation. To this end, concepts from psychoanalysis, literary theory, mythology, history and even biology are mobilized and related, in order to reveal the immense penetration and intense fascination that this fantastic genre exercises in the imagination of so many cultures since ancient times, and also seeks to understand its position in the culture of modernity since its affirmation, in the second quarter of the 18th century.
Downloads
References
ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. “O conceito de esclarecimento“, in Dialética do esclarecimento – fragmentos filosóficos. 2ª ed. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1986, pp. 19-52.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Jaime Bruna. São Paulo, Cultrix, 2014.
CARROL, N. A filosofia do horror ou paradoxos do coração. Campinas, Papirus, 1999.
FRANÇA, J. “O horror na ficção literária: reflexão sobre o ‘horrível’ como uma categoria estética”. Anais do XI Congresso Internacional da Associação Brasileira de Literatura Comparada. São Paulo, Abralic, 2008.
FREUD, S. Inibição, sintoma e medo. Trad. Renato Zwick. Porto Alegre, L&PM, 2016.
HANNS, L. Dicionário comentado do alemão de Freud. Rio de Janeiro, Imago, 1996.
HESÍODO. Teogonia – a origem dos deuses. Trad. e estudo Jaa Torrano. São Paulo, Iluminuras, 2001.
LOVECRAFT, H. P. O horror sobrenatural na literatura. Trad. João Guilherme Linke. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1987.
LUKÁCS, G. A teoria do romance. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo, Livraria Duas Cidades/Editora 34, 2000.
NESTAREZ, O. “Body horror: quando o corpo humano se torna matéria-prima do medo”. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Cultura/noticia/2021/07/body-horror-quando-o-corpo-humano-vira-materia-prima-do-medo.html. Acesso em: 21/dez./2022.
NIETZSCHE, F. A filosofia na era trágica dos gregos. Trad. e organização Fernando R. de Moraes Barros. São Paulo, Hedra, 2008.
RADCLIFFE, A. “Do sobrenatural na poesia”. Trad. Marcos Balieiro. Prometheus – Journal of Philosophy, 11 (31), 2019, pp. 253-67. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/prometeus/article/view/12716. Acesso em: 21/fev./2022.
SCOTUZZI, N. S. Relances vertiginosos do desconhecido – A desolação da ciência em H.P. Lovecraft. Rio Claro, Diário Macabro, 2019.
SPALDING, T. O. Dicionário de mitologia greco-latina. Belo Horizonte, Itatiaia, 1965.
WALPOLE, H. O castelo de Otranto. Trad. Alberto Alexandre Martins. São Paulo, Nova Alexandria, 1994.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista USP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |