O arranjo como estrutura e tecido do discurso musical
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p45-58Palabras clave:
arrangement, orchestra, Brazilian Popular Music, Rogério Duprat, Chico BuarqueResumen
This article focuses on the attributes of a musical arrangement category which turn into information that is inseparable from the song for which it was made, thus playing a significant role in the compositional plan of the work. Planning a certain arrangement structurally and defining its sound texture that will sustain the melody are then the parameters which identify the song itself. Rogério Duprat’s arrangement for “Construção” [Construction], a song by Chico Buarque de Holanda, is the work chosen for our analysisDescargas
Referencias
ARAGÃO, Paulo. “Considerações sobre o Conceito de Arranjo na Música Popular”, in Cadernos do Colóquio. Rio de Janeiro, Unirio, 2007.
ARAGÃO, Paulo. Pixinguinha e a Gênese do Arranjo Musical Brasileiro (1929 a 1935). Dissertação de mestrado. Rio de Janeiro, Unirio, 2001.
CUNHA, André Araújo Lima da. Rogério Duprat, o Quarto Mutante: A Trajetória do Compositor Vanguardista Junto ao Grupo de Rock Brasileiro. Dissertação de mestrado. São Paulo, USP, 2013.
GAÚNA, Regiane. Rogério Duprat: Sonoridades Múltiplas. São Paulo, Editora Unesp, 2002.
GOEHR, Lydia. The Imaginary Museum of Musical Works: An Essay in the Philosophy of Music. Oxford, Oxford University Press, 2007.
HURON, David. Sweet Anticipation: Music and the Psychology of Expectation. Cambridge, Massachusetts Institute of Technology, 2007.
MAIA SANTOS, Diogo. A Reelaboração e a Relação com a Obra Musical: Uma Reflexão sobre Fidelidade, Criatividade e Crítica na Prática de Reelaboração Musical. Dissertação de mestrado. São Paulo, USP, 2015.
PAES LEME, Bia (org.). Pixinguinha na Pauta. São Paulo, Instituto Moreira Salles/Imprensa Oficial, 2010.
SZENDY, Peter. Arrangements et Phonographies de Monteverdi a James Brown. Paris, Editions L’Harmattan, 1997.
. Arrangement/Derrangement – IRCAM, Paris, 2007.
. Listen: A History of Our Ears. New York, Fordham University Press, 2008.
TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia, Ateliê, 2004.
VIEIRA PEREIRA, Flávia. As Práticas de Reelaboração Musical. Tese de doutorado. São Paulo, USP, 2011.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 Revista USP

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |