Capitalist Education: a profitable product
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v9p217-234Keywords:
Higher education, Capitalism, Greek education, Modernization of education, Commercialization of educationAbstract
The objective of this article is to think about the higher education of the state of São Paulo considering the influence of capitalism system. The way this sytem has been modeling educational practices in this context is a critical issue due to the process of "quantification" of the being in favor of maintaining the ideals of capitalism itself. The starting point of such reflexion underlies in the pilars of Greek education, passing through the modernization of Western education during the industrial revolution that culminates in modern questions about the commercialization of higher education. To support contemporary issues, it was used the theoretical reference data from the National Institute of Education and Research - INEP, referring to the number of presential graduation courses of the state of São Paulo, just as the quantity of enrollment made by male and female students and the number of graduated students between 1991 and 2015. The substantial conclusion of this reflexive exercise shows that from the earliest days of Greek education, the educational system, although presenting a humanistic and integral proposal, was accessible only to the nobles. During the industrial revolution, the education came to be offered to the masses, but with the goal of forming a labor force to the market. This is still a strong trend observed in the current models of commercial education. We propose, therefore, the importance of retaking exclusively human ethical values, such as respect for the society and the identity of individuals, as well as the possibility of offering a fair formation that does not segregate or subtract the potentialities of the students.
Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1995). Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Almeida, Leandro., Marinho-Araujo, Claisy., Amaral, Alberto., & Dias, Diana. (2012). Democratização do acesso e do sucesso no ensino superior: uma reflexão a partir das realidades de Portugal e do Brasil. Avaliação, 17(3), 899-920. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300014
Deleuze, Gilles. (1996). Conversações (2a ed.). São Paulo: Editora: 34.
Durkheim, Émille. (2013). Educação e Sociologia. (Trad. Stephania Matousek). Petrópolis: Vozes. Foucault, Michel A. (2003). A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU.
Freire, Paulo. (1977). Ação cultural para a liberdade (2ª ed.), (1ª edición: 1975). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística de educação superior 1991 a 2015. Brasília: Inep. Acessado em 10 setembro de 2019, de: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior
Jaeger, Werner. (1995). Paidéia: A Formação do Homem Grego. (Trad. Artur M. Parreira). Martins Fontes, São Paulo.
Mancebo, Deise., Maues, Olgaíses., Chaves, Vera, & Lúcia, Jacob. (2006). Crise e reforma do Estado e da Universidade Brasileira: implicações para o trabalho docente. Educação em revista, (28), 37-53. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S0104-
Karl, Marx. (1989). O Capital. Crítica da economia política (13 a ed.). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. Vols. I e II.
Mészáros, István. (2007). A educação para além do capital. Theomai, (15), 107-130. Acessado em 10 de maio de 2019, de: http://revista-theomai.unq.edu.ar/numero15/artmeszaros_15.pdf
Oliveira, Dalila Andrade. (2006). Educação para além do capital. Educação & Sociedade, 27(97), 1373-1376. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://www.scielo.br/pdf/es/v27n97/a16v2797.pdf
Platão. (2001). República. (Trad. Maria Helena da Rocha Pereira) (9 a ed.). Lisboa: Fundação Calouste Gulbbenkian.
Saviani, Dermeval. (1991). Pedagogia Histórico-Crítica, primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, Dermeval. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de educação, 12(34), 152-165. Acessado em 19 de maio de 2019, de: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
Sguissardi, Valdemar. (2015). Educação Superior no Brasil. Democratização ou massificação mercantil? Educação & Sociedade, 36(133), 867-889. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015155688
Silva, Alessandro Soares da. (2007). Direitos Humanos e Lugares Minoritários: um convite ao pensar sobre os processos de exclusão na escola. Em: Ministério da Educação. Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade. Acessado em 19 de maio de 2019, de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Etica/11_soares.pdf
Silva, Katiane., & Toledo Maria. (2013). A docência e seus desafios: um olhar crítico acerca da comercialização da educação. Revista Ciências Humanas, 1(6), 107-19.
Tonet, Ivo. (2012). Educação contra o capital. Educação e Formação Humana (2 a ed.). São Paulo: Instituto Lukács. Acessado em 19 de maio de 2019, de:
USP jornal do campus. Mais de 20% dos alunos deixam a USP. Acessado em 5 outubro de 2019, de: http://www.jornaldocampus.usp.br/index.php/2016/10/basic- 2/#:~:text=Um%20estudo%20realizado%20pela%20Pr%C3%B3,para%20o%20ensino%2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Gestão & Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The RG&PP follows the Creative Commons (CC BY) standard, which allows remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. The new works must mention the author(s) in the credits.
The RG&PP uses the software of content similarity check - plagiarism (Crossref Similarity Check) in articles submitted to the journal.