Portable device as a teaching aid in cardiopulmonary resuscitation: validation study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2024.215844

Keywords:

Cardiopulmonary resuscitation, Health technology, Teaching, Wearable devices

Abstract

Study design: Methodological study with a quantitative approach. Objective: To describe the validation process of the portable teaching aid device for Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) aimed at the teaching-learning process of health professionals. Method: The study took place from July to September 2020, together with a group of 12 expert judges, the judges tested the device and responded to an evaluation questionnaire in the Likert scale format. Descriptive analysis, using the Content Validation Index (CVI) and the Content Validity Coefficient (CVC). Result: The portable device was created in the form of a bracelet as a teaching aid in the CPR maneuver, using tactile and visual languages, to maintain the rhythm and frequency during first aid care. In the validation stage, a Content Validity Coefficient (CVC) of 0.92 was obtained, which was considered satisfactory, and a Content Validity Index (IVC) of 0.95, indicating excellent agreement among the expert judges. Conclusion: The device constitutes a teaching aid tool capable of favoring the maintenance of rhythm in the CPR maneuver among health students in the scenario of cardiorespiratory arrest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Layra Nirelly Jácome de Araújo, Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Mossoró, (RN), Brasil

    Mestre. Docente. 

  • Ana Paula Silva Fernandes Irber, Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Mossoró, (RN), Brasil

    Mestre. 

  • Ellany Gurgel Cosme do Nascimento, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Faculdade de Ciências da Saúde. Mossoró, (RN), Brasil

    Doutora. Docente.

  • Eliane Santos Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Escola de Saúde, Natal, (RN), Brasil

    Doutora. Docente.

  • Francisco de Sales Clementino, Universidade Federal de Campina Grande, (PB), Brasil.

    Doutor. Docente.

  • João Mário Pessoa Júnior, Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Mossoró, (RN), Brasil

    Doutor. Docente.

References

Yan S, Gan Y, Jiang N, Wang R, Chen Y, Luo Z, et al. The global survival rate among adult out-of-hospital cardiac arrest patients who received cardiopulmonary resuscitation: a systematic review and meta-analysis. Crit Care. 2020;24(1):61.

Birkun A, Gautam A, Trunkwala F. Global prevalence of cardiopulmonary resuscitation training among the general public: a scoping review. Clin Exp Emerg Med. 2021;8(4):255-67.

Bernoche C, Timerman S, Polastri TF, Giannetti NS, Siqueira AWS, Piscopo A et al. Atualização da Diretriz de Ressuscitação Cardiopulmonar e Cuidados de Emergência da Sociedade Brasileira de Cardiologia – 2019. Arq Bras Cardiol. 2019; 113(3):449-663.

American Heart Association (AHA). Destaques das diretrizes de RCP e ACE de 2020 da American Heart Association. Dallas, Texas: AHA; 2020.

Luz PK, Galindo Neto NM, Machado RS, Marques MCMP, Santos AMR, Andrade EMLR. Construção e validação de tecnologia educacional para adolescentes sobre reanimação cardíaca. Acta paul enferm. 2023;36:eAPE016932.

World Health Organization. mHealth: new horizons for health through mobile technologies: second global survey on eHealth. WHO Global Observatory for eHealth; 2011.

Mendes LOR, JolandeK EG, Pereira AL Tecnologias vestíveis e suas possibilidades nos ambientes educacionais formais e não formais. Rev. iberoam. tecnol. educ. educ. tecnol. 2020; (26):.27-34.

Shoaib M, Becker LB. A walk through the progression of resuscitation medicine. Ann N Y Acad Sci. 2022; 1507(1):23-36.

Costa RR, Medeiros SM, Coutinho VR, Mazzo A, Araújo MS. Satisfaction and self-confidence in the learning of nursing students: randomized clinical trial. Esc Anna Nery. 2020;24(1):e20190094.

Bellaguarda MLR, Knihs NS, Canever BP, Tholl AD, Alvarez AG, Teixeira GC. Simulação realística como ferramenta de ensino na comunicação de situação crítica em cuidados paliativos. Esc Anna Nery. 2020;24(3):e20190271.

Targino AN, da Silva AP, Leitão FNC, Zangirolami-Raimundo J, Echeimberg JO, Raimundo RD. Low cost simulator for cardiopulmonary unobstructed and reunion procedures in infants. J Hum Growth Dev. 2021; 31(1):93-100.

Knobel R, Menezes MO, Santos DS, Takemoto MLS. Planejamento, construção e utilização de simuladores artesanais para aprimoramento do ensino e aprendizagem de Obstetrícia. Rev. Latino-Am. Enferm. 2020; 28: e3302.

Silva JP, Pereira Junior GA, Meska MGH, Mazzo A.Construção e validação de simulador de baixo custo para capacitação de pacientes com diabetes mellitus e/ou de seus cuidadores na aplicação de insulina. Esc. Anna Nery. 2018; 22(3): e20170387.

Pasquali, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes; 2003.

Teixeira E, Mota VMSS. Tecnologias educacionais em foco. São Paulo: Difusão Editora; 2011.

Alexandre NMC, ColucI, MZO. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medidas. Ciênc Saúde Coletiva. 2011; 16(7): 3061-3068.

Laerdal Medical. Simulador Little Anne. Laerdal; 2020. Disponível em: https://www.laerdal.com/br/doc/60/Little-Anne.

Hernandez-Nieto Rafael. Contributions to statistical analysis. Mérida: Los Andes University Press; 2002.

Araújo JMM, Lopes LHB Magmusic. 2020. Disponível em: https://magmusic4.wixsite.com/magmusic/sobre.

Silveira MB, Saldanha RP, Leite JC, Silva TOF, Fillipin LI. Construction and validation of content of one instrument to assess falls in the elderly. Einstein (São Paulo). 2018; 16(2): eAO4154.

Oliveira SN, Canever BP, Silveira NIR, Fernandes SR, Martini JG, Lino MM. Simulador de baixo custo para punção venosa periférica: da confecção à avaliação. Rev enferm UERJ. 2019;27:e45.

Dornelles AE, Panozzo VM, Reis CN. Juventude latino-americana e mercado de trabalho: programas de capacitação e inserção. Rev. Katálysis. 2016; 19(1): 81-90.

Dehghani M, Kim KJ, Dangelico RM. Will smartwatches last? Factors contributing to intention to keep using smart wearable technology. Telematics and Informatics. 2018; 35( 2): 480-490.

Published

2024-12-27

Issue

Section

Papers on Medical Education

How to Cite

1.
Araújo LNJ de, Irber APSF, Nascimento EGC do, Cavalcante ES, Clementino F de S, Pessoa Júnior JM. Portable device as a teaching aid in cardiopulmonary resuscitation: validation study. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2024 Dec. 27 [cited 2025 Mar. 12];57(3):e-215844. Available from: https://periodicos.usp.br/rmrp/article/view/215844